עברו 38 שנה מאז עלה למסכים סרט המדע הבדיוני־אימה הסופר מקריפ “הנוסע השמיני”. זה היה בסך הכל סרטו השני של רידלי סקוט הבריטי, עוד לפני שביסס את מעמדו עם סרט מדע בדיוני נוסף, “בלייד ראנר”. הביקורות המקוריות על “הנוסע השמיני” היו מעורבות – כיום, לעומת זאת, הגישה הביקורתית אליו אוהדת באופן גורף למדי, והוא נחשב לקלאסיקה משפיעה בז’אנר שלו, מבחינת העולם שיצר והאווירה האפלה והמאיימת שבו. “תמיד חשבתי על ה'נוסע השמיני' כעל בי מובי שעשוי טוב מאוד”, אמר סקוט בראיון. “הסיפור היה בסיסי למדי: שבעה אנשים נעולים בבית חשוך וישן, מי ימות ראשון ומי יישאר בחיים”.



“הנוסע השמיני” המקורי זכה באוסקר על האפקטים הטובים ביותר, וההצלחה הקופתית הייתה מרשימה, ולכן הסרט הוליד זיכיון של רומנים, חוברות קומיקס, משחקי וידאו ושאר מרצ’נדייז וגם שלושה סרטי המשך, שכל אחד מהם נוצר בידי במאים ותסריטאים שונים. סיגורני ויבר, שפרצה בגדול בגיל 30 בזכות “הנוסע השמיני” – עד אז היא הופיעה בעיקר על במות ברודוויי, וזה היה התפקיד הקולנועי המשמעותי הראשון שלה – הייתה השחקנית היחידה שהשתתפה בכל ארבעת הסרטים בסדרה המקורית, וכל אחד מהם לקח את סיפורה של הקצינה אלן ריפלי (ויבר), שנלחמת בחייזרים מפחידים בחלל, לכיוון קצת שונה.



“שובו של הנוסע השמיני” של ג’יימס קמרון מ־1986 היה יותר ממוקד אקשן; “הנוסע השמיני 3” של דיוויד פינצ’ר מ־1992 היה אפל וניהיליסטי (עם ויבר קירחת); ו”הנוסע השמיני 4: התחייה” של ז’אן־פייר ז’נה מ־1997 התרחש כ־200 שנה לאחר התאבדותה של ריפלי, על סיפון חללית מחקר, שבה צוות של מדענים מצליח לשבט אותה מה־DNA שלה ולהסיר מגופה את החייזר. זהו הסרט האחרון של ויבר בתפקיד ריפלי, אלא אם כן היא עוד תחזור בסרט עתידי של הסדרה (לעולם אין לדעת). ג’וס וידון, יוצר הסדרה “באפי ציידת הערפדים”, שמן הסתם הושפע מאוד מהסרט המקורי, כתב תסריט ל”הנוסע השמיני 5”, אך ויבר לא התרשמה מהתסריט, והוא מעולם לא הופק.



מתוך "הנוסע השמיני: קובננט":. צילום מסך



עולם אפל ומסוכן



אחרי שסרטי ההמשך מיצו את עצמם, מגיע – כמו תמיד – תורם של הסרטים המקדימים, לא לפני שזיכיון “הנוסע השמיני” התחבר עם זיכיון פופולרי אחר, שנולד באייטיז עם סרט בכיכובו של ארנולד שוורצנגר – “הטורף” – והוליד שני סרטים משותפים, שלל מוצרים נלווים ופתח לסרטים עתידיים נוספים.



רידלי סקוט חזר לעולם שברא לפני כל אותן שנים עם הפריקוול הראשון, “פרומתיאוס”, שיצא ב־2012 בכיכובם של נומי ראפאס השוודית (“נערה עם קעקוע דרקון”), מייקל פסבנדר מסדרת סרטי "אקס מן" (שגם היה מועמד לאוסקר על תפקידיו בסרטים “סטיב ג’ובס” ו”12 שנים של עבדות”), גאי פירס, שרליז ת’רון ואידריס אלבה. הסרט התרחש באותו יקום של “הנוסע השמיני”, בסוף המאה ה־21, אך העלילה לא הייתה קשורה אליו ישירות. עתה מגיע הפריקוול השני מתוך הטרילוגיה המתוכננת, “הנוסע השמיני: קובננט”, גם אותו ביים והפיק סקוט, היום בן 79.




פסבנדר חוזר בתור אנדרואיד בשם וולטר, והוא גם משחזר את תפקידו מהסרט הקודם בתור אנדרואיד בשם דיוויד מספינת החלל פרומתיאוס. אליו מצטרפים שחקנים חדשים לקאסט: קת’רין ווטרסטון (“חיות הפלא ואיך למצוא אותן”, “סטיב ג’ובס”), בילי קרודופ (“כמעט מפורסמים”) והקומיקאי דני מקברייד (“פיינאפל אקספרס”, “סוף”). בדרך לכוכב לכת מרוחק בצד הרחוק של הגלקסיה הצוות של ספינת החלל קובננט חושב שגילה גן עדן לא נודע, אך למעשה מדובר בעולם אפל ומסוכן, שתושבו היחיד הוא דיוויד הרובוט (פסבנדר), הניצול של משלחת פרומתיאוס האבודה.

הטריילר של “הנוסע השמיני: קובננט” הוא הטריילר המפחיד ביותר שראיתי מימי, ויש סיכוי טוב שהסרט עומד ברף האימה שהטריילר מציב. “כבר מתחילת העבודה על הסרט לרידלי סקוט היה ברור שהוא מכוון לסרט R-Rated (סיווג לפיו הצפייה מתחת לגיל 17 אפשרית רק בליווי הורה – ד”ק), ושנצטרך הרבה דם”, אמר המפיק מארק הופמן. “אם יש מישהו שיודע איך להפחיד את הקהל עם סיפורים חכמים ומתוחכמים, זה סקוט. 'הנוסע השמיני' המקורי הפך להיות אבן בוחן בז’אנר סרטי האימה – סרט מתוחכם מבחינה פסיכולוגית, קלסטרופובי, חמקמק ויעיל כמו היצור המרושע שהופיע בסרט הראשון ב־1979”.