שרת התרבות והספורט, מירי רגב, קיימה היום (שישי) מסיבת עיתונאים, בה התייחסה לסערה שהתרחשה אמש בטקס פרסי אופיר. "חשבתי לומר מספר מילים על האירוע המבזה של טקס פרסי אופיר, שם לטעמי ולטעם רבים נחצו קווים אדומים", אמרה רגב, "אסור שזה יעבור לסדר היום, היתה שם התנהגות שביזתה את החוק ואת התרבות הישראלית. קו אדום ראשון שנחצה הוא שימוש בשיריו של דרוויש, שהוא מנהיג תעשיית השקר הפלסטינית, שמטיף בשיריו להתנגדות לקיום המדינה היהודית. כששרים את שיריו בשילוב מועל יד זה מתקשר עוד יותר להיסטוריה היהודית שלנו. לאיזו דרגה הגענו? למה? בטקס פרסים ממלכתי להשמיע שיר של משורר הקורא להשמדת מדינת ישראל. זה לא מאבק של ימין ושמאל, זאת שמירה על עצם קיומנו כאן".



לדברי השרה, "השימוש בדרוויש הוסתר ממנה ומצוות לשכתה, ומהגורמים המקצועיים וממנכ"ל המשרד. "אני הופתעתי, חד וחלק, שמעתי את זה במקרה מאחורי הקלעים. נכנסתי לאירוע, שאלתי את יו"ר האקדמיה אם זה נכון, וברגע שהבנתי שזה ניסיון לעשות פרובוקציה עם משורר לאומי מוכשר ככל שיהיה, המתנגד לקיומה של מדינה יהודית, היה לי ברור שאני לא נמצאת בטקס שבו משמיעים את שיריו".



רגב נשאלה במסיבת העיתונאים האם היא לא חושבת שלקחה את הפוקוס מהטקס עצמו, ןהשיבה כי "היו שתי פרובוקציות לפני: דרוויש היה לפני, עם תנועה בסגנון מועל יד והיתה אילנה דיין עם הפוליטיזציה. למה שאני אעלה לנאום ואתעלם ממה שהיה? יש לי אמירה, יש לי דעה, יש לי דרך, נבחרתי כדי למשול ואני מתכוונת להגיד את זה. בנאום שלי לא היתה מילה על ימין ושמאל. היו רק דברים של מדיניות וקידום וופיתוח הקולנוע הישראלי. מרגע שעלתה סוגיית דרוויש, אף אחד ודאי לא חושב שאני לא אתייחס לה". 

מסיבת העיתונאים של מירי רגב



מחאת אמנים בזמן השיר של מחמוד דרוויש. צילום: אבשלום ששוני
מחאת אמנים בזמן השיר של מחמוד דרוויש. צילום: אבשלום ששוני



"התפקיד הוא לא להיות נחמדה ולהסתובב בפרמיירות. התפקיד שלי, כשאני באה לטקס, הוא להעביר את המדיניות. אני לא תמיד פוגשת את היוצרות והיוצרים שבאים לטקסים האלה, לכן הנאום שלי היה מאד ענייני ומאד מפרגן לקולנוע הישראלי", אמרה רגב.



"יש גבול לצביעות", אמרה רגב. "שר, בוודאי אני, בטקס בנושא שאני אמונה עליו, לא יעלה לדבר ולא יתייחס למה שאומרים? אי אפשר רק לדאוג לתוספת תקציבים, למיזם קולנוע בדרום, לביתן בפסטיבל קאן, אבל להגיד אמירות נחרצות? זה לא. זה יהיה גם וגם וזאת אני. עם אג'נדה ברורה ועם מסר ברור. צדק תרבותי יהיה גם בקולנוע הישראלי". 


רגב התייחסה לעובדה שהסרט "סופת חול" זכה הפרס לסרט הטוב ביותר וייצג את ישראל באוסקר אבל שחקניו לא רצו לעלות לבמה. "לא ראיתי את הסרט, אבל שמעתי עליו ואני יודעת שהוא מדבר על סוגיה חברתית בחברה הבדואית. חרה לי מאד שאחת השחקניות לא רצתה לעלות על הבמה משום שהיא מגדירה את עצמה כפלסטינית. מי שמגדיר את עצמו ככזה, יכול לעבור לגור במקום אחר".

מוקדם יותר היום פרסמה השרה רגב פוסט בפייסבוק, בו כתבה כי "יש קול אחד שמוסרית וערכית, ראוי להיות מודר מהשיח שלנו, לסמן את גבולות הסובלנות שלנו, והוא הקול הקורא להשמדת מדינת ישראל והעם היהודי. זה לא מאבק בין שמאל לימין. זה מאבק על קיומנו. אין מי שמחויב יותר ממני לקידום קולות מודרים ומושתקים במדינת ישראל. יהודים וערבים, ימין ושמאל, דתיים וחילוניים, התרבות הישראלית צריכה לאפשר ביטוי לכולם. אבל דווקא מתוך המחויבות הזו אני שבה ואומרת: לא נממן ולא נכבד תרבות שנלחמת נגדנו. חוסר הסבלנות שהתגלה כלפיי בטקס פרסי אופיר, הוא קצה הקרחון של חוסר הסבלנות התמידי של מי שרוממות קבלת האחר בגרונם".



כזכור, אמש נטשה השרה את טקס פרסי אופיר, בעקבות הקראת שיר של המשורר הפלסטיני מחמוד דרוויש, בצאתה אמרה השרה שהיא "לא תהיה קהל לשיריו של מחמוד דרוויש״. לאחר שנטשה, חזרה רגב לבמה. בתחילה הציע גורי אלפי "עזרה" למירי רגב לתרגם את נאומה לקהל. "ערב טוב לחברי האקדמיה, יוצרים, שחקנים, לקהל וליושבים בבית" וגורי אלפי תרגם, "ערב טוב שמאלנים".

רגב המשיכה, "משרד התרבות בראשותי שם לו למטרה לקדם יוצרים ויצירה ישראלית. אני מתחייבת שהמדיניות שאני מובילה, לצדק תרבותי, תוביל לשינוי בעולם היצירה והקולנוע הישראלים. אני רוצה לפני שאתחיל להסביר מדוע יצאתי באמצע הטקס, יש לי סבלנות להרבה דעות, אבל אין לי סבלנות למחמוד דרוויש ולכל מי שרוצה לחסל את עם ישראל. דווקא עם ההתחלה של השיר, 'תרשום אני ערבי', בוודאי כולם מסכימים, אבל לסופו לא אתם ולא אני צריכים להסכים. על זה נלחם הערב ראש הממשלה בנאום שלו. זה שקר, זה יישאר שקר גם ירשום אותו אדם מאוד מוכשר, ועכשיו אני עוברת לנאום לפני חלוקת הפרסים: אני לא יכולה לדמיין את חיי בלי קולנוע. הפרס חשוב אבל לא הכי חשוב, זאת הזדמנות לקרוא לקהל לצאת ולראות אותם".