"אי אפשר להציל את העולם לבד” – סיסמה מצוינת למערך שיעור בכיתה א’ על שיתוף פעולה, וגם הטאג־ליין של סרט גיבורי־העל החדש “ליגת הצדק”, שעולה מחר למסכינו. באטמן (בן אפלק) מונע על ידי אמונתו המחודשת באנושות בהשראת מעשיו ההרואיים של סופרמן (הנרי קאביל), לאחר שזה הקריב את חייו למען בני האדם. הוא מגייס לעזרתו את וונדר וומן (גל גדות) כבעלת ברית, במטרה להתמודד מול האויב המסוכן ביותר שידע העולם. יחד הם צריכים לפעול במהירות ולגייס צוות גיבורים בעלי כוחות־על שיוכל להתמודד עם האיום המתעורר.



כפי שיודע כל חובב סרטי קומיקס, “ליגת הצדק” יוצא לתוך קונטקסט רחב יותר, שבו מתקיימים היקומים הקולנועיים של מארוול קומיקס ושל DC קומיקס כשני עולמות מקבילים. אם ביקום הקולנועי של מארוול יש את "הנוקמים", בהפצת וולט דיסני, היקום הקולנועי של DC קומיקס מציע את "ליגת הצדק" בהפקת האחים וורנר. ל"נוקמים", שיצא לפני חמש שנים, יצא ב־2015 סרט המשך בשם "הנוקמים: עידן אולטרון" וכרגע מתוכננים עוד שני סרטים בסדרה: "הנוקמים: מלחמת האינסוף", שאמור לצאת בשנה הבאה, וסרט נוסף, שעדיין אין לו שם, בשנה שלאחריה. אשר ל”ליגת הצדק”, עתה יוצא הסרט הראשון. סרט המשך היה מתוכנן ל־2019, אך בינתיים נדחה כדי שלא יתנגש עם הסרט בסדרת “באטמן” המתוכנן לצאת באותה שנה.





אם אנסמבל גיבורי־העל המרשים של "הנוקמים" כולל את איירון מן, קפטן אמריקה, ת'ור, הענק הירוק, הוקאיי והאלמנה השחורה, “ליגת הצדק” נותנת פייט הגון עם סופרמן, באטמן, וונדר וומן, פלאש ואקווהמן. אם ב"נוקמים" שיחקו כוכבים כרוברט דאוני ג'וניור, כריס אוונס, כריס המסוורת', טום הידלסטון, מארק רופאלו, ג'רמי רנר, סקרלט ג'והנסון וסמואל ל. ג'קסון, ב"ליגת הצדק" מגיחים שמות לא פחות גדולים, כמו הנרי קאביל, בן אפלק, עזרא מילר, ג'ייסון מומואה, איימי אדמס וכמובן גל גדות


"ליגת הצדק".  באדיבות גלובוס מקס
"ליגת הצדק". באדיבות גלובוס מקס


תקציב? ב"הנוקמים" הושקעו 220 מיליון דולר. הפקת "ליגת הצדק" לא התקמצנה ושפכה על המוצר שלה לא פחות מ־300 מיליון דולר, מה שהופך אותו לאחד הסרטים היקרים ביותר שהופקו אי פעם. והבימוי? על שני סרטי “הנוקמים” הראשונים חתום ג’וס וידון, האיש שמאחורי סדרת הערפדים הגאונית “באפי ציידת הערפדים”. את “ליגת הצדק” ביימו זאק סניידר, שברזומה סרטי גיבורי־העל שלו רשומים כבר "השומרים", "סופרמן: איש הפלדה" ו"באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק" וגם ג'וס וידון.

"ליגת הצדק" מעורר עניין רב בישראל, אבל גם מחוצה לה, כמובן גם בזכות גל גדות, וונדר וומן הבלתי נלאית. שלשום נערכה הפרמיירה לסרט בהוליווד, שבה גדות צעדה על השטיח האדום בשמלת זהב נוצצת עם שסע מרשים, ונראתה כמי שעדיין מתקשה לעכל את גודל ההצלחה.

גל גדות. Getty images
גל גדות. Getty images

יקום אפל מדי

מאחורי סיפור יצירת הסרט עומדת טרגדיה איומה. במרץ השנה פרשו מההפקה הבמאי זאק סניידר ואשתו דבורה, אחת ממפיקות הסרט, בעקבות התאבדות בתם, שאותה אימץ סניידר מסין עם אשתו הראשונה. לאחר הטרגדיה הוזמן וידון על ידי סניידר להחליף אותו. נכון, וידון מגיע מהמחנה המתחרה, וביים את המקבילה ל”ליגת הצדק” ביקום של מארוול, אך הוא הצטרף לא מזמן ליקום הקולנועי של DC ופורסם שהוא עומד לביים את הסרט "באטגירל".

בפועל הצטרף וידון במאי לשלב הפוסט־פרודקשן של “ליגת הצדק”, כאשר הוא כתב וביים צילומים שנוספו לצילומים המקוריים של הסרט. היו שטענו שווידון התבקש לשנות את הסרט באופן מהותי כדי להציל אותו וכדי לשנות את הכיוון שאליו יצעדו סרטים עתידיים של DC קומיקס. בין היתר, היקום הקולנועי של DC הואשם בהיותו אפל מדי, לעומת הטון הקומי יותר של סרטי מארוול, ואומרים שתפקידו של וידון היה להפוך את “ליגת הצדק” לסרט אופטימי וקליל יותר ממה שסניידר התכוון. אחרים טוענים שאין לייחס להצטרפותו של וידון לפרויקט משמעויות רבות מדי, ומרגיעים את חובבי סניידר שווידון לא שינה את הטון של הסרט, אלא פשוט סיים את העבודה שסניידר התחיל. נוסף על הספקולציות בנוגע למידת השפעתו של וידון על הסרט, עלו גם חששות שהסרט הסופי יהיה לא אחיד לאור ההחלפה בכיסא הבמאי.

גל גדות, וונדר וומן, "ליגת הצדק". באדיבות גלובוס מקס
גל גדות, וונדר וומן, "ליגת הצדק". באדיבות גלובוס מקס


תגובתו הרשמית של בן אפלק הייתה יותר מדיפלומטית. “לזאק הייתה טרגדיה משפחתית והוא פרש, שזה נורא”, אמר אפלק. “בשביל הסרט, הבן אדם הכי טוב שהיינו יכולים למצוא היה ג’וס. היה לנו מזל גדול שהוא הצטרף. זהו מוצר מעניין של שני במאים, כל אחד מהם עם חזון ייחודי. מעולם לא הייתה לי חוויה כזאת בעשיית סרט. אני מוכרח לומר שאני ממש אוהב לעבוד עם זאק, ואני ממש אוהב את הדברים שעשינו עם ג’וס”.