שרת התרבות מירי רגב נטשה הערב (חמישי) את טקס חלוקת פרס אופיר, האוסקר הישראלי בעקבות הקראת שיר של המשורר הפלסטיני מחמוד דרוויש, בצאתה אמרה השרה שהיא "לא תהיה קהל לשיריו של מחמוד דרוויש״. הטקס, אותו הנחה גורי אלפי, דווקא החל באווירה טובה עם הופעה של הלהקה "קפה שחור חזק", והמשיך עם שיריה של הזמרת קרולינה, שהצחיקה את הקהל שאמרה: "החלום שלי הוא להיות שחקנית, קחו אותי לשחק".


מהומה בטקס פרסי אופיר


מהומה בטקס פרסי אופיר

מהומה בטקס פרסי אופיר

לאחר שנטשה, חזרה רגב לבמה בתחילה הציע גורי אלפי "עזרה" למירי רגב לתרגם את נאומה לקהל. "ערב טוב לחברי האקדמיה, יוצרים, שחקנים, לקהל וליושבים בבית" וגורי אלפי תרגם, "ערב טוב שמאלנים". רגב המשיכה, "משרד התרבות בראשותי שם לו למטרה לקדם יוצרים ויצירה ישראלית. אני מתחייבת שהמדיניות שאני מובילה, לצדק תרבותי, תוביל לשינוי בעולם היצירה והקולנוע הישראלים. אני רוצה לפני שאתחיל להסביר מדוע יצאתי באמצע הטקס, יש לי סבלנות להרבה דעות, אבל אין לי סבלנות למחמוד דרוויש ולכל מי שרוצה לחסל את עם ישראל. דווקא עם ההתחלה של השיר, "תרשום אני ערבי" בוודאי כולם מסכימים, אבל לסופו לא אתם ולא אני צריכים להסכים. על זה נלחם הערב ראש הממשלה בנאום שלו. זה שקר, זה יישאר שקר גם ירשום אותו אדם מאוד מוכשר, ועכשיו אני עוברת לנאום לפני חלוקת הפרסים: אני לא יכולה לדמיין את חיי בלי קולנוע. הפרס חשוב אבל לא הכי חשוב, זאת הזדמנות לקרוא לקהל לצאת ולראות אותם".



מחאת אמנים בזמן השיר של מחמוד דרוויש. צילום: אבשלום ששוני
מחאת אמנים בזמן השיר של מחמוד דרוויש. צילום: אבשלום ששוני



"גם אנחנו לא יכולים לדמיין את חיינו בלי הקולנוע, הרגע בוא האור כבה בעולם הגדול ואנו מניחים לשעה את בעיות היום יום והופכים לחיים אחרים. לקסם הגדול הזה, אתם יוצרים ויוצרות הפכתם להיות שותפים. עיון ברשימת הסרטים מייצגים פסיפס מורכב של סיפורים ישראלים משורשים שונים. בחודשים האחרונים אני מקבלת פניות מיוצרים ויוצרות על יחס מפלה שהם מקבלים מקרנות שונות, מי הם אותם מנהלים שקובעים איזה סרט ימומן, האם אנשי הקרנות מייצגים ספקטרום רחב מספיק או שהם מייצגי הגמוניה שחבריו מייצרים ריחוק מהחברה הישראלית. מה עלינו לעשות כדי לוודא שתהליך המימון ייעשה באופן שקוף והוגן? אני מחוייבת לשאול את השאלות, האם אנו נותנים הזדמנות שווה?" בשלב זה נקטעו דבריה ורגב הבטיחה שלא תרד מהבמה עד שתסיים אותם למרות שיש בקהל הרבה "גרבוזים ואורשרים" לטענתה. בתגובה החלו לצאת יוצרים מהאולם. לאחר דקות רבות, חזרה רגב לדבר והאשימה את הקהל כי הוא לא מסוגל לשמוע דעות אחרות, ולאחר מכן המשיכה בנאומה, "הקולנוע הישראלי לא יהיה מועדון סגור. על מנת ליצור שינוי אמיתי, אנחנו מחייבים לשנות גישה ולעבוד בשיתוף פעולה. בין השאר אפעל לקיצור כהונתם של מנהלי קרנות. אני בטוחה שאם נבצע שינויים אלה, כולנו נרוויח מכך. זהו חלק בלתי נפרד מצדק תרבותי".



זכות פרס שחקנית המשנה, רובא בלאל עספור, מוחה נגד מירי רגב. צילום: אבשלום ששוני
זכות פרס שחקנית המשנה, רובא בלאל עספור, מוחה נגד מירי רגב. צילום: אבשלום ששוני



"מי שנשאר הוא אפס" רועי אסף בזמן נאומה של מירי רגב. צילום: אבשלום ששוני
"מי שנשאר הוא אפס" רועי אסף בזמן נאומה של מירי רגב. צילום: אבשלום ששוני


ברקע היו גם פרסים


 מעבר לפוליטיקה, הייתה גם חלוקת פרסים. בפרס הסרט הטוב ביותר זכה סרטה של הבמאית עילית זלצר, "סופת חול", זלצר קטפה גם את פרס הבימאית המצטיינת, והסרט זכה גם בפרסי שחקנית המשנה, האיפור, הליהוק והעיצוב האמנותי. פרס מפעל חיים הוענק במהלך הטקס לבמאי דן וולמן. השחקנית נלי תגר שהעניקה לו את הפרס, סיפרה על המפגש הראשון שלהם, בעת שלמדה בבית הספר היסודי: "לא ידעתי כמה היום הזה ישנה את חיי. הוא חיפש שחקנית שתשחק ילדה מוכה, ואני הכרתי את הבמאי המדהים דן וולמן".



זוכת פרס הבמאית הטובה והסרט הטוב, עילית זקצר. צילום: אבשלום ששוני
זוכת פרס הבמאית הטובה והסרט הטוב, עילית זקצר. צילום: אבשלום ששוני



רשימת הזוכים המלאה:



צילום: שי גולדמן, ״תיקון״.


עריכה: הזוכה: שירה ארד, ״אבינו״.


ליהוק: לימור שמילה, ״סופת חול״.


עיצוב אומנותי: ניר אדלר, ״סופת חול״


עיצוב תלבושות: חוה לוי רוזלסקי, ״לעבור את הקיר״.


איפור: כרמית בוזגלו, ״סופת חול״.


מוסיקה: איתמר ציגלר ותאמר נפאר, ״ג׳נקשן 48״.


שחקנית משנה: רובא בלאל-עספור, ״סופת חול״.


שחקנית ראשית: נועה קולר "לעבור את הקיר"


שחקן ראשי: מוריס כהן "אבינו"


סרט עלילתי קצר: ״אנה״, אור סיני


סרט תיעודי קצר: ״מוות בבאר שבע״, אסף סודרי וטלי שמש


תסריט: רמה בורשטין, ״לעבור את הקיר״


בימוי: עילית זקצר, ״סופת חול״


סרט תיעודי באורך מלא: ״פרינסס שואו״, עידו הר


הסרט העלילתי הטוב ביותר: "סופת חול"