הקולנוע הישראלי, שופע בהמון שחקנים חד-פעמיים. כאלו שכיכבו בסרט אחד בלבד, ועדיין הצליחו להיחרט בזיכרון הקולקטיבי תרבותי שלנו, למשך דורות ארוכים. גם אם אחרי השתתפות באותו סרט מסוים, הם לא פיתחו קריירה קולנועית ולקחו חלק ביצירות אחרות, לא ניתן למחוק את החותם שהותירו אחריהם. אחד השחקנים הללו הוא אורי שמיר (67), מוזיקאי ג'אז ורוק מוערך, אשר בימים אלה מוביל ערבי שירה בציבור.

השם 'אורי שמיר' אמנם לא אומר לכם יותר מדי, אבל את התפקיד אותו גילם שמיר בסרט 'אבא גנוב' תכירו היטב: עו"ד קוגלר. דמות העו"ד הנבל אשר מגיע מתל אביב לטבריה, ורודף את צי'קו בן דוד, הפכה אותו לדמות קאלט בלתי נשכחת, בקרב חובבי הקולנע הישראלי. נדמה שמעבר לאופי הדמות והדרך שבה הוא שיחק, מה שהופך אותו לבולט וזכור במיוחד, הוא משפט המחץ שלו: "אני לא מאמין, אני פשוט לא מאמין!". 

 
למעשה, עוד בטרם הגיע לשחק את דמותו המיתית של עו"ד התחמן קוגלר, שמיר חלם להיות מוזיקאי. בשנות ה-70, כתב מספר שירים בהם "To Be Alone" לצמד "14 אוקטבות" (יוני רכטר ואבנר קנר) ו"ערב בתל אביב". ליוני רכטר כתב את "הימים חולפים" וכן יצר מוזיקה להצגות שונות, ומופעי תרבות נוספים. באמצע שנות ה-80 ניסה מזלו כזמר והוציא לרדיו מספר תקליטי שדרים שהושמעו אמנם ברדיו, אך לא הפכו ללהיטי ענק: "בוקר טוב ישראלי", "זהב ספרדי" ו"שיר עם שבדי" היו הבולטים בהם. בהמשך, השתתף שמיר במספר מופעים מוזיקליים, אך זנח לחלוטין את הקריירה הקולנועית.


אורי שמיר. צילום פרטי
אורי שמיר. צילום פרטי


אורי שמיר. צילום פרטי
אורי שמיר. צילום פרטי

 
אורי שמיר. צילום פרטי
אורי שמיר. צילום פרטי