קשה לדמיין את זה היום, אבל פעם, במשך כמעט 100 שנה, בין 1883 ל־1977, נסעה רכבת נוסעים מהודרת בין פריז לאיסטנבול. הרכבת הייתה כמו מלון פאר, עם קרונות שינה מפוארים, מסעדת יוקרה וכל היתר. גברות אלגנטיות עישנו סיגריות עם פומית בקרונות המחופים עץ מהגוני, וג'נטלמנים לגמו וויסקי ודנו בעסקיהם הבינלאומיים. לרכבת הפאר הזו נקשרו סיפורים ואגדות מלאי מסתורין על הרפתקאות וקנוניות. זה היה לפני שניתן היה להגיע ממקום למקום במטוס נוסעים. "אוריינט אקספרס", שהסיעה את אצולת אירופה ועשיריה למזרח ובחזרה בתנאי מותרות, הציתה את דמיונם של מיטב כותבי התקופה, מגרהם גרין, שמיקם בה שניים מהרומנים שלו, ועד ברם סטוקר, שהזכיר את הרכבת ב"דרקולה" כבר בסוף המאה ה־19. 
 
איאן פלמינג – האיש שהמציא את ג'יימס בונד – נסע בעצמו ב"אוריינט אקספרס" בחזרה ללונדון מאיסטנבול, לשם נשלח על ידי העיתון “סאנדיי טיימס" כדי לסקר ועידה של האינטרפול. הנסיעה כה הרשימה אותו, שהוא מיקם ברכבת המהודרת חלק נכבד מעלילות ג'יימס בונד ב"מרוסיה באהבה". הספר המפורסם ביותר שנכתב על “אוריינט אקספרס" הוא כמובן רומן המתח הבלשי “רצח באוריינט אקספרס" של אגאתה כריסטי, סופרת המתח הגדולה ביותר בהיסטוריה, שמכרה שני מיליארד עותקים מספריה, ורק התנ"ך ושייקספיר פופולריים יותר מהם. 
 
כמו פלמינג, גם כריסטי כתבה על הרכבת מהיכרות אישית. ב־1928 היא נסעה לאיסטנבול ומשם לבגדד ב"אוריינט אקספרס". את “רצח באוריינט אקספרס" היא כתבה בחדר במלון “פרה פאלאס" ההיסטורי באיסטנבול, שנבנה במיוחד כדי לשכן בו את נוסעי רכבת הפאר, שכן לא היה בזמנו בעיר מלון אלגנטי מספיק למטרה זו. המלון משמר עד היום את חדרה של כריסטי לזכרה, וכיום אפשר לאכול בו במסעדת “אגאתה" ולהזמין דרינק בבר “האוריינט". 
 
רצח באוריינט אקספרס" . צילום: יח"צ"
רצח באוריינט אקספרס" . צילום: יח"צ"

 

הספר “רצח באוריינט אקספרס", שיצא לראשונה ב־1934, היה רב־מכר ענק ונחשב לספר המפורסם ביותר של הסופרת. זהו הספר השמיני של כריסטי, שבמרכזו עומד הבלש הבלגי הרקול פוארו, האיש הקטן עם השפם הגדול, המקבילה של כריסטי לשרלוק הולמס של ארתור קונן דויל. בסיפור הזה נוסע פוארו במקרה ב“אוריינט אקספרס". הוא רק רצה לנוח בנסיעה נעימה, אך רצה הגורל, ובאותו לילה נתקעת הרכבת בשלג באזור מבודד, ובבוקר שלמחרת מתגלה גופתו של מר ראצ'ט, דקורה 12 פעמים בחזהו. פוארו מיד פותח בחקירה. 


נערכים להמשך

באופן מפתיע, לקח הרבה שנים עד ש"רצח באוריינט אקספרס" זכה לעיבוד קולנועי. זה קרה לראשונה ב־1974, בבימויו של סידני לומט. הקאסט של ההפקה הבריטית הזו, שבראשה עמד במאי אמריקאי, כלל רשימה מרשימה של כוכבים בינלאומיים נוצצים, ובהם אלברט פיני האנגלי כפוארו הבלגי, שון קונרי הסקוטי, לורן באקול האמריקאית ואינגריד ברגמן השוודית. הסרט רשם הצלחה ביקורתית וקופתית כאחד. הוא היה מועמד לשישה פרסי אוסקר וזכה באחד: ברגמן לקחה הביתה את פסלון שחקנית המשנה על תפקידה כמיסיונרית שוודית ביישנית בדרכה לאפריקה. 
 
מאוחר יותר, ב־2001, יצא סרט טלוויזיה מגוחך עם אלפרד מולינה בתפקיד הבלש פוארו. וכמובן גם אחד הפרקים בסדרה “פוארו" בכיכובו של דייוויד סושה הוקדש לסיפור. כמקובל, יש גם גרסה יפנית ומשחק וידיאו המבוססים על רב־המכר של כריסטי. 
 
היום יעלה למסכים בישראל העיבוד החדש של המותחן האגדי. על פי התקדים שיצר לומט, העיבוד החדש מחויב לכלול קאסט של כוכבים. ואכן, בין היתר, בתא הקרון מצטופפים יחדיו פנלופה קרוז, ווילם דפו, ג'ודי דנץ', ג'וני דפ ומישל פייפר. כל אחד מהם הוא טיפוס אקסצנטרי וצבעוני בדרכו, וכולם חשודים ברצח, שעל פוארו לפענח לפני שהרוצח יכה שוב. 
 
את דמותו של פוארו מגלם בסרט החדש קנת בראנה, שגם ביים את הסרט. “אגאתה כריסטי היא מומחית בלתת עומק לדמויות, מה שהופך אותן לשונות זו מזו וצבעוניות, אבל גם לאמינות", אמר בראנה, שלקח את השפם של פוארו לאקסטרים. “אבל ב'אוריינט אקספרס' יש גם זוהר. יש שלג, יש אלגנטיות, זהו תור הזהב של רומני נסיעות וכמובן יש שם גם רצח". בראנה אף הבטיח שאם הסרט יהיה הצלחה, יופק גם סרט המשך.