טקס האוסקר ה־89, שייערך הלילה (שני) בלוס אנג'לס, אמור לכלול לא מעט נאומים מצד כוכבי הוליווד נגד מדיניותו של הנשיא דונלד טראמפ, ושעות לפני הטקס התברר כי גם עיתון "הניו יורק טיימס" החליט לנצל את הרייטינג הגבוה שמושך האירוע הנוצץ ביותר בשנה, כדי לצאת עם תשדיר נדיר נגד התקפות הבית הלבן על התקשורת.



"הניו יורק טיימס" לא שידר פרסומת בטלוויזיה מאז שנת 2010, אולם אחרי שהנשיא טראמפ האשים את העיתון שוב ושוב כי הוא מספק "חדשות מזויפות", ואחרי שכתבי "הטיימס", עם כלי תקשורת בולטים נוספים, הושארו מחוץ לתדרוך של דובר הבית הלבן, החליטו בעיתון להגיב עם תשדיר בשם "האמת קשה" במהלך אחד האירועים המתוקשרים של השנה.



התשדיר, שאורכו 30 שניות, נפתח במילים "האמת היא" ולאחריהן מופיעים משפטים שנשמעו בחודשים האחרונים, כמו "האמת היא שהאומה שלנו מפולגת יותר מאי פעם", "עובדות אלטרנטיביות הן שקרים", "התקשורת אינה הוגנת" ו"נשים צריכות להתלבש כמו נשים". "קשה למצוא את האמת", נאמר בתום התשדיר. "קשה לדעת את האמת. האמת חשובה כעת יותר מאי פעם".



מארגני הטקס מרוצים מהמהומה



"הרעיון הוא להיות חלק מהדיון בשאלה מה זאת אומרת למצוא את האמת", הסביר האחראי למיתוג בעיתון, דיוויד רובין, בשיחה עם CNN. "מה המשמעות של זה בעולם של 'חדשות מזויפות'? ומה התפקיד של העיתונות והעיתונאים בתהליך ומה התפקיד של הקורא בסיוע לעיתונות הזאת?"


הנשיא האמריקאי לא המתין זמן רב עד שהגיב על התשדיר, וכהרגלו, גם הפעם, ענה למבקריו באמצעות ציוץ בטוויטר: "בפעם הראשונה, "הניו יורק טיימס" הכושל מפרסמים פרסומת גרועה, כדי לעזור למוניטין הכושל שלהם. נסו לסקר באופן מדויק והוגן!" הוסיף.



בתוך כך, לנוכח ההערכות המוקדמות כי הטקס יכלול ביקורת רבה על הנשיא, קראו תומכי טראמפ להחרים את שידור האוסקר. בפוסט שפרסמו רפובליקנים באריזונה, הם קראו "לעמוד השדרה ולתושבים ההגונים של אמריקה" לצאת נגד תעשיית הבידור "המרירה" ונגד "הליברלים בלימוזינות". הם הפצירו בתומכים נוספים של הנשיא להעביר לערוצים אחרים בטלוויזיה שלהם, "בכל פעם שאחד הדוברים בטקס האוסקר יתחיל לעסוק בטראמפ".



מנגד, מארגני האוסקר דווקא הביעו שביעות רצון מהזעם שהפגינו תומכיו של הנשיא, והם העריכו כי העניין הרב יסייע לשפר את נתוני הרייטינג של הטקס, שירדו בשנים האחרונות. גם המנחה ג'יימי קימל צמצם את החשיבות של אפשרות לחרם מצד תומכי טראמפ. "אני חושב שאנשים חכמים יודעים מתי משהו מצחיק", אמר. "כל אחד, מסיבה כלשהי, צריך להחליט אם הוא בוחר צד, ואני חושב שאנשים יהיו שמחים יותר אם הם ייהנו מהבדיחה כשהם שומעים אחת ולא יחברו לזה משהו אחר".



טראמפ בתור פסל האוסקר
טראמפ בתור פסל האוסקר



ויש גם טקס


תשעה סרטים יתמודדו על התואר "הסרט הטוב ביותר". הבולט שבהם הוא שובר הקופות המוזיקלי "לה לה לנד" בכיכובם של ריאן גוסלינג ואמה סטון, שמועמד לכמות שיא של 14 פסלוני זהב, בהם הסרט הטוב ביותר, הבמאי (דמיאן צ'אזל), השחקן והשחקנית, התסריט, העריכה ושתי מועמדויות בקטגוריית השיר הטוב ביותר (רק שני סרטים נוספים רשמו כמות זהה של מועמדויות: "הכל אודות חוה" מ־1950 ו"טיטאניק" מ־1997).



יתר המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר הם "מאחורי המספרים", "המפגש", "מנצ'סטר ליד הים", "הסרבן", "סארו – הדרך הביתה", "אור הירח", "באש ובמים" והדרמה "גדרות" (Fences), היחידה מבין המועמדים לפרס שלא זכתה להקרנות מסחריות בישראל.



הבמאי הטוב ביותר


בארי ג'נקינס, "אור ירח"


דמיאן שאזל, "לה לה לנד"


דני וילנוב, "המפגש"


מל גיבסון, "הסרבן"


קנת' לונרגן, "מנצ'סטר ליד הים"



השחקן הטוב ביותר


אנדרו גארפילד, בתפקיד דזמונד דוס ב"הסרבן"


דנזל וושינגטון, בתפקיד טרוי מקסון ב"גדרות"


ויגו מורטנסן, בתפקיד בן קאש ב"קפטן פנטסטיק" (Captain Fantastic)


קייסי אפלק, בתפקיד לי צ'נדלר ב"מנצ'סטר ליד הים"


ראיין גוסלינג, בתפקיד סבסטיאן וילדר ב"לה לה לנד"



השחקנית הטובה ביותר


איזבל הופר, בתפקיד מישל לבלנק ב"היא" (Elle)


אמה סטון, בתפקיד מיה דולן ב"לה לה לנד"


מריל סטריפ, בתפקיד פלורנס פוסטר ג'נקינס ב"פלורנס פוסטר ג'נקינס"


נטלי פורטמן, בתפקיד ג'קי קנדי ב"ג'קי"


רות נגה (Ruth Negga), בתפקיד מילדרד לאבינג ב"לאבינג" (Loving)



שחקן המשנה הטוב ביותר


טיילור שרידן, "באש ובמים"


דמיאן שאזל, "לה לה לנד"


יורגוס לנטימוס ואפטימיס פיליפו, "הלובסטר" (The Lobster)


קנת' לונרגן, "מנצ'סטר ליד הים"


מייק מיילס, "נשות המאה ה-20" (20th Century Women)



שחקנית המשנה הטובה ביותר


אוקטביה ספנסר, בתפקיד דורותי ווהן ב"מאחורי המספרים"


ויולה דייוויס, בתפקיד רוז לי מקסון ב"גדרות"


מישל ויליאמס, בתפקיד רנדי ב"מנצ'סטר ליד הים"


ניקול קידמן, בתפקיד סו ברירלי ב"סארו: הדרך הביתה"


נעמי האריס, בתפקיד פאולה ב"אור ירח"