מאתיים פריטי אופנה, אביזרים ותכשיטים שונים מתחנות מרכזיות בחייה הגועשים והקצרים של השחקנית והיוצרת רונית אלקבץ, יוצגו ב"ז'ה טם, רונית אלקבץ": תערוכה יוצאת דופן שתיפתח הערב (שלישי) במוזיאון העיצוב בחולון ותימשך עד אפריל 2018. "זו לא תערוכת הנצחה, אלא תערוכה שחוגגת חיים ועשייה", מדגישה אוצרת התערוכה יערה קידר. "רונית הייתה אישה שידעה לרתק אליה גם את המבט, אבל גם את המחשבה והלב".



"אני מודה לרונית על מודעות הארכיון המטורפת שלה, על כך שאספה באדיקות ובכישרון רב את כל מה שהיה צריך להיות בתערוכה. הכל היה מוכן ועטוף, כי הייתה כאן כוונה של מישהו שמייצר אוסף וארכיון", מוסיף אחיה, שלומי אלקבץ, המנהל האמנותי של התערוכה.



"ז'ה טם, רונית אלקבץ". יח"צ
"ז'ה טם, רונית אלקבץ". יח"צ



כיאה למי שהיוותה השראה ליוצרים אחרים, וכן אייקון אופנה וגיבורת תרבות בינלאומית, התערוכה מציעה דיאלוג ייחודי ומרגש בין עולם הקולנוע לבין האופנה והעשייה הפמיניסטית והחברתית, שבהן הייתה אלקבץ מעורבת. היא מציגה מגוון שמלות הוט קוטור של מעצבי־על ישראליים ובינלאומיים, שמלות כלה ותלבושות של דמויות שגילמה בסרטים שונים, לצד הקרנות וידיאו־ארט וסאונד, בשילוב חומרי ארכיון מסקרנים.



"אני מאמינה שלבגדים יש נשמה ורוח, ולכן חשוב לי לטפל בהם יפה ולשחרר אותם בבוא העת, אחרי שעשו איתי דרך ארוכה", מצוטטת אלקבץ בכניסה לתערוכה.



"ז'ה טם, רונית אלקבץ": בשמלת קוטור - צילום יוסף ז'וזף דדון
"ז'ה טם, רונית אלקבץ": בשמלת קוטור - צילום יוסף ז'וזף דדון



ראשיתה ברצון של אלקבץ ושל בן זוגה, האדריכל אבנר ישר, לתרום את האוסף ולשמר אותו כנכס ארכיוני היסטורי חשוב. עם קידר, הם בחרו בקפידה כ־90 מערכות לבוש, מתוך ארון הבגדים המפואר של אלקבץ המשקף היטב את חייה המרתקים, בעיקר משנות ה־80, אז עבדה כדוגמנית ומוזה של מעצבי אופנה וביססה את מעמדה כשחקנית וכיוצרת.



"ארון הבגדים הוא יותר מקפסולת זמן הנחשפת בפני הקהל. זו הזמנה לגילוי של נרטיב, של מסר שהוא צוואה רוחנית", מוסיפה אוצרת התערוכה, הצפויה לצאת את גבולות חולון ולנדוד ברחבי העולם.