האחים משה ולאון אדרי, מבכירי תעשיית הקולנוע בישראל, שלחו הבוקר (שישי) מכתב לאקדמיה הישראלית לקולנוע ולטלויזיה, ובו הודיעו כי אין בכוונתם להגיע לטקס פרסי אופיר, בשל אי הזמנתה של שרת התרבות לאירוע. "אנחנו גאים לקחת חלק מידי שנה בטקס פרסי האקדמיה לקולנוע על שם שייקה אופיר", כתבו "מאז היווסדו ועד היום מטרתו של הטקס היא לאחד את התעשייה ולייצר מפגן גדול עוצמה ישראלית המאגד בתוכו את התרבות הישראלית על שלל גווניה וסגנונותיה". הם הסבירו: "מסיבה זו, קיבלנו בתדהמה את ההחלטה המצערת שלא להזמין השנה את שרת התרבות והספורט לקחת חלק בטקס, כביכול באמתלה של הימנעות מהזמנת פוליטיקאים".



עוד נכתב במכתב: "אנחנו סבורים כי מדובר בהחלטה שגויה לכל הפחות, שלא לומר בוטה ולא דמוקרטית, שעלולה לגרום נזק רב לתעשיית הקולנוע הישראלית בעתיד". הם סיכמו כי "כפי שיוצרים מבקשים לקבל חופש ביטוי, כך הם גם צריכים להיות קשובים לדעות שונות משלהם. איננו מתכוונים לתת יד להתנהגות זו ולקחת חלק באירוע מפלג הפועל בדרך של חרמות".



שרת התרבות ח"כ מירי רגב התייחסה להודעת האחים אדרי: "האחים אדרי הם עמוד השדרה והמנוע המרכזי של הקולנוע הישראלי. הודעתם הבוקר כי יחרימו את טקס פרסי אופיר ודבריהם על ההתנהלות המבישה של האקדמיה לקולנוע - מבטאת התנגדות נחרצת לסתימת הפיות ולמשטרת מחשבות בתרבות הישראלית".



עוד הוסיפה השרה רגב: "אני שמחה שהרוב הדומם מפסיק לשתוק, המיעוט הקטן והקיצוני ששולט בהנהלת האקדמיה פוגע בקולנוע הישראלי והוא לא ימשיך לקבוע את סדר היום של הקולנוע הישראלי. ציבור אוהבי הקולנוע הישראלי אוהב את הקולנוע ולא מוכן לקבל פגיעה והכתמה של חיילי צה״ל ולא את מדיניות סתימת הפיות וההתנשאות שאפיינה לאורך שנים רבות את הממסד המנותק. היום נפל דבר- האחים אדרי ורבים מהתעשייה עשו CUT על קומץ קטן שמנסה להיאחז בשלטונו בכל דרך ואמרו ACTION לישראל השפויה".



כזכור, בתחילת השבוע האקדמיה לקולנוע הודיעה כי היא לא מתכוונת להזמין את שרת התרבות מירי רגב לטקס פרסי אופיר, שיתקיים בשבוע הבא. זאת לראשונה מאז נוסד הטקס, הנקרא על שם השחקן שייקה אופיר ז"ל, והוא הטקס המסורתי בו מוענקים הפרסים לסרטים הישראלים המצטיינים באותה שנה.



בהודעת האקדמיה נכתב: "מתוך אחריות לקיומו התקין והראוי של הטקס ומתוך כבוד ליוצרים וליצירה, נחושה הנהלת האקדמיה לעשות כל שביכולתה כדי למנוע חזרה על אירועים מצערים מסוג זה שהיה בטקס בשנה שעברה, ועל כן החליטה שלא להזמין פוליטיקאים לטקס חלוקת פרסי ההצטיינות ובכך להתאים עצמה לנהוג בעולם".