אירוע השיא של הוליווד יתרחש הלילה בטקס האוסקר ה־89 בלוס אנג'לס. לפי ההערכות, חגיגת הקולנוע השנתית תעמוד בסימן מחאה של תעשיית הבידור נגד הנשיא הטרי דונלד טראמפ.



כבר בסוף השבוע גברה הביקורת מצד דמויות בכירות בתעשיית הקולנוע. השחקן והבמאי זוכה האוסקר ג'ורג' קלוני השתתף בטקס האוסקר הצרפתי (הסזאר) בשישי בערב וניצל את נאומו כדי למתוח ביקורת על הפחד המנשב ממסדרונות השלטון בוושינגטון. "אומץ לב גובר על פחד. הדבר הנכון תמיד גובר על העוצמה", אמר קלוני, שנודע במהלך הבחירות כתומך נלהב של הילרי קלינטון. "בואו לא נבלבל בין התנגדות ובין חוסר נאמנות. אסור לנו להפחיד אלה את אלה, אסור שהפחד יכניס אותנו לעידן של חוסר היגיון", המשיך קלוני. "אנחנו לא יכולים להגן על חירות בחו"ל בעודנו נוטשים אותה בבית".



הפגנה במקום מסיבה



במקביל, סוכנות הכישרונות המאוחדת, אחת מסוכנויות השחקנים הגדולות בעולם, החליטה לבטל את מסיבת קדם־האוסקר המסורתית שלה ובמקום זאת נערכה ביום שישי בלוס אנג'לס הפגנה גדולה בהשתתפות שחקנים מובילים, כמו ג'ודי פוסטר ומייקל ג'יי פוקס, נגד הצו הנשיאותי של טראמפ שנועד לאסור על כניסתם של אזרחים משבע מדינות מוסלמיות.



פוסטר, שזכתה פעמיים בפרס האוסקר, הודתה כי במשך שנים נמנעה מהתבטאויות פוליטיות פומביות אולם היא חשה שאינה יכולה לשתוק עוד. "הגיע הזמן להתייצב", קראה. "זה רגע ייחודי בהיסטוריה. הגיע הזמן להיות מעורבים", עוד הדגישה פוסטר כי "לא משנה למי הצבעתם – אדום או כחול, אם אתם לבנים, שחורים או חומים או כל צבעי הקשת, זו השעה להתנגד". 



נואם בולט נוסף היה הבמאי האיראני אשגר פרהאדי, המועמד לאוסקר על הסרט הזר הטוב ביותר עם "איש המכירות". פרהאדי החליט שלא להגיע לטקס בשל הצו הנשיאותי שאסר על כניסתם של אזרחים איראנים, וזאת על אף שבית המשפט הקפיא את יישום המדיניות.



יש גם טקס



תשעה סרטים יתמודדו על התואר "הסרט הטוב ביותר". הבולט שבהם הוא שובר הקופות המוזיקלי "לה לה לנד" בכיכובם של ריאן גוסלינג ואמה סטון, שמועמד לכמות שיא של 14 פסלוני זהב, בהם הסרט הטוב ביותר, הבמאי (דמיאן צ'אזל), השחקן והשחקנית, התסריט, העריכה ושתי מועמדויות בקטגוריית השיר הטוב ביותר (רק שני סרטים נוספים רשמו כמות זהה של מועמדויות: "הכל אודות חוה" מ־1950 ו"טיטאניק" מ־1997).



יתר המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר הם "מאחורי המספרים", "המפגש", "מנצ'סטר ליד הים", "הסרבן", "סארו – הדרך הביתה", "אור הירח", "באש ובמים" והדרמה "גדרות" (Fences), היחידה מבין המועמדים לפרס שלא זכתה להקרנות מסחריות בישראל.