בשנה שעברה העריך המגזין "פורבס" את הונו של ההונג־קונגי הכי מפורסם בהוליווד, ג'קי צ'אן, ב־350 מיליון דולר, ויש שיגידו שמגיע לו כל פני. אי אפשר להכחיש שג'קי צ'אן עובד קשה כבר הרבה מאוד שנים. איש האשכולות, שידוע בתור אלוף אמנויות לחימה, שחקן, במאי, מפיק, פעלולן, זמר ופילנתרופ, משתתף בסרטים מאז היה בן שש ושיחק ביותר מ־150 סרטים.



עברו יותר מ־40 שנה מאז החל צ'אן את הקריירה שלו כפעלולן בסרטיו של ברוס לי "אגרוף הזעם" ו"הדרקון". עברו יותר מ־30 שנה מאז הפך צ'אן לכוכב קנטופופ (פופ קנטונזי) ומנדופופ (ניחשתם נכונה, פופ מנדריני) מצליח, בין היתר בזכות העובדה שלמד שירת אופרה בנעוריו. ועברו יותר מ־20 שנה מאז כבש את הוליווד עם קומדיית האקשן "רעמים ברובע ברונקס".



צ'אן, שזכור בעיקר בזכות סדרת סרטי "שעת שיא", שבהם כיכב לצד הקומיקאי האמריקאי כריס טאקר, הוא שילוב חד־פעמי בין טיימינג קומי מרשים לחוסר פחד מוחלט (הוא עושה את כל הפעלולים שלו בעצמו). בתור מי שעשה קריירה משילוב בין שני הגיבורים שלו - ברוס לי ובאסטר קיטון - צ'אן בן ה־62 לא נח לרגע. אחרי שדיבב את דמותו של מאנקי בלהיט האנימציה "קונג פו פנדה 3" (בעברית עשה אותו דידי הררי, להבדיל), מגיע אלינו סרטו החדש, קומדיית האקשן "השגחה צמודה" (Skiptrace), שכבר הספיק להפוך לשובר קופות בסין.



צ'אן הגה את הסיפור שעליו מבוסס הסרט, הפיק אותו ומככב בו בתפקיד בני צ'אן, אחד השוטרים הטובים היחידים שנשארו במשטרת הונג קונג. משימת חייו היא לרדוף אחר הפושע הערמומי ויקטור וונג. כאשר האחיינית שלו מסתבכת עם כנופייתו של וונג, הוא נחלץ לעזרתה ומאחד כוחות עם שותף לא שגרתי - מהמר אמריקאי פטפטן שהסתבך עם העולם התחתון, ואותו מגלם ג'וני נוקסוויל (יוצר וחבר צוות סדרת הפעלולים הדביליים "ג'ק אס").



"ג'וני מצחיק מאוד, אני ממש מחבב אותו", אמר צ'אן על נוקסוויל. "הוא מנסה כל פעלול שאנחנו מתכננים בשבילו. אבל כמובן הוא לא יכול לעשות את הפעלולים שלי! הא הא".



ג'קי צאן וג'וני נוקסוויל בסרט "השגחה צמודה". צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג




האוטוביוגרפיה של צ'אן: התוודה שהיכה את בנו


אחד הצלמים ההונג־קונגים שעבדו על הסרט טבע בעת מילוי תפקידו, אך צ'אן, כמו תמיד, שרד, ויש לו כבר שורה ארוכה של סרטים נוספים בקנה, שאמורים לצאת בשנתיים הקרובות. בין היתר תראו אותו במותחן הבריטי־סיני The Foreigner, שבו יככב לצד פירס "ג'יימס בונד בדימוס" ברוסנן, ובסרט הודי ששמו "קונג פו יוגה", ותשמעו אותו כמדבב בסרט ההמשך של סרט האנימציה "שודדי הפיצוחים" ובסרט ה"לגו נינג'גו" הממשמש ובא (אם יש לכם ילדים בין גן טרום־חובה לכיתה ד', אתם ודאי יודעים מה זה).



ובעוד צ'אן ממשיך להוציא סרטים בקצב, הוא גם דואג לביסוס המורשת שלו. בשנה שעברה הוציא אוטוביוגרפיה חדשה, שיצאה בינתיים רק בסינית, ובה התוודה שהכה את בנו ("תמיד האמנתי שצריך להרביץ לילדים כדי לחנך אותם"), וטען שהוא ראה כל כך הרבה נשים יפות בחייו, עד שנעשה אדיש לזה. בפרק על אשתו, "אהבת חיי: ג'ואן לין", הוא מזכיר רק במרומז את הרומן המתוקשר שניהל עם מיס אסיה לשעבר, שבעקבותיו נולדה לו בת מחוץ לנישואים, נוסף על בנו החוקי, שהוא היום זמר הונג־קונגי בן 34.



לפני כמה שנים, אגב, פורסם כי צ'אן לא מתכוון להוריש את הונו לבנו, אלא לתרום אותו לצדקה. הספר החדש שלו הוא לא הדבר היחיד שיבסס את מעמדו של צ'אן כאושיה קולנועית רצינית. בחורף הקרוב הוא עומד לקבל אוסקר של כבוד מטעם האקדמיה האמריקאית לקולנוע. "אני רוצה להודות לאוסקרים מעומק הלב על כך שהעניקו לי את פרס העידוד הזה והכירו בהישגי כל עוד אני צעיר", כתב צ'אן בעמוד הפייסבוק שלו.




ג'קי צאן בפסטיבל הסרטים בשנגחאי. צילום: Getty images