שנתיים עבור מאז פעילי העדה האתיופית לרחובות, מחו על אפלייתם לרעה ועל הגזענות כלפיהם, וזאת לאחר ששוטר יס"מ הכה את דמאס פיקדה, חייל ממוצא אתיופי. עקבות הסרטון שהציג קטעי אלימות משטרתית כנגד החייל נערכו הפגנות סוערות בכל רחבי הארץ במחאה על יחס המשטרה ליוצאי אתיופיה בישראל, בחמישי הקרוב, יציג ערוץ ההיסטוריה סרט תיעודי המספר סיפור דומה להחריד, שהביא למותם של 53 בני אדם.



המהומות ההמוניות שפרצו ב-29 באפריל 1992 ונמשכו ששה ימים, היו הקטלניות וההרסניות ביותר בהיסטוריה האמריקנית: כ-53 בני אדם נהרגו ורכוש בשווי מיליארדי דולרים נהרס לחלוטין. הרקע המיידי לפרוץ המהומות, היה מעצרו והכאתו של רודני קינג, אדם ממוצא אפרו-אמריקאי, ע"י ארבעה שוטרים לבנים ממשטרת לוס אנג'לס, וזיכויים במשפט אליו הועמדו. אך הדמיון המצמרר לא מסתיים כאן.



היה זה הקש ששבר את גב הגמל של מתח בין-גזעי שבעבע מתחת לפני השטח במשך שנים רבות, והתפרץ באחד האירועים האלימים בהיסטוריה האמריקנית.





הסרט משחזר באופן מצמרר את ששת הימים בהם לוס אנג'לס עלתה בלהבות, באמצעות שימוש בחומרי גלם מסמרי שיער שצולמו ברחובות אל.איי,


לצד עדויות מצמררות של חברי מועצת העיר, אנשי תקשורת, נציגי אכיפת החוק, אנשי כוחות הצלה ואזרחים מהשורה, וכעת צופים בצילומים של עצמם אחרי 25 שנה, לצד קטעי וידאו ומשדרי חדשות מיוחדים מהתקופה.



יוצרי הסרט אף מרחיבים את היריעה, כאשר הם מציגים את מהומות אל.איי. 1992 בהקשר היסטורי רחב, של מתיחות בין-גזעית, אפליה ממסדית, אי-צדק חברתי, התעללות משטרתית באוכלוסיה האפרו-אמריקנית, והמחאה האלימה ברחובות ארה"ב - החל מימי העבדות ועד לימינו אנו.




אנדל קבדה, ממובילאי המחאה בפריים טיים של ערוץ 2, בעקבות דבריו המשטרה פשטה על בית "האח הגדול
אנדל קבדה, ממובילאי המחאה בפריים טיים של ערוץ 2, בעקבות דבריו המשטרה פשטה על בית "האח הגדול



כפי שמוכיח הסרט, הבעייתיות ביחסי הממסד הלבן מול האוכלוסיה האפרו-אמריקנית לא הסתיימה ב-1992, וממשיכה להיות קשה ומורכבת גם בימינו, כפי שמוכיחים בשנים האחרונות מקרים רבים של שוטרים שגילו יחס אלים וקטלני כלפי אזרחים אפרו-אמריקנים, כמו אמאדו דיאלו, אריק גארנר, פרדי גריי ומייקל בראון. חרף העובדה שבמאה ה-21, נבחר לראשונה אדם אפרו-אמריקני ושמו ברק אובמה לתפקיד נשיא ארה"ב, הדרך ליחסי הכלה והבנה בין הממסד לבין האוכלוסייה האפרו-אמריקנית, עודנה רחוקה. 


והשאלה שנשאלת, מה נוכל לעשות כדי למנוע ממחאת העדה האתיופית הבאה, והיא בדרך - כל עוד יחס המשטרה לא משתנה, מלהגיע לתסריט מחריד זה?


מהומות אל.איי: 25 שנה אחרי / The LA Riots: 25 Years Later, ערוץ ההיסטוריה, יום חמישי, 20 ביולי, בשעה 21:45