העולם על פי טום קרוז לפי האותיות: אוסקר – טום קרוז היה מועמד לאוסקר שלוש פעמים. פעמיים הוא היה מועמד לפרס השחקן הראשי על תפקידיו בסרטים "נולד בארבעה ביולי" (1989) וב"ג'רי מגווייר" (1996), ופעם אחת לפרס שחקן המשנה על תפקידו בסרט "מגנוליה" (1999). עד כה הוא לא לקח אף אוסקר הביתה, אך הוא זכה בשלושה פרסי גלובוס הזהב על אותם שלושה תפקידים בדיוק.

איזבלה ג'יין קרוז – בתם המאומצת של קרוז וניקול קידמן היא כיום בת 23 וחיה בלונדון עם בעלה. השניים התחתנו בחתונה סיינטולוגית, אך לא הזמינו את הורי הכלה המפורסמים לחתונה כדי שהאירוע "לא יהפוך לקרקס", כדבריה.

אלאדין – עיצוב דמות האנימציה של אלאדין בסרט של דיסני מ־1992 הושפע מאוד ממראהו של טום קרוז (בהתחלה אלאדין עוצב בהשראת מייקל ג'יי פוקס, אך הוחלט לשנות כיוון וללכת על משהו סקסי יותר).

אנאבל וואליס – בקיץ האחרון דיווחו הצהובונים כי קרוז נדלק על השחקנית אנאבל וואליס כשצילמו יחד את הסרט "המומיה", אך הוא לא מתכוון לעשות שום דבר בנידון כי היא החברה של כריס מרטין.

אקסיות – מלבד שלוש נשותיו לשעבר - מימי רוג'רס, ניקול קידמן וקייטי הולמס - קרוז מחזיק בשורה של אקסיות מפורסמות. שמו נקשר, בין היתר, בפנלופה קרוז, הת'ר לוקליר, סופיה ורגרה ושר.

ב

 בובות – קרוז מסרב שיונפקו בובות, פסלונים או משחקי וידיאו הנושאים את דמותו. כשהוא משחק בסרטי פעולה, הוא תמיד דואג להכניס לחוזה סעיף שיבטיח שפרצופו לא יופיע על המרצ'נדייז.

ג

גובה – רבות דובר על גובהו של טום קרוז. הוא נוהג לנעול נעליים עם עקבים או איזושהי הגבהה כדי להיראות גבוה יותר. הנתון הרשמי הוא 1.72 מ', אבל אנחנו לא מאמינים.

ג'ון טרבולטה – במרץ של השנה שעברה פרסם צהובון הסלבס האמריקאי "סטאר" כתבת שער ולפיה טרבולטה וטום קרוז מנהלים רומן הומוסקסואלי כבר 30 שנה. על פי הצהובון, טרבולטה התחיל עם קרוז הצעיר אחרי שראה אותו בסרט "שעשועים מסוכנים", הכניס אותו למיטה וגם לסיינטולוגיה.

"ג'ק ריצ'ר: אין דרך חזרה" – אחרי הצלחת הסרט הראשון בסדרת "ג'ק ריצ'ר" שיצא בשנת 2012 והכניס מעל ל־200 מיליון דולר, קרוז חוזר עם הפרק הבא במותחן הפעולה. במהלך הסרט ג'ק ריצ'ר, שפרש מתפקידו כקצין חקירות של מעשי רצח במשטרה הצבאית של צבא ארצות הברית, חוזר ליחידתו הישנה כדי לטהר את שמו ולהילחם בגורמים מושחתים בתוך היחידה. הסרט מבוסס על הספר "ג'ק ריצ'ר: אין דרך חזרה" מאת לי צ'יילד (הוצאת כנרת, זמורה־ביתן).

ד

דיסלקציה – לטענתו של קרוז, הכנסייה הסיינטולוגית עזרה לו להתגבר על הדיסלקציה שסבל ממנה במשך שנים ארוכות.

ה

הומוסקסואליות – אחת השמועות הנפוצות על קרוז היא שהוא גיי בארון. ב־2001 תבע קרוז שחקן פורנו הומו שטען כי הוא ניהל איתו רומן.

הפקה – קרוז מחזיק בחברת הפקת סרטים. הוא נחשב למפיק ממולח, אלוף במשא ומתן ואחד הכוחות החזקים בהוליווד.

ו

 וידיאו – בינואר 2008 עלה ליוטיוב ראיון עם טום קרוז שהופק בידי הכנסייה הסיינטולוגית. קרוז נראה בווידיאו במאניה קשה, משתפך על אהבתו לכנסייה הסיינטולוגית ומצהיר מיני הצהרות. אחת מהן הייתה הצהרתו שרק הסיינטולוגים יכולים לעזור לאדם לאחר תאונת דרכים או לגמול אותו מהתמכרות לסמים. הכנסייה הסיינטולוגית טענה שהסרטון נערך בצורה מגמתית ולקוח מסרט של שלוש שעות שבכלל הופק בעבור חברי הכנסייה. היא דרשה להסיר את הסרטון מהרשת ואיימה לתבוע אתרים שפרסמו אותו. פרסום הסרטון חשף את העולם לעומק השיגעון של קרוז והוליד תנועה אינטרנטית הנלחמת בסיינטולוגיה.

ויליאם מאפות'ר – השחקן האמריקאי מ"אבודים", שגילם בסדרה את איתן, הוא בן דודו של קרוז, והשניים שיחקו בחמישה סרטים ביחד.

ז

זריקות בוטוקס – אחד הסודות של קרוז, המאפשרים לו להיראות כפי שהוא נראה גם כשהוא בן 54, הוא ככל הנראה זריקות למילוי קמטים בפניו. בפברואר עורר קרוז את תדהמת הגולשים כשהגיע לטקס פרסי ה־BAFTA (האקדמיה הבריטית לאמנויות הקולנוע והטלוויזיה) ופניו מנופחות. "מה לעזאזל עובר על הפנים שלו?" תהו הגולשים בטוויטר. "נראה שקרוז היה במשימה בלתי אפשרית, סוג המשימה: לגנוב את כל הבוטוקס שבעולם", כתב גולש אחר.


ח

חולצה – התפקיד הקולנועי הראשון של קרוז היה תפקיד קטנטן (אך ללא חולצה) בדרמה הרומנטית "אהבת בוסר" של פרנקו זפירלי מ־1981 בכיכובה של ברוק שילדס.

קרוז ב


ט

"טופ גאן" – ב־1986 הפך קרוז לאחד הכוכבים החמים ביותר בהוליווד ולאליל בנות ראשון במעלה, בעקבות תפקידו בסרט "אהבה בשחקים" ("טופ גאן"), שבו גילם טייס חתיך בחיל האוויר האמריקאי ולגופו סרבל טיסה ומשקפי טייסים אייטיזיים גזעיים.

י

יפן – סרטו של קרוז "הסמוראי האחרון" מ־2003 היה להיט עצום ביפן, וקרוז ביקר במדינה יותר מכל כוכב קולנוע מערבי אחר. מרוב אהבה העניקו היפנים לקרוז חג לאומי. עד כמה שקשה להאמין, 10 באוקטובר הוא יום טום קרוז ביפן.


כ

כסף – הונו של קרוז מוערך ב־480 מיליון דולר.

ל

לימודים – קרוז נולד וגדל כקתולי ואפילו למד למשך תקופה קצרה להיות כומר.


מ

מימי רוג'רס – אשתו הראשונה של קרוז. קרוז התחתן עם השחקנית, המבוגרת ממנו בשש שנים ב־1987, והם היו נשואים במשך שלוש שנים. רוג'רס היא שהכניסה את קרוז לסיינטולוגיה. כשנשאלה רוג'רס על חייה האינטימיים עם קרוז בראיון ל"פלייבוי" ב־1993, אמרה על בעלה לשעבר כי הוא היה "נזיר", קביעה שכמובן מתחברת היטב לשמועות שלפיהן הוא מעדיף את בני מינו. לאחר מכן חזרה בה רוג'רס וטענה כי האמירה שלה הובנה שלא כהלכה.

"משימה בלתי אפשרית" – סדרת סרטי פעולה בהפקתו ובכיכובו של קרוז, המגלם את הסוכן איתן האנט המפקד על מרגלים מיומנים בשירות מודיעין אמריקאי סודי שמטרתו להציל את העולם. עד כה הופקו חמישה סרטים בסדרה, החל מ־1996. הסרט השישי אמור לצאת לאקרנים ב־2018.

נ

ניקול קידמן – אשתו השנייה של קרוז; הייתה נשואה לו מ־1990 עד 2001. טום וניקול היו הבראד ואנג'לינה של שנות ה־90. השניים הכירו על הסט של הסרט "ימי הרעם", שבו גילם קרוז נהג מכוניות מרוץ וקידמן גילמה את הנוירוכירורגית הלוהטת שלו. מאז הם כיכבו יחד בשני סרטים נוספים: בסרט התקופתי "הרחק מכאן" ובמותחן הארוטי "עיניים עצומות לרווחה", סרטו האחרון של הבמאי סטנלי קובריק, שבו גילמו קרוז וקידמן זוג ניו־יורקי נשוי. בסרט קרוז מוצא עצמו באורגיה משונה של חבורה סודית.

טום ובתו סורי. צילום: רויטרס


ס

סורי קרוז – בתם המשותפת של קרוז וקייטי הולמס, שהיא גם בתו היחידה של קרוז. על פי הדיווחים, סורי בת ה־10 לא ראתה את אביה כבר שלוש שנים כי הכנסייה הסיינטולוגית לא מרשה לו.

ספה – ב־2005 התארח קרוז בתוכניתה של אופרה ווינפרי כדי לקדם את סרטו "מלחמת העולמות". אחרי שהמעריצות באולפן צרחו כאילו הן בהתקף ביטלמניה, הוכיח קרוז כי הוא משוגע מהן והתחיל לקפצץ מעל הספה כדי להביע את אהבתו לקייטי הולמס.

ע

עתיד – בשנה הבאה אמורים לצאת לאקרנים שני סרטים חדשים של קרוז. American Made של דאג לימן הוא סרט ביוגרפי שבו יגלם קרוז את בארי סיל, טייס שעבד כסוחר ומבריח סמים בשנות ה־80 (בספטמבר דווח כי מטוס מטעם הפקת הסרט התרסק בקולומביה וגרם למותם של שני אנשי צוות ולפציעה קשה של איש צוות שלישי). הסרט השני, "המומיה", מז'אנר הפעולה־הרפתקאות־פנטזיית אימה, הוא למעשה אתחול של סדרת סרטי "המומיה" המוכרים ושל סרט האימה של בוריס קארלוף מ־1932.

פ

פסיכיאטריה – קרוז יצא בעבר נגד הפסיכיאטריה ונגד כדורים נגד דיכאון ובכך הצליח להכעיס לא מעט אנשים, ובהם הקולגה לשעבר ברוק שילדס, שנעזרה באותם כדורים כדי להתגבר על דיכאון אחרי לידה.

צ

ציטוטים – כמה מהמשפטים הבלתי נשכחים שאמרו הדמויות שגילם קרוז במהלך הקריירה הקולנועית שלו: "You've Lost that Loving Feeling” (מתוך "אהבה בשחקים"), “Show me the Money” (מתוך "ג'רי מגווייר"), "No dream is ever just a dream" (מתוך "עיניים עצומות לרווחה"), "I feel the need… the need for speed”" (מתוך "אהבה בשחקים"), ו־“In this life, it’s not what you hope for, it’s not what you deserve – it’s what you take!” (מתוך "מגנוליה").

ק

קונור קרוז – בנם המאומץ של קרוז וניקול קידמן. כיום הוא די־ג'יי בן 21 וסיינטולוג אדוק. הוא גר בקלירווטר, פלורידה – שם נמצאת המפקדה של הכנסייה הסיינטולוגית – ומנהל מערכת יחסים קרובה עם אביו.

ר

רווק – על פי הדיווחים האחרונים, קרוז הוא כרגע רווק ואין לו מישהי מיוחדת בחייו.

ריי־באן – אחרי שהרכיב משקפי שמש של ריי־באן בסרט "שעשועים מסוכנים", קפצו מכירות המותג ב־2,000%.


ש

"שעשועים מסוכנים" – התפקיד הראשי הראשון של קרוז היה בקומדיה הרומנטית הזאת, שבה הוא מגלם תיכוניסט פרברי (אף שהוא כבר היה בן 21) שהוריו נוסעים לחופשה ומשאירים אותו בבית. הוא כמובן מסתבך וגם מתנה אהבים עם רבקה דה מורניי (בתפקיד נערת ליווי יוקרתית) ברכבת. סצינה שבה הוא רוקד בחולצה מכופתרת, תחתונים וגרביים לצלילי Old Time Rock and Roll של בוב סיגר הפכה מזמן לקאלט.

ת

תומאס קרוז מייפות'ר הרביעי – שמו המלא של טום קרוז.