אחרי 14 שנים מהפעם הראשונה שהיא הופיעה על המסך הגדול, ו-12 שנים אחרי שעזבה אותו, ברידג'ט ג'ונס חוזרת והפעם עם בייבי משלה. לכבוד המאורע המרגש, הכנו לכם את המילון המלא לכל מי ששכח למה היא הכוכבת הגדולה בעולם.






א.



אלי גולדינג - כוכבת הפופ הבריטית שרה את "Still Falling For You" – אחד מלהיטי פסקול הסרט החדש. הקליפ מספק יותר מידע על הסרט מהטריילר הרשמי, אגב.





אוסקר – גם רנה זלווגר וגם קולין פירת הם זוכי פרס האוסקר, אבל על סרטים אחרים שאינם קשורים לברידג'ט ג'ונס. מה שכן, זלווגר היתה מועמדת לאוסקר על תפקידה בסרט הראשון בסדרה – "יומנה של בריג'יט ג'ונס".



אמה תומפסון – מגלמת בסרט החדש את רופאת הנשים של ברידג'ט, והייתה אחת משלושת התסריטאים שלו.



ב.



"ברידג'ט ג'ונס בייבי" –
הסרט החדש, השלישי בסדרה, שעולה אצלנו היום. לעלילת הסרט אין שום קשר לספר האחרון בסדרה – בסרט החדש ברידג'ט בת 43, ולא בת 51 כמו בספר, ומארק דארסי, ברוך השם, חי וקיים (בספר הוא מת מזמן). בסרט החדש ג'ונס עדיין רווקה, היא עובדת כמפיקת תוכנית חדשות מצליחה, ומתברר שהיא בהריון, אלא שהיא לא יודעת מי האבא – ג'ק קוואנט, המאהב החדש שלה (פטריק דמפסי) או שמא הארוס שלה לשעבר, דארסי (קולין פירת). אבל אין סיבה לכעוס על כך שהסרט השלישי לא מבוסס על ספר בסדרה – הלן פילדינג, הסופרת של סדרת הספרים, היא אחת משלושת התסריטאים שלו.



"ברידג'ט ג'ונס בייבי" - לא קשור לספר החדש. צילום: קולנוע לב
"ברידג'ט ג'ונס בייבי" - לא קשור לספר החדש. צילום: קולנוע לב



ג.



גיבורה – בהתחלה ברידג'ט ג'ונס, גיבורת כל הספרים והסרטים הנושאים את שמה, הייתה רווקה לונדונית שמנמנה בת 30 ומשהו שנאבקת למצוא אהבה, לרדת במשקל ולהפסיק לעשן. היא כתבה יומן כדי לעקוב אחר התפתחות חיי האהבה שלה ואחר כמות הקלוריות, הסיגריות והאלכוהול שהיא צורכת מדי יום. מאז היא התבגרה – בספר האחרון היא כבר בת 51 (שוב רווקה, אחרי שהתאלמנה) ואילו בסרט החדש היא בת 43 (עדיין רווקה, אבל בהריון).



ד.



דייטים – הלחם והחמאה של ברידג'ט ג'ונס.




ה.



הלן פילדינג –
הסופרת שהמציאה את ברידג'ט ג'ונס היא היום בת 58, פרודה פלוס שניים.



הלן פילדינג - המציאה את ברידג'ט ג'ונס. צילום: רויטרס
הלן פילדינג - המציאה את ברידג'ט ג'ונס. צילום: רויטרס




ו.



ורוד – בפרימיירה הלונדונית הנוצצת ל"ברידג'ט ג'ונס בייבי" השטיח עליו עיכסו הכוכבים, ובראשם זלווגר (שנראתה מיליון דולר), היה ורוד ולא אדום.




ז.



זמנים – הזמנים קצת מבלבלים, אז תתרכזו: עלילת הסרט השלישי (החדש) מתרחשת שמונה שנים לפני הספר השלישי (שיצא לפני כמה שנים). בחודש הבא יראה אור הספר הרביעי, שעלילתו תואמת את הסרט השלישי, ועל כן הוא מתרחש שמונה שנים לפני קודמו.



ח.



חתונה – נראה שמתישהו ברידג'ט ג'ונס ומארק דארסי התחתנו – הרי בספר השלישי היא אלמנתו – אבל בינתיים עוד לא היה אף ספר או סרט בסדרה שבו זכינו להיות נוכחים באירוע.




ט.



טור – דמותה של ברידג'ט ג'ונס נולדה בטור שבועי בשם "יומנה של ברידג'ט ג'ונס" שכתבה הלן פילדינג באופן אנונימי בעיתון ה"אינדיפנדנט" הבריטי החל משנת 1995.




י.



יו גראנט – שיחק בשני הסרטים הראשונים את דניאל קליבר המניאק, צלע במשולש האהבים של ג'ונס. גראנט החליט שלא להשתתף בסרט השלישי כי הוא לא התחבר לתסריט. "הספר מעולה, דרך אגב, אבל התסריט הוא שונה לגמרי", נימק. אז הפעם פטריק דמפסי השלים את המשולש.



לא יהיה בסרט החדש, יו גרנט. צילום: רויטרס
לא יהיה בסרט החדש, יו גרנט. צילום: רויטרס




כ.



כסף – רנה זלווגר עשתה את הונה, המוערך ב-45 מיליון דולר, מברידג'ט ג'ונס. אומרים שעל הסרט הראשון היא הרוויחה 3.75 מיליון דולר ועל השני 11 מיליון דולר. התעריף שלה לסרט השלישי טרם פורסם, אבל אין ספק שהשווי שלה בהוליווד עלה פלאים אחרי הופעתה הראשונה כברידג'ט ג'ונס.




ל.



ליהוק – בימי הסרט הראשון היו עוד כאלה שהתרעמו על הליהוק של זלווגר האמריקאית לתפקיד ברידג'ט ג'ונס הבריטית, אבל מאז כולם התרגלו. ובאשר לליהוק של קולין פירת לתפקיד מושא אהבתה הנצחי, מארק דארסי, הליהוק הזה ממש לא מקרי. הספר הראשון מושפע מ"גאווה ודעה קדומה" של ג'יין אוסטן, ואילו ברידג'ט באובססיה קשה על מיסטר דארסי מהעיבוד של ה־BBC ל"גאווה ודעה קדומה", שאותו מגלם לא אחר מאשר קולין פירת. וכך, באופן סמלי מופלא, הפך מיסטר דארסי למארק דארסי.




מ.



מבטא בריטי – לא הצד החזק של רנה זלווגר, אבל היא משתדלת.



מיוזיקל – כבר שנים שעובדים על הפקת מיוזיקל המבוסס על "יומנה של ברידג'ט ג'ונס". לילי אלן כתבה לו את המוזיקה. היא העידה שהמיוזיקל מוכן ושהוא מעולה, אבל שלא בטוח אם הוא אי־פעם יראה אור יום.



משפחה אורבנית – "יומנה של ברידג'ט ג'ונס" הוליד את המושג "משפחה אורבנית", כלומר משפחה של חברים שתומכת ברווק או רווקה בעיר הגדולה, ומהווים אלטרנטיבה למשפחה האמיתית שמשגעת אותו או אותה.



נ.



נתונים מספריים – שני הספרים הראשונים בסדרה פורסמו ב־40 מדינות ומכרו יחד יותר מ־15 מיליון עותקים ברחבי העולם.



ס.


ספרים – הספר הראשון בסדרה, "יומנה של ברידג'ט ג'ונס", יצא ב־1996 והפך לרב־מכר בינלאומי. אחריו יצא ספר ההמשך, "ברידג'ט ג'ונס: עובדות החיים" (1999), ובו ברידג'ט ומארק דארסי כבר ביחד, והספר השלישי, "ברידג'ט ג'ונס: משוגעת על הבחור" (2013). בספר השלישי היא בת 51, אלמנה ואם לשניים (כן, מארק דארסי המושלם מת, במהלך משימה הומניטרית הרואית כלשהי בסודן) והיא שוב רווקה והפעם מתעסקת בזוטות מודרניות שלא היו קיימות בניינטיז, כמו טוויטר, בוטוקס, סקיני ג'ינס ומסרונים מביכים. הספר הרביעי בסדרה, "Bridget Jones' Baby: the Diaries", אמור לצאת בחודש הבא (באנגלית), והוא יבוסס על עלילת הסרט החדש.



סרטים – עד כה יצאו שתי קומדיות רומנטיות חינניות, יותר או פחות, המבוססות על שני הספרים הראשונים בסדרה. הראשון יצא ב־2001 והשני ב־2004. עתה, אחרי 12 שנים, מגיע סוף סוף הסרט השלישי בסדרה, "ברידג'ט ג'ונס בייבי".



ע.



עיתון – ה"גרדיאן" הבריטי הכתיר את "יומנה של ברידג'ט ג'ונס" אחד מעשרת הספרים שמגדירים את המאה ה-20.



פ.


פטריק דמפסי – התוספת הקולנועית החדשה לעולמה של ברידג'ט ג'ונס. אחרי עשר שנים בתור כוכב הסדרה "האנטומיה של גריי", דמפסי חוזר למסך הגדול בתור ג'ק קוואנט – חתיך שרמנטי ומיליונר שיוצא עם ג'ונס. קוואנט הוא הבחור האמריקאי הממיס, שהוא בדיוק ההפך הגמור ממארק דארסי המחושב.



פמיניזם – ספרי "ברידג'ט ג'ונס" וגם הסרטים הולידו אינספור דיונים ומאמרים המנתחים כל משפט וכל גרם שזלווגר העלתה או הורידה, מנקודת מבט פמיניסטית.




צ.





צ'יק ליט – ז'אנר ספרותי קליל והומוריסטי המבוסס על גיבורות ומיועד לנשים. הגיבורות הנ"ל בדרך כלל מתמודדות עם העולם המודרני – עם דייטים, מערכות יחסים, עבודה וכו'. הצ'יק ליט פרץ בגדול בשנות ה־90 וברידג'ט ג'ונס כמובן הייתה הגיבורה מספרת אחת של הז'אנר.



צ'יק פליק – המקבילה הקולנועית של הצ'יק ליט. משמע – סרטי בנות, קומדיות רומנטיות או דרמות מרגשות בעיקר. סרטי ברידג'ט ג'ונס כמובן מככבים בקטגוריה הזאת. מיותר לציין שפמיניסטיות כמו גלוריה סטיינם התנגדו להגדרות המנמיכות של "צ'יק ליט" ו"צ'יק פליק".



ק.


קולין פירת – השחקן הבריטי בן ה־56 חוזר בשלישית בתור מארק דארסי הצנון שברידג'ט כל כך אוהבת.



הצנון שבריג'ט ג'ונס כל כך אוהבת, קולין פירת. צילום: באדיבות קולנוע לב
הצנון שבריג'ט ג'ונס כל כך אוהבת, קולין פירת. צילום: באדיבות קולנוע לב



ר.


רנה זלווגר – הכוכבת ההוליוודית בת ה-47 שמזוהה לחלוטין עם דמותה של ברידג'ט ג'ונס, על אף היותה אמריקאית שעושה כאילו. היא זכתה להצלחה והערכה רבה בסרט הראשון – בעיקר על כך שהשמינה בשביל התפקיד – ועתה היא חוזרת לתחתוניה של ג'ונס בפעם השלישית.



ש.


שרון מגווייר – הבמאית הוולשית שביימה את הסרט הראשון בסדרה היא חברה טובה של הלן פילדינג ואומרים שאחת הדמויות של החברות של ג'ונס מבוססת עליה. מגווייר דילגה על הסרט השני אך חזרה לביים את הסרט החדש.



ת.



תחתונים – התחתונים המחטבים הענקיים של ברידג'ט ג'ונס הם אחד הסמלים שהכי מזוהים עמה. על אחד הפוסטרים לסרט החדש רואים את ג'ונס מותחת את תחתוניה, תחת הסלוגן: "אנחנו נצטרך תחתונים גדולים יותר". הפעם היא לא סתם השמינה - היא בהריון.



הסמל המסחרי של ברידג'ט ג'ונס
הסמל המסחרי של ברידג'ט ג'ונס