א


"אופל". הבעיה עם טרילוגיות היא שהן מכילות שלושה חלקים בלבד. מה עושים כשהכל נגמר ורוצים עוד? אי. אל. ג'יימס, מי שעומדת מאחורי תופעת "חמישים גוונים של אפור", לא התעצלה ואחרי שסיימה את הטרילוגיה שלה, המסופרת מנקודת מבטה של הדמות הראשית, אנסטסיה "אנה" סטיל, היא התיישבה והחלה לכתוב לכל ספר מקבילה – והפעם, מנקודת מבטו של הבחור שהוציא את אנה לתרבות רעה, כריסטיאן גריי. "אופל" (הספר השני בסדרת הספרים המסופרים מנקודת מבטו של גריי) מספר מחדש את אירועי "חמישים גוונים של אופל" (הספר השני בטרילוגיה המקורית).



אופרה ווינפרי. מעריצה מושבעת של הספר "חמישים גוונים של אפור".



אי. אל. ג'יימס. שם העט של אריקה מיטשל, הלונדונית בת ה־54, מחברת הספרים. עד שכתבה את הספר הראשון בסדרה, שהביא להתעשרותה המהירה, היא עבדה בטלוויזיה. נשואה ואם לשני בנים מתבגרים.



אמריקה. כשכתבה את הספרים, ג'יימס מעולם לא הייתה בסיאטל או בפורטלנד, שם העלילה מתרחשת. היא השתמשה בתצוגת הרחוב של גוגל כדי לדמיין איך המקום נראה.



אנסטסיה "אנה" סטיל. כאמור, גיבורת "חמישים גוונים של אפור". בתחילת הסאגה אנה היא בת 21, סטודנטית לספרות אנגלית באוניברסיטת וושינגטון. חייה משתנים כשהיא נופלת ברשתו של כריסטיאן גריי.



 חמישים גוונים של אופל.  IMDB
חמישים גוונים של אופל. IMDB



ב


בגדי תינוקות. ליין של בגדי תינוקות וולגרי במיוחד יצא בהשראת הספר. מדובר בבגדי גוף לתינוקות עם הדפסים כמו "לפני תשעה חודשים אמא קראה את 'חמישים גוונים של אפור'", או: "כל מה שאמא רצתה היה לילה אחד עם מיסטר גריי".



בגרות. הוצאת ידיעות ספרים, האחראית על התרגומים העבריים של הסדרה, מבהירה כי הספרים מיועדים ל"קוראים בוגרים בלבד".



בדס"מ. ראשי תיבות באנגלית של "קשירה, משמעת וסאדו־מזוכיזם", במובן הסקסי של המילה. מיליוני קוראים ברחבי העולם נדלקו מהפעלת הכוח וגרימת הכאב של גריי ומהכניעות וההשפלה של אנה, אלא שחובבי בדס"מ אמיתיים מיהרו להתנער מספריה של ג'יימס. לטענתם, הספרים מבלבלים בין בדס"מ להתעללות, מציגים משיכה לסאדו־מאזו ושליטה כפתולוגיה שיש לרפא ומלמדים טכניקות בדס"מ שגויות ומסוכנות.



ברט איסטון אליס. סופר הקאלט האמריקאי האהוב ("אמריקן פסיכו") רצה לכתוב את התסריט לעיבוד הקולנועי של "חמישים גוונים של אפור". למרבה הצער, זה לא קרה.



ג


ג'יימי דורנן. השחקן־דוגמן־מוזיקאי הצפון־אירי בן ה־35 נכנס לנעליו המצוחצחות של גריי עם ניסיון קולנועי מועט, שכלל תפקיד קטן ב"מארי אנטואנט" של סופיה קופולה וקצת טלוויזיה. הסיבה לכך שקיבל את התפקיד קשורה יותר בפרסומת לתחתונים של קלווין קליין שהוא כיכב בה.



"גריי". "חמישים גוונים של אפור – סיפורו של כריסטיאן", שיצא באנגלית ב־18 ביוני 2015 – יום הולדתו של כריסטיאן גריי – מספר את עלילת "חמישים גוונים של אפור" מנקודת מבטו של מר גריי המפוקפק. יותר ממיליון עותקים של הספר נמכרו בשבוע הראשון ליציאתו, מבלי שג'יימס תצטרך להתאמץ ולהמציא סיפור חדש.



ד


דובי. דובי בחליפה שמחזיק בידיו מסיכה ארוטית ואזיקים הוא אחד מהמוצרים המטופשים הנמכרים למעריצי ומעריצות "חמישים גוונים של אפור". יש הרואים בדובי הנ"ל מתנה מושלמת ליום האהבה.



"דמדומים". אתם יכולים להודות לספרי/סרטי הערפדים ששיגעו את הנוער בעשור הקודם, או להאשים אותם, בעצם קיומה של סדרת "חמישים גוונים", שכן ספריה הארוטיים של ג'יימס נולדו כ"ספרות מעריצים" של "דמדומים". ג'יימס מעולם לא חטאה בכתיבה – ובמקרה הזה בהחלט מדובר בחטא – עד שלא התאהבה ב"דמדומים".



תחילה "חמישים גוונים של אפור" פורסם באתר ספרות מעריצים ל"דמדומים". לדמויות הראשיות קראו אדוארד קאלן ובלה סוואן, כמו לדמויות של "דמדומים". זאת למעשה הייתה גרסה של "דמדומים" בלי ערפדים ובתוספת סקס קינקי. לאחר שהכותבת קיבלה תלונות על התוכן המיני הבוטה, היא הסירה את הסיפור מהאתר ופרסמה אותו מחדש באתר משלה. אחר כך היא שכתבה את הסיפור, העניקה לדמויות הראשיות את השמות כריסטיאן גריי ואנסטסיה סטיל, פיצלה את העלילה לשלושה חלקים, והיתר היסטוריה.



דמיון. על פי סקר אינטרנטי, 44% מהנשים מעדיפות לקרוא את "חמישים גוונים של אפור" מאשר לקיים יחסי מין במציאות.



דקוטה ג'ונסון. על אף הניסיון הקולנועי המועט שלה, נבחרה לגלם את אנה סטיל, בין היתר בזכות הערך המוסף ששמה מביא. בהיותה בתם של מלאני גריפית ודון ג'ונסון ונכדתה של המוזה של אלפרד היצ'קוק, טיפי הדרן (כוכבת "הציפורים"), ג'ונסון, אז בת 25, הייתה הליהוק המושלם. עם ההתעללות הידועה של היצ'קוק בסבתה, והפילמוגרפיה של אמה שכללה לא מעט ארוטיקה קינקית משל עצמה, הנכדה הביאה למסך את המורשת הסאדו־מזוכיסטית של נשות משפחתה. בימים אלה סוג ההתעללות האהוב על ג'ונסון הוא האזנה לקולדפליי, להקתו של בן זוגה כריס מרטין.



חמישים גוונים של שחרור. IMDB
חמישים גוונים של שחרור. IMDB



ה


הוצאה לאור. "חמישים גוונים של אפור" יצא לראשונה ב־2011 על ידי מו"ל אינטרנטי היושב באוסטרליה כספר אלקטרוני וספר בהדפסה לפי דרישה. הספר צבר פופולריות והוצאת וינטג' בוקס, השייכת לרנדום האוס הענקית, הוציאה אותו מחדש ב־2012.



השפעה. באפריל 2012 נכנסה ג'יימס לרשימת "100 האנשים המשפיעים בעולם" של ה"טיימס".



התעללות. האמת היא שהסאדו־מאזו ומשחקי השליטה שבין גריי לאנה הם לא בדיוק מין קינקי כיפי. בתכלס, מדובר בהתעללות נפשית.



ו


ולנטיינ'ס דיי. באופן מסורתי סרטי "חמישים גוונים" יוצאים למסכים בתחילת פברואר, לקראת חג האהבה, מתוך הנחה שבדייט חג האהבה המסורתי הגברים ייתנו לנשותיהם לבחור את הסרט שהולכים לראות בלי להתווכח.



ז


זין. בסרט הראשון ראינו טיפ־טיפ־טיפ־טיפה, אבל ממש טיפה, מאיבר מינו של ג'יימי דורנן. בסרט השני, על אף השמועות, לא קיבלנו אפילו את זה. עתה נשאלת השאלה: האם דורנן יחשוף את איבר מינו הנחשק בסרט החדש? נראה שלא.



ח


חבל. טמבוריות ברחבי העולם דיווחו על עלייה חדה במכירת חבלים בעקבות צאת "חמישים גוונים של אפור", ועוד לנשים!



חדר הכאב האדום. כך מכונה מרתף העינויים של גריי, שם הוא התעלל מינית באנסטסיה ובקורבנותיו הקודמים.



"חמישים גוונים של אופל" (הספר). הספר השני בסדרה הגיע לחנויות ב־2012. בעטיפה האחורית של התרגום העברי נכתב: "לאחר שטעמה מסודותיו האפלים ומנחת זרועו של גריי מחליטה אנסטסיה לנתק את קשריה עמו ולנסות לבנות את חייה מחדש. היא חוזרת לגור בדירתה ומתחילה לעבוד בבית הוצאה לאור בסיאטל. אלא שתשוקתה לגבר המעונה ויפה התואר לא מרפה, והיא נאלצת להיאבק בה יום יום ושעה שעה. ולכן, כשכריסטיאן מציע לה למסד את הקשר ביניהם על פי חוזה חדש, היא מתקשה לסרב".



"חמישים גוונים של אופל" (הסרט). הסרט השני יצא ב־2017 בבימויו של ג'יימס פולי האמריקאי ("גלנגרי גלן רוס", "זרה מושלמת"). אף על פי שהושקעו בו 55 מיליון דולר – 15 מיליון יותר מאשר בסרט הראשון – הוא הכניס רק 381 מיליון. כלומר, פחות רווחי אבל עדיין עשה מספיק כסף כדי להמשיך לסרט שלישי. מה גם שהסרט השני והשלישי ממילא צולמו ביחד.



"חמישים גוונים של אפור" (הספר). הספר הראשון סיפר על מערכת היחסים של בוגרת קולג' טרייה עם מיליונר, הפותח אותה אל עולם הסאדו־מאזו. הספר הפך לרב־מכר מטורף ברחבי העולם, תורגם ל־52 שפות ושבר שיא באנגליה - ספר הכריכה הרכה שנמכר הכי מהר בכל הזמנים.



הרשו לנו לצטט מהתקציר של ידיעות ספרים, האחראית על התרגום העברי: "אנסטסיה סטיל, סטודנטית לספרות, יוצאת לראיין את היזם הצעיר והמצליח כריסטיאן גריי. במשרד רחב הידיים שבקומה ה־20 היא פוגשת גבר מבריק ויפה תואר שגורם לה, פשוטו כמשמעו, לאבד את שיווי המשקל. היא מופתעת מהעוצמה שבה היא נמשכת אליו, ומופתעת עוד יותר לגלות שלמרות חוסר ניסיונה – גם הוא רוצה בה. ואז הוא מסביר לה מהם התנאים שלו, והיא מגלה מה זה להיות מופתעת באמת. הטעם המיני הייחודי של כריסטיאן מעורר באנסטסיה רגשות מעורבים, ועל ספו של מימוש הקשר ביניהם היא חשה מידות שוות של משיכה ופחד. שכן למרות סממני ההצלחה הרבים – עסקים בינלאומיים משגשגים, עושר רב ומשפחה אוהבת – כריסטיאן גריי הוא גבר רדוף שדים הנשלט בידי הצורך לשלוט. כשבסופו של דבר היא עושה את הצעד המוביל את שניהם לרומן לוהט ונטול מעצורים, אנסטסיה מגלה את הסודות של גריי – וגם צוללת אל תוך מעמקי התשוקות האפלות שלה עצמה".



"חמישים גוונים של אפור" (הסרט). הסרט הראשון בסדרה הגיע למסך הגדול ב־2015, בבימויה של סם טיילור־ג'ונסון, שאותה הכרנו קודם כסם טיילור־ווד – אומנית בריטית ומי שביימה את הסרט הביוגרפי על ג'ון לנון, “Nowhere Boy". לתפקידים הראשיים נבחרו ג'ונסון ודורנן, שמגלמים נאמנה את אנה וכריסטיאן עד עצם היום הזה. הסרט הופק בתקציב של 40 מיליון דולר וגרף יותר מ־571 מיליון דולר. המבקרים פחות התלהבו. מבקרת ה"סיאטל טיימס", למשל, כתבה ש"הסרט פחות גרוע מהספר, אבל זה לא אומר הרבה". הסרט אף זכה בחמישה פרסי ראזי - האוסקר של הסרטים הגרועים – כולל פרס הסרט הגרוע של השנה.



"חמישים גוונים של שחרור" (הספר). הספר החותם את הטרילוגיה יצא גם הוא, כמו קודמו, ב־2012. זהו הספר שבו כריסטיאן ואנה כבר נשואים. "כדי לחיות בעולם שלו נזקקה אנסטסיה למחויבות גדולה יותר מצדו", מסביר התקציר, "ועל מנת שלא לאבד אותה – כריסטיאן נעתר. עתה נדמה שיש להם הכל: אהבה, תשוקה, אינטימיות, עושר ואינספור אפשרויות. אבל אנה יודעת שהחיים לצדו של כריסטיאן הם אתגר מורכב: היא צריכה להסתגל לסגנון החיים הראוותני שלו מבלי לאבד את עצמיותה, והוא מצדו חייב ללמוד לוותר על הצורך הכפייתי שלו לשלוט בה. יחד יש להם עוצמה אדירה שנדמה שתוכל לכל צרה ומשבר, אבל חוסר מזל, רוע לב וגורל אכזר חוברים יחדיו כדי לעמת אותם עם פחדיהם האפלים ביותר". ככה זה בחיים.



"חמישים גוונים של שחרור" (הסרט). בקרוב אצלכם.



כריכת הספר "חמישים גוונים של אפור". צלם : דנה אופיר
כריכת הספר "חמישים גוונים של אפור". צלם : דנה אופיר



ט


טכנולוגיה. אחד מסודות ההצלחה של "חמישים גוונים של אפור" הוא המצאת הספר האלקטרוני. ספרי "חמישים גוונים" הם פופולריים במיוחד כספרים אלקטרוניים הודות לדיסקרטיות שהטכנולוגיה מאפשרת. כשעקרת הבית אוחזת בקינדל שלה על הספסל בגן השעשועים, אף אחד לא צריך לדעת שהיא לא קוראת דוסטויבסקי.



י


יידישקייט. "חמישים גוונים של אוי ויי" הוא ספר פרודי המציג את הגרסה היהודית של "חמישים גוונים של אפור". הוא מספר את סיפור האהבה הלא שגרתי בין בוגרת קולג' יהודי יפהפייה לבין טייקון בייגלים שמן, שאותו היא הולכת לראיין לעלון של ארגון הלל. מלך הבייגלים פותח את הנערה התמה לפרקטיקות מיניות קינקיות, שחלקן מערבות אוכל יהודי. פרק מהספר פורסם באתר הארוטיקה היהודי "Jewrotica.org".



יין. כחלק מהמרצ'נדייז שליווה את סרטי "חמישים גוונים של אפור", ג'יימס השיקה קולקציה של יינות. "יין משחק תפקיד חשוב ב'חמישים גוונים של אפור', משום שהוא משקף את החושניות החודרת לכל מפגש בין אנסטסיה לכריסטיאן", כמאמר הסופרת שמתפקדת גם כקופירייטרית.



כ


כסף. באוגוסט 2013 כיכבה ג'יימס בראש רשימת הסופרים הרווחיים ביותר של "פורבס". באותה שנה הרוויחה לא פחות מ־95 מיליון דולר. שווי הונה כיום הוא בסביבות ה־60 מיליון דולר.



כריסטיאן גריי. בתחילת הסיפור אנחנו פוגשים יזם ומנכ"ל חברה מצליח, חתיך בן 27, אבל לאט־לאט אנחנו מגלים את סודותיו האפלים של המיליארדר המיוסר.



ל


לנז'רי. יש גם כמובן תחתונים וחזיות של "חמישים גוונים של אפור". נשים המעוניינות לשחזר משהו מהארוטיקה המפוקפקת הזו יכולות לרכוש הלבשה תחתונה עם שלל רתמות של המותג הבריטי "בלובלה" שעוצבו בהשראת הספרים, באישורה של ג'יימס.



מתוך "חמישים גוונים של אפור". יח"צ
מתוך "חמישים גוונים של אפור". יח"צ



מ


מבקרי ספרים. חתך אוכלוסייה שלא ידוע בחיבתו לספרי "חמישים גוונים".



מוזיקה קלאסית. ב־2012 יצא אלבום אוסף בשם "חמישים גוונים של אפור: האלבום הקלאסי" בעריכתה של ג'יימס. כי אין דבר יותר מחרמן ומקריפ ממוזיקה קלאסית.



מכירות. ספרי "חמישים גוונים" נמכרו ביותר מ־125 מיליון עותקים ברחבי העולם.



מסקינג־טייפ. עוד מוצר שהפך ללהיט בעקבות הספר.



משבר אמצע החיים. ג'יימס הגדירה את "חמישים גוונים של אפור" כמשבר אמצע החיים שלה, שבו הציגה את כל הפנטזיות המיניות הלא ממומשות שלה.



נ


ניאל לנרד. בעלה של ג'יימס הוא תסריטאי טלוויזיה. במקביל להפיכתה של אשתו לסופרת, החל גם הוא להוציא ספרי פשע, הרבה פחות מצליחים מספריה של אשתו כמובן. חוץ מזה, עם קצת פרוטקציה משפחתית, גם קריירת התסריטאות שלו עלתה ליגה, וכיום הוא חתום על התסריטים של "חמישים גוונים של אופל" ו"חמישים גוונים של שחרור". לנרד התוודה ב"גרדיאן" על כך שספריה של אשתו נכתבו מתוך תסכול. "אני הגבר הכי פחות רומנטי עלי אדמות.­ תשאלו את אשתי אריקה, הידועה בשם אי. אל. ג'יימס", הוא כתב. "בחג המולד הראשון שלנו ביחד קניתי לה פותחן קופסאות, וחוויית הסקס הקינקי הראשונה שלי הייתה כשהיא ניסתה לדחוף לי אותו לתחת".



ס


סטפני מאייר. הסופרת האמריקאית של סדרת "דמדומים", שעליה מבוסס "חמישים גוונים של אפור". כשספרה הראשון של ג'יימס יצא לאור, אמרה מאייר בראיון ל־MTV: "לא קראתי אותו. זאת אומרת, זה ממש לא הז'אנר שלי, זה לא הקטע שלי. שמעתי עליו אבל לא ממש התעמקתי בזה. אבל יופי לה – היא מצליחה, וזה נהדר".



סלמאן רושדי. מחבר "פסוקי השטן" אמר על "חמישים גוונים של אפור": "מעולם לא קראתי משהו שכתוב כל כך גרוע ופורסם. לעומתו 'דמדומים' נראה כמו 'מלחמה ושלום'".



ספרות ארוטית. בעקבות הצלחת "חמישים גוונים של אפור" נרשם עניין מחודש בספרות ארוטית, בייחוד בארוטיקה לנשים.



ע


עקרות בית. קהל היעד הרשמי.



פ


פורנו. חברת יוניברסל, המחזיקה בזכויות העיבוד הקולנועי, תבעה חברה שהפיקה סרט פורנוגרפי המבוסס על "חמישים גוונים של אפור" מבלי לשלם עליהן. בסופו של דבר הצדדים הגיעו להסכם מחוץ לבית המשפט.



פורנו לאמהות. כך כונתה טרילוגיית "חמישים גוונים" על ידי אנשים שלא יודעים שאמהות רואות גם סתם פורנו רגיל.



פמיניזם. יש הטוענים כי ספרי "חמישים גוונים" מציגים אמירה פמיניסטית משום שאישה חתומה עליהם וכביכול הם מאפשרים לנשים להתחבר למיניות שלהן. מצד שני, לא מעט פמיניסטיות יצאו בחריפות נגד הסדרה, שלדעתן עושה רומנטיזציה למערכת יחסים שבה הגבר מתעלל, נפשית ופיזית, באישה.



פסבדונים. את ספרות מעריצי ה"דמדומים" שלה פרסמה אריקה מיטשל בכינוי Snowqueens Icedragon.



פסקול. פסקול הסרט הראשון היה להיט היסטרי ו־2.2 מיליון עותקים שלו נמכרו ברחבי העולם. הוא הניב שני להיטי ענק: “Earned It" של דה וויקנד הקנדי ובלדת האלקטרופופ “Love Me Like You Do" של אלי גולדינג הבריטית, שהגיע למקום הראשון במצעד ב־25 מדינות והיה מועמד לגראמי. חוץ מזה הכיל הפסקול שירים של סיה, סקיילר גריי, פרנק סינטרה, קאבר של אנני לנוקס ל"I Put a Spell on You" ורמיקס ל"Crazy in Love" של ביונסה.



פסקול הסרט השני הוליד את הלהיט "I Don’t Wanna Live Forever" של טיילור סוויפט וזיין מאליק (לשעבר חבר בלהקת הבנים וואן דיירקשן), ואילו בפסקול הסרט החדש יש קאבר של בישופ בריגס ל"Never Tear us Apart" של INXS, וקאבר של ג'יימי דורנן – הוא כריסטיאן גריי בכבודו ובעצמו – ל"Maybe I’m Amazed" של פול מקרטני.



פציעות. אחרי יציאת הספר הראשון נרשמה עלייה חדה במספר המקרים שבהם אנשים הגיעו לחדרי מיון עם פציעות שנגרמו ממשחקי סאדו־מאזו ושימוש לא זהיר בצעצועי מין.



פרודיות. לא חסר.




ישראלים בתור לקולנוע ל"חמישים גוונים של אפור". אבשלום ששוני
ישראלים בתור לקולנוע ל"חמישים גוונים של אפור". אבשלום ששוני



צ


צ'ארלי האנם. השחקן האנגלי לוהק לתפקיד כריסטיאן גריי, אבל נאלץ לוותר כי זה התנגש לו עם צילומי הסדרה "ילדי האנרכיה".



צנזורה. ניסיונות לצנזר את "חמישים גוונים של אפור" נעשו בשלל מקומות, החל בספריות ציבוריות בפלורידה ועד חנויות ספרים ברזילאיות. גם קבוצות נוצריות וקבוצות המתנגדות לפורנוגרפיה ניסו לעצור את התופעה, ללא הצלחה.



ק


קונדומים. עוד מוצר בליין המרצ'נדייז הרשמי של "חמישים גוונים".



קים בייסינגר. השחקנית הוותיקה הצטרפה בגיל 63 לקאסט של הסרט השני בסדרה, "חמישים גוונים של אופל", בתפקיד אלנה לינקולן, שותפתו לעסקים של גריי ומאהבת שלו לשעבר. בייסינגר הגיעה לפרויקט עם ניסיון מפואר בתחום הארוטיקה, כמי שכיכבה בקלאסיקת האייטיז החרמנית "תשעה וחצי שבועות של שיכרון חושים", שבה קיימה מערכת יחסים קינקית ולא בריאה עם מיקי רורק.



ר


רוברט פטינסון. ג'יימס בכלל רצתה שכוכב "דמדומים" ילוהק לתפקיד כריסטיאן גריי.



ריטה אורה. כוכבת הפופ הבריטית מגלמת בטרילוגיה את מיה גריי, אחותו המאומצת של כריסטיאן. לפני הסרט הראשון פורסם כי מדובר בפריצה ההוליוודית הגדולה שלה. כשהתברר שהתפקיד שלה ארך 90 שניות בלבד, די ירדו עליה ברשתות החברתיות, אך מצבה השתפר מאז. בפסקול הסרט החדש היא שרה דואט עם ליאם פיין מלהקת הבנים וואן דיירקשן, ולאחרונה רמזה בראיון שאולי בעתיד יהיה לסרט ספין־אוף בכיכובה.



ש


שחור. ב־2016 יצא הסרט הפרודי "חמישים גוונים של שחור" בכיכובו של מרלון ויינס, שבמרכזו עומדות דמויות שחורות.



שיווק ויראלי. הביא את טרילוגיית "חמישים גוונים" לבתיהן של מיליוני קוראות ברחבי העולם.



שיער ערווה. רבות דובר בשערות הערווה של אנסטסיה בסרט הראשון. היו פמיניסטיות שקיוו שערוותה הלא מגולחת תסמן חזרה למראה הטבעי, אלא שמתברר שהסיבה היחידה לכך שערוותה הייתה שעירה היא כי היא בתולה לא מנוסה. ושערות הערווה אפילו לא היו שייכות לדקוטה ג'ונסון עצמה אלא הן פאה מודבקת.



"שליטי היקום". השם המקורי של "חמישים גוונים של אפור", כשעוד היה מחווה ל"דמדומים" שפורסמה באתר המעריצים של הסדרה.



ת


תנאים. ההצלחה האדירה של ספריה אפשרה לג'יימס למכור את הזכויות לעיבודים הקולנועיים לכתביה בתנאי שהיא מקבלת זכות לאשר את התסריט, הבמאי, השחקנים, התלבושות והמוצרים הנלווים.