פיטר ברג, כך עולה, אוהב לביים סרטים שמתבססים על המציאות העכשווית. לפני שלוש שנים הוא עשה את "השורד האחרון", ששחזר את המרדף אחרי אחמד שאה, מנהיג הטאליבן באפגניסטן, ולפני כשנה הגיע לבתי הקולנוע הסרט "אסון בלב ים", שהחזיר את הצופים אל האסון האקולוגי הגדול בתולדות ארצות הברית, שאירע ב-2010 במפרץ מקסיקו. מהבחינה הזאת לא שונה סרטו החדש, "הגיבורים של בוסטון", מקודמיו, משום שהפעם נסמך ברג על פיגוע הדמים שהתחולל לפני שלוש שנים וחצי במהלך מרוץ המרתון השנתי שמתקיים בבוסטון.



ועוד מכנה משותף שקושר בין שלושת הסרטים שפורטו לעיל הוא השחקן מרק וולברג, שמוביל את העלילות של שלושתם. ב"הגיבורים של בוסטון" הוא מגלם דמות של שוטר שנקלע כמו במקרה אל זירת הפיגוע ומזדרז ליטול פיקוד על כוחות ההצלה המבולבלים למדי. העובדה שדמות זו היא פיקטיבית לגמרי אינה עומדת בסתירה לעובדה מכרעת יותר - יתר הדמויות בסרט מתבססות על אנשים שאכן היו ופעלו במקום.



תזכורת למי ששכח: על קו הסיום של מרתון בוסטון הניחו שני האחים טמרלן וג'והאר צ'רנייב שני מטעני חבלה, שהרגו ופצעו עשרות צופים נלהבים, שבאו להריע למשתתפים במירוץ ההמוני. עם שוך ההלם הראשוני נזעקים, על פי עלילת הסרט, סוכני FBI לצד שוטרים מקומיים ופותחים במצוד נרחב אחר מבצעי הפיגוע, ופיטר ברג מתעקש שהוא שיחזר במדויק את מה שאירע אז במציאות.



אם יוצאים מתוך הנחה שברג אינו מכזב, הרי שבמושגים הוליוודיים "הגיבורים של בוסטון" הוא סרט (כמעט) מהפכני. זאת משום שהשוטרים בסרט הזה אינם מתנהגים כמו שוטרים בסרטים אמריקאיים; הם מבולבלים, אחד מהם פורץ בבכי, הם לא יודעים להשתמש כהלכה באקדחי השירות שלהם ומתקשים במלאכה שכל שוטר קשוח בסרט הוליוודי מצטיין בה – לעצור בכוח מכוניות נמלטות, וגם אם צריך לשם כך לסכן את חייהם במירוץ מכוניות מטורף. אצל ברג כל זה אינו קיים, ותחת זאת הוא משתדל לעצב סביבה ריאליסטית, בלתי הרואית במתכוון, שבה אין סופרמנים בשני הצדדים – לא אצל המפגעים השלומיאליים מעט, ובוודאי שלא אצל רודפיהם נציגי החוק.



סגנון ההגשה שנוקט ברג מכתיב אווירה מלנכולית, שהיא עניינית במידה רבה. העובדה שהעלילה מדלגת בין כמה סיפורי משנה משחקת לטובת עיצוב האווירה, משום שהקיטוע אינו מאפשר לאפקט המלודרמטי להרים את ראשו המיותר. כל זה אמור היה להוביל לסרט איכותי של ממש, אלא שלא לכך כיוונו כנראה מפיקי הסרט, שבו הושקעו 45 מיליון דולר.



הרמז הראשון לכוונות האמיתיות שעומדות מאחורי ההפקה הוא בשם האנגלי Patriots Day, שבו בחרו המפיקים. העובדה שחלק מהאירועים בסרט מתרחשים ביום הפטריוט, הנחוג בבוסטון בחודש אפריל, סללה את הדרך להגדרתה של כל אמריקה, המאוימת בידי מוסלמים רעים, כפטריוטית אדוקה. אל הגדרה זו מצרף ברג קטע קולנועי ארוך, משונה ובעיקר מקומם, שהודבק באופן מלאכותי אל סיום הסרט, ובו מוצגים ברצף האנשים האמיתיים ששחקני הסרט משחזרים את דמותם על הבד. דומה שרק נאום דמגוגי חסר בושה בנוסח דונלד טראמפ יכול להכיל כמות כזאת של קשקשת לאומנית, כמו זו שברג מצליח לצופף ברבע השעה החותמת את המוצר שלו.



יש בהחלט להצטער על מהלך פופוליסטי זה, שעומד בסתירה ברורה לאווירת הנכאים הריאליסטית של הסרט עצמו, שלה שותפים שחקנים דוגמת ג'ון גודמן, קווין ביקון וג'יי.קיי סימונס, שמגלמים באופן ענייני לגמרי ובלתי הוליוודי בעליל דמויות של בני אדם מן השורה המצויים במצוקה. 



עדות מקומית


סרטים מתוצרת הארץ בפסטיבל פ.י.פ.ה, שייפתח הערב בעיירה ביאריץ שבדרום צרפת


הסדרה "תאג"ד", ששידורי עונתה הראשונה בערוצי yes הסתיימו בחודש שעבר, מייצגת את ישראל ב"פ.י.פ.ה" - פסטיבל הטלוויזיה המרכזי של אירופה, שייפתח הערב בעיירת הקיט ביאריץ שבדרום צרפת. "תאג"ד", שכתב וביים ציון רובין, תתמודד בתחרות היוקרתית מול סדרות שהופקו בין היתר ביפן, צרפת, צ'ילה, ארצות הברית, הולנד, קנדה ובלגיה. כזכור, מתמקדת עלילת "תאג"ד" בהווי חייהם הסוערים של חובשים בגדוד שמוצב מול רצועת עזה, ובין השחקנים המופיעים בה אפשר למצוא את תומר קאפון, דניאל גל, יחזקאל לזרוב, קובי פרג' ושירה נאור.



לצד התחרות המיועדת לסדרות טלוויזיה, מתקיימות ב"פ.י.פ.ה" חמש תחרויות נוספות, המכסות את כל הז'אנרים בעשיית הטלוויזיה, וגם בהן אפשר לאתר השנה טביעות אצבעות ישראליות. בתחרות לסרטי תעודה, למשל, יתמודד "עין תחת עין" מתוצרת קנדה, שביים אילן זיו יליד ישראל, שמוכר מסדרות דוקומנטריות כמו "קפיטליזם" (המשודרת כעת בערוץ 1) ו"שישה ימים ביוני", ששודרה בעבר באותו הערוץ. סרטו החדש של זיו עוקב אחר מרק סטרומן, שנידון למוות בטקסס משום שניהל מסע רצח כנגד מוסלמים. ייחודו של הסיפור שמביא זיו הוא שאחד מהניצולים בטבח זה פועל עתה להמתקת עונשו של הרוצח.



בתחרות לסרטים העוסקים באמנויות משובץ סרטה של הגרמניה בטינה ארהרדט, "מחשבות טובות, מילים טובות", שצולם בחלקו בארץ, והוא מתמקד בקורות חייו של זובין מהטה, מנהלה המוסיקלי של התזמורת הפילהרמונית הישראלית. בתחרות הכתבות החדשותיות משובץ עוד סרט שמשיק לחיים בישראל. זהו "אמבולנס" של הצלם העזתי מוחמד ג'אבאלי, שבמהלך הלחימה במבצע "צוק איתן" הצטרף לצוות אמבולנס פלסטיני שניסה להציל חיים של אוכלוסיה אזרחית הניצבת מול הפצצות והפגזות צה"ליות.



לצד סרטים אלה יקדיש הפסטיבל, שנערך זו הפעם ה-30, יום הוקרה למנשר, בית הספר התל-אביבי לקולנוע, ובמסגרתו יוקרנו סרטים קצרים של תומר שושן, שקד גורן וזיו ממון, כולם סטודנטים במנשר. 



הווי חייהם הסוערים של חובשים בגדוד המוצב מול רצועת עזה. צילום: ורד אדיר