הסערה סביב טקס פרסי אופיר שיתקיים הערב (שלישי) לא שוככת לרגע, כשלראשונה בהיסטוריה שרת התרבות לא תוזמן אליו. לאחר שסירבה להתייחס בעבר לנושא, השחקנית שרית וינו אלעד מדברת לראשונה בעל הפרשה: "דברי יפה לאנשים שהזמינו אותך לחגוג במסיבה שלהם, לא תדברי יפה את נהיית ילדה לבד. מה לעשות?!".

"כששאלת אותי לפני כמה זמן על זה שלא הזמינו את מירי רגב לטקס פרסי אופיר לא רציתי להגיב", אמרה השחקנית בראיון ל"מעריב אונליין" על פרשת שרת התרבות וטקס פרסי אופיר. כעת, בעקבות הגשת תלונה במשטרה כנגד השחקן ליאור אשכנזי, אקט אותו היא מכנה "רדיפה פוליטית", היא בחרה לשבור את השתיקה. "אני לא מתייחסת לפרובוקציות שלה, שקשורות ל'כן תממן', 'לא תממן', כן הזמינו אותה, לא הזמינו אותה? מה היא המכשפה הנוראית מהצפון? מה זה השטויות האלו? מה אכפת לי? אבל עכשיו מדובר בחיים של אנשים".

מירי רגב, טקס פרסי אופיר. צילום: פלאש 90
מירי רגב, טקס פרסי אופיר. צילום: פלאש 90


"המשטרה צריכה לחקור כל אירוע שקורה בשטחים כל הזמן, האם זה קורה? לא", אמרה וינו אלעד, "אתה יכול להסתכל על דיווחים של מוסי רז על מספר תקיפות של חיילים ומתנחלים על פלסטינים, אתה יכול לקרוא מספר מדויק של עצי זית שנעקרים מדי שבוע, אתה יכול לראות, לא רק אצלו, דיווחים מדויקים על הפרות איומות שקורות כל יום, כל יום, האם צריך לחקור אותן? כן! את כולן? כן! האם זה קורה? לא! את מי חוקרים? למי זה קורה? לדובר שוברים שתיקה ולליאור אשכנזי כשהוא לא בא טוב בעין של שרת הפולקלור. האם זו רדיפה פוליטית? הל יס. הל. גיהנום".

כזכור, טקס פרסי אופיר, שבו מוענקים פרסים לסרטים הישראליים המצטיינים, יתקיים הערב, ובאירוע תבלוט בהיעדרה שרת התרבות מירי רגב. זו הפעם הראשונה בתולדות הטקס ששר התרבות לא יכבד אותו בנוכחותו. השנה עורר הטקס עניין רב בעקבות הודעתה של האקדמיה לקולנוע כי היא לא מתכוונת להזמין את רגב.

ליאור אשכנזי, פוקסטרוט. צילום מסך
ליאור אשכנזי, פוקסטרוט. צילום מסך


“מתוך אחריות לקיומו התקין והראוי של הטקס ומתוך כבוד ליוצרים וליצירה, נחושה הנהלת האקדמיה לעשות כל שביכולתה כדי למנוע חזרה על אירועים מצערים מסוג זה שהיה בטקס בשנה שעברה, ועל כן החליטה שלא להזמין פוליטיקאים לטקס חלוקת פרסי ההצטיינות ובכך להתאים עצמה לנהוג בעולם", נאמר אז בהודעה.

ההכרזה חסרת התקדים באה בעקבות הסערה שעוררה עזיבתה הדרמטית של השרה את הטקס הקודם, בעקבות הקראת שיר של המשורר הפלסטיני מחמוד דרוויש. "יש לי סבלנות להרבה דעות", אמרה בטקס, "אבל אין לי סבלנות למחמוד דרוויש ולכל מי שרוצה לחסל את עם ישראל".

נוסף לכך, בחודש שעבר תקפה רגב בחריפות את הסרט "פוקסטרוט" המועמד לפרס, ושהפרמיירה שלו נערכה אמש. בהודעה נכתב כי "'פוקסטרוט' הוא ממש לא הריקוד שלנו! זוהי בושה וחרפה שמשרד התרבות יתמוך בסרטים כאלה, המוציאים את דיבת הארץ רעה". דבריה של רגב גררו תגובות נזעמות והגבירו את החשש מנאום פוליטי נוסף, מה שהוביל לבסוף להודעת האקדמיה.

ליאור אשכנזי, מירי רגב. יוסי אלוני,פלאש 90
ליאור אשכנזי, מירי רגב. יוסי אלוני,פלאש 90


לאחר פרסום ההודעה כי רגב לא תוזמן לטקס, הוציאה השרה הודעה חריפה שבה אמרה: “זוהי החלטה פחדנית ולא דמוקרטית, ההחלטה האומללה הזו של האקדמיה לא תמנע ממני להשמיע את דברי. אשמיע את נאומי בשידור חי ללא צנזורה בעמוד הפייסבוק שלי במקביל לטקס פרס אופיר".

בעקבות אי־הזמנתה הודיעו האחים משה וליאון אדרי, מבכירי תעשיית הקולנוע בארץ, כי יחרימו את הטקס לאות הזדהות עם רגב. “כפי שיוצרים מבקשים לקבל חופש ביטוי, כך הם גם צריכים להיות קשובים לדעות שונות משלהם", כתבו השניים. "איננו מתכוונים לתת יד להתנהגות זו ולקחת חלק באירוע מפלג הפועל בדרך של חרמות”.