כולם מכירים את פו הדב ואת חבריו טיגר, חזרזיר, איה, ארנב, פיל נפיל, ינשוף, רו הקנגורו ואמו קנגה ואת הילד כריסטופר רובין. האמת, היום בעיקר מכירים את פו הדב בגרסה השמנמנה ונוטפת הדבש של דיסני, זו עם החולצה האדומה המתפקעת על הכרס הדבית הצהובה.



מאז שנות ה־60, חברת וולט דיסני יצרה סדרת סרטים המבוססים על סיפורי פו הדב של הסופר, המחזאי והמשורר הבריטי א.א. מילן (אלן אלכסנדר מילן), ובנתה זיכיון פופולרי שמייצר בנוסף לסרטים, סדרות טלוויזיה, ספרים ומשחקי וידיאו, וגם כל סוג של מרצ'נדייז שניתן להעלות על הדעת. אך לפני שפו היה מזוהה עם דיסני, הוא היה שייך לא.א. מילן, שברא את עולמו הקסום בסדרת ספרים שנכתבו בשנות ה־20 של המאה הקודמת והפכו לנכסי צאן ברזל של ספרות הילדים העולמית. סיפורי פו הדב נכתבו בהשראת הדובון של בנו הקטן של מילן, כריסטופר רובין, המכונה בילי, שבעצמו היווה השראה לדמותו של כריסטופר רובין ונאלץ לשלם את המחיר על ההצלחה המטאורית של הספרים.



א.א. מילן מת בתחילת 1956, וכריסטופר רובין הלך לעולמו ב־1996. מערכת היחסים של השניים מהווה בסיס לסרט בריטי חדש של הבמאי סיימון קרטיס ("האישה בזהב", "השבוע שלי עם מרילין"), בכיכובם של דונל גליסון האירי ("ברוקלין", "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר", ) בתפקיד א.א. מילן; מרגו רובי ("הזאב מוול סטריט", "יחידת המתאבדים") בתפקיד דפני מילן, אשתו של הסופר ואמו של כריסטופר; וקלי מקדונלד ("טריינספוטינג", "ארץ קשוחה") בתפקיד המטפלת שלו. וויל טילסטון בן ה־10 מגלם את כריסטופר רובין.



א.א מילן. צילום: ויקיפדיה



הדרמה "להתראות כריסטופר רובין", המלאה בתלבושות, תספורות, מכוניות תקופתיות יפות ונופים פוטוגניים של הקאנטריסייד האנגלי, שמה לה למטרה לתת הצצה אמיתית לנפשו המעונה של מילן שסחב איתו הלם קרב מ"הקרב על הסום" – אחד הקרבות הגדולים במלחמת העולם הראשונה, עם יותר ממיליון נפגעים, שנחשב לאחת הטראומות הגדולות בנפשו של העם הבריטי.



בנוסף, מילן ניהל מערכות יחסים לא פשוטות עם אשתו ועם בנו, שאותו חשף בגיל צעיר מאוד לדרישות התקשורת. המעשיות הקסומות הביאו תקווה ונחמה לאנגליה שלאחר מלחמת העולם הראשונה, אך המשפחה כולה נסחפה לתוך ההצלחה הבינלאומית של ספרי האב, ועיני כל העולם הופנו לכיוונו של כריסטופר רובין בן ה־8. כשהילד מעז להתלונן על מה שקרה לו, מתריס נגדו האב בסרט את המשפט: "אבל ביקשת שאכתוב בשבילך ספר". כריסטופר מבהיר לו: "ביקשתי שתכתוב ספר בשבילי, לא עלי".



גורל דומה


לא פשוט להיות ילד כוכב, ויעידו על כך סיפוריהם ההוליוודיים המוכרים של ג'ודי גרלנד, מקולי קאלקין, לינדסי לוהן, דרו ברימור, האחיות אולסן ואינספור אחרים, וייתכן כי כריסטופר רובין היה הילד־כוכב הראשון. בהקשר של הסרט עולה כמובן השאלה האם לוויל טילסטון, השחקן הצעיר שמשחק את דמותו, לא מצפה גורל דומה.



"כשאתה מסתכל על וויל אתה רואה שהוא עם רגליים על הקרקע ושזה מה שהוא רוצה לעשות", אמר בראיון גליסון, המגלם בסרט את אביו. "הוא מסוגל להתמודד עם זה. כל מקרה לגופו, אתה לא יודע מי בנוי לזה ומי לא. לוויל יש משפחה נפלאה סביבו. הוא בסדר גמור, וזה דבר שונה. כריסטופר רובין בסיפור שלנו לא בחר בזה בעצמו, וזה המקום שבו זה הופך לבעיה".



פו הדב. צילום מסך



הפקת "להתראות כריסטופר רובין", שעלה אצלנו בסוף השבוע, התחילה כשהסופר והמפיק סיימון ווהן פנה אל המפיקים עם תסריט מוקדם שעוקב אחר מקור הדב האהוב של מילן. "כולם מכירים את פו הדב", אומר המפיק סטיב כריסטיאן, "כולנו גדלנו על הסיפורים, אבל רק מעטים מאיתנו באמת מכירים את הסיפור מאחורי פו הדב, וחשבנו שזה משהו שיותר אנשים צריכים לדעת עליו".



"סיימון מצא את הסיפור, והטיוטה שלו חשפה את הסיפור המר־מתוק של אב ובן שיצר את אחד מספרי הילדים האהובים ביותר בעולם", אומר המפיק דמיאן ג'ונס. הוא מודה שמעולם לא עלה על דעתו שכריסטופר רובין הוא למעשה בנו של מילן. "זה היה מרתק ללמוד מאיפה בא פו הדב והרגשתי חובה גדולה לחשוף את זה".