בתזמון מושלם לקראת וולנטיינ'ס דיי (שהרי אין דבר יותר רומנטי ממערכות יחסים לא בריאות ומשחקי שליטה אכזריים), עולה השבוע על מסכינו, כמו בשאר העולם, "חמישים גוונים של שחרור" – הסרט השלישי בטרילוגיית הארוטיקה דה לה שמאטע "חמישים גוונים של אפור". למי שחי בשנים האחרונות במערה נספר כי הטרילוגיה, במקור סדרת רומנים ארוטיים שנכתבו על ידי אי.אל. ג'יימס הבריטית, כבשה את כל רשימות רבי־המכר מסביב לעולם. 

ג'יימס, שלא כתבה אף ספר לפני כן והשתפשפה בכתיבת "ספרות מעריצים" מקוונת של הסדרה "דמדומים", בסך הכל התכוונה לאוורר את הפנטזיות הכמוסות שתקפו אותה במסגרת משבר אמצע החיים שלה. בדיעבד, התברר שאלה הדליקו מיליוני נשים ברחבי העולם והולידו את המושג "פורנו לאמהות". כדרך הטבע, נוצרה בעקבות הרומנים גם טרילוגיית סרטים בכיכובם של דוגמן התחתונים הנאה ג'יימי דורנן והשחקנית היפהפייה דקוטה ג'ונסון.





מהרגע שבו החלו השמועות על כך ש"חמישים גוונים של אפור" יעשה את הקפיצה המתבקשת מהקינדל של אמהות חרמניות בגן השעשועים למסך הגדול, החלו ההימורים והשמועות לגבי איזו שחקנית צעירה תיכנס לנעליה ולשלשלאותיה של אנסטסיה סטיל, גיבורת הרומן הקינקי שכבש את העולם. בסופו של דבר פורסם כי שחקנית אנונימית בשם דקוטה ג'ונסון זכתה בתפקיד הנחשק ביותר בקולנוע בשנים האחרונות, שהוא גם המפחיד והמסוכן ביותר מבחינה קרייריסטית בקולנוע בשנים האחרונות, שהרי כולם זוכרים מה קרה לקריירה של אליזבת ברקלי אחרי "נערות שעשועים".



על אף הרזומה הדל שלה, ג'ונסון נבחרה לתפקיד, ואסור לשכוח שהשם שלה בא עם ערך מוסף לא קטן. בהיותה בתה של מלאני גריפית' ודון ג'ונסון, ונכדתה של המוזה של אלפרד היצ'קוק, טיפי הדרן (שכיכבה בסרטיו "הציפורים" ו"מארני"), ג'ונסון בת ה־25 הייתה הליהוק המושלם. עם ההתעללות הידועה של היצ'קוק בסבתה, והפילמוגרפיה הארוטית של אמה, היא החזירה למסך את המורשת הסאדו-מזוכיסטית של נשות משפחתה. העובדה שהיא יפהפייה שמשדרת משהו טהור ותמים כמובן לא הזיקה.



מלאני גריפית' ודון ג'ונסון. רויטרס
מלאני גריפית' ודון ג'ונסון. רויטרס



הספר והסרט הראשון סיפרו על מערכת היחסים של אנסטסיה "אנה" סטיל, בוגרת קולג' טרייה, עם כריסטיאן גריי, מיליונר החושף בפניה את עולם הסאדו־מאזו. אפשר לראות את מה שקורה בין סטיל למיסטר גריי כרומן קינקי או כהתעללות נפשית. כך או כך, השניים מתאהבים, מתחתנים ובסרט החדש, כפי שחושף הטריילר הדרמטי, אנה מגלה שהיא בהריון. 


"בסרט השלישי, גם אנה וגם כריסטיאן הבינו שמערכת היחסים שלהם זורמת בכיוון של שליטה וכוח, אבל מאחר שהם החליטו להינשא, הם גם עשו החלטה מודעת לכבד אחד את השנייה ולהתייחס לזוגיות שלהם כאל משהו שיש לו חיים משל עצמו", מספרת ג'ונסון על רקע הסרט החדש בראיון ומסבירה: "בצורה זו, אין שום השפעה חיצונית שעלולה לזהם אותה. אנסטסיה מכירה ומקבלת את הצד השולט שבה, וזהו בעצם הכוח המניע של הסרט".

מה היה האתגר הכי גדול בצילומי הסרט הזה?
"המבחן הגדול שלהם היה העובדה שהיא נכנסה להריון לפני שאחד מהם היה בכלל מוכן לתינוק. האפשרות שהיא תאבד חלק מעצמה הייתה איום על כריסטיאן ואולי, באופן בלתי מודע, גם על אנסטסיה, בעיקר מפני שהיא כל כך צעירה. מעבר לזה, היו כל מיני אנשים שניסו לחבל במערכת היחסים שלהם, ובשלב מסוים הסרט אף הפך למעין מותחן". 

חמישים גוונים של שחרור. IMDB
חמישים גוונים של שחרור. IMDB


כשאי.אל. ג'יימס סיימה לכתוב את שלושת הספרים הראשונים – "חמישים גוונים של אפור", "חמישים גוונים של אופל" ו"חמישים גוונים של שחרור" – שמסופרים כולם מנקודת מבטה של אנה סטיל, היא מיד התיישבה לכתוב לכל ספר מקבילה, המסופרת מנקודת מבטו של כריסטיאן גריי.

בינתיים לא דובר על הפקת סרטים מהטרילוגיה השנייה, וקמפיין יחסי הציבור של "חמישים גוונים של שחרור" מתייחס אליו כאל הסרט האחרון בסדרה. "אני מרגישה נוסטלגית, אסירת תודה על החוויה ונרגשת לקראת העתיד", אמרה ג'ונסון כשנשאלה כיצד היא מרגישה עתה, כשהטרילוגיה הקולנועית של "חמישים גוונים" מגיעה לסיומה.

מלאני גריפית', דקוטה ג'ונסון. Getty images
מלאני גריפית', דקוטה ג'ונסון. Getty images


אילוף הסוררת

כשהיא לוהקה לתפקיד אנסטסיה סטיל, רבים חששו שזה יגמור לה את הקריירה, אך כעת נראה שג'ונסון לא תיתן לזה לקרות. במקביל לסרטי "חמישים גוונים" היא שיחקה בעוד כמה סרטים, ובהם הקומדיה "המדריך לסינגלס", והעתיד הנראה לעין שלה מכיל עוד שני סרטים חדשים, נטולי כריסטיאן גריי.

סרטה הבא הוא רימייק לסרט האימה האיטלקי הקלאסי של דריו ארג'נטו מ־1977, "סוספיריה". את הרימייק ביים לוקה גואדנינו האיטלקי ("קרא לי בשמך") וג'ונסון תככב בו לצד טילדה סווינטון. פרויקט נוסף של השחקנית שנמצא בשלבי פוסט־פרודקשן הוא The Peanut Butter Falcon, המספר על בחור צעיר עם תסמונת דאון החולם להיות מתאבק מקצועי, שבו היא מככבת לצד שיה לבוף וברוס דרן.

באשר להמשך הקריירה שלה, לפני כמה חודשים היא רמזה בראיון ל"ווג" הספרדי שיש לה עניין להפיק סרטים. "אני קוראת הרבה ומצאתי הרבה מאמרים וספרים שהייתי רוצה להפוך לסרטים", היא אמרה אז, "תחומי העניין שלי מאוד ספציפיים, והייתי רוצה לראות נשים מסוימות משחקות בקולנוע ומושכות את תשומת הלב הציבורית לנושאים מסוימים".

אך לפני שמגיעים לעתיד, צריך להתמודד עם ההווה. וההווה של ג'ונסון כולל בעיקר מסעות לקידום "חמישים גוונים של שחרור" בחברת ג'יימי דורנן. בתקופת הסרט הראשון השמועה הייתה ששני השחקנים לא סובלים אחד את השנייה. אחר כך החלו שמועות על רומן בין השניים, שלא היו מבוססות על דבר מעבר לאקסיומה לפיה כששני אנשים יפים מככבים יחד בסרט, הם חייבים בשלב כלשהו להיכנס למיטה גם מחוץ לסט. אחר כך, בספטמבר האחרון, פרסם אתר רכילות אמריקאי מפוקפק שג'ונסון הייתה דיווה מטורפת בזמן צילומי הסרט האחרון, ושהמפיק נאלץ לצלצל לאמה, מלאני גריפית', להזכירכם, כדי שתדבר עם בתה השוררת ותרגיע אותה.

דקוטה ג'ונסון וג'יימי דורנן בפרמיירה בלוס אנג'לס. רויטרס
דקוטה ג'ונסון וג'יימי דורנן בפרמיירה בלוס אנג'לס. רויטרס


לטענת אותו אתר, דורנן וג'ונסון הפסיקו לדבר לחלוטין בגלל התנהגותה הקפריזית של ג'ונסון, אבל הוא לא ציין איך בדיוק התבטאה ההתנהגות האיומה שלה, למה היה צריך להתקשר לאמה או איזה מפיק בדיוק היה זה שצלצל. אתרים אחרים טענו שמדובר בשקרים ופרובוקציות. בכל מקרה, בראיון שנתן לג'ימי קימל לאחרונה לכבוד עליית הסרט החדש, ביטל דורנן את כל השמועות ואמר שמערכת היחסים שלו ושל ג'ונסון היא כשל "אח ואחות", שזה די דוחה, אם חושבים על זה. זאת אומרת, זה אף פעם לא רעיון טוב שאח יקשור את אחותו ויצליף בה. ג'ונסון ויתרה על הדימוי הסוטה של אח ואחות, אך גם היא טוענת שהיא ודורנן חברים טובים. "אני מרגישה שנהיה חברים לנצח", היא אומרת, "ג'יימי ואני עשינו את כל המסע הזה ביחד והוא האדם שהכי מבין מה החוויה הזאת הייתה בשבילי, ולהפך".

על צילום הסצנות האינטימיות עמו אומרת ג'ונסון: "אם לא היינו מסתדרים כל כך טוב, זה היה יכול להיות קשה. צילומי סצנות אינטימיות זה לא דבר נוח והעוצמה שלהן רק התגברה ככל שהסיפור התקדם, כך שאם לא הייתי סומכת עליו וחשה בטוחה בקרבתו, זה יכול היה להפוך לסיוט".

כשהיא נשאלת מה הביא דורנן לתפקידו כגריי, היא אומרת: "כריסטיאן הוא אדם מאוד מורכב וג'יימי הכניס לדמותו גם תחכום וגם איזשהו ממד קומי. כריסטיאן היה יכול להיות דמות מאוד קרה וסגורה, אבל ג'יימי, שהוא אדם עדין, הקנה לו רמה מסוימת של חמימות".

לא קורבן

ובזמן שהיא לא על הסט עם ג'יימי דורנן, היא מסתובבת עם כריס מרטין, סולן קולדפליי, בעלה לשעבר של גווינת' פאלטרו והאקס של ג'ניפר לורנס. הזוגיות שלהם נחשפה בנובמבר האחרון, כשהשניים בילו, מכל המקומות בעולם, דווקא במסעדת "ים שבע" בהרצליה פיתוח, ומכל האנשים בעולם, עם ניק קייב, שהופיע באותו הערב. וכן, הם נצפו יחד גם בהיכל מנורה ביד אליהו, מהופנטים כמו שאר הקהל מההופעה המחשמלת שהאמן האוסטרלי נתן כאן.

כריס מרטין, דקוטה ג'ונסון. צילום פרטי
כריס מרטין, דקוטה ג'ונסון. צילום פרטי


עם שני סרטים של "חמישים גוונים" שכבר מאחוריה, ג'ונסון כבר רגילה שלכל אחד יש דעה על הספרים, על הסרטים וכמובן עליה. "זה כמו רעש בלתי פוסק של יתושים", אמרה ג'ונסון בעבר, "זה מאוד מוזר. אנשים לא רק מרגישים את הצורך לשפוט את כולם כל הזמן, אלא גם לבטא את זה. זה מאוד משעמם, בזבוז של אנרגיה וזמן".

אחד הנושאים שלאנשים כמובן יש דעה עליהם היא האם "חמישים גוונים" מציגה התעללות מינית ונפשית כמשהו לגיטימי ואפילו סקסי ורומנטי. ג'ונסון לא מרבה לעסוק בנושא הזה, אבל לפני צאת הסרט הראשון בסדרה, היא אמרה בראיון ל־Digital Spy: "אני יודעת שהרבה אנשים, לפני שהם ראו את הסרט, חשבו שהוא מקדם התעללות ואלימות, אבל אני חושבת שהוא למעשה עושה את ההפך. אני באמת לא חושבת שהיא (אנה - ד"ק) קורבן חלש וכנוע. אני חושבת שהיא אישה חזקה שחוקרת את עצמה מבחינה רגשית ומינית, ללא פחד".

"בסופו של דבר, מדובר בסיפור של שני אנשים שפשוט מאוד אוהבים אחד את השנייה", היא מוסיפה כעת. "אני חושבת שכריסטיאן ואנה מוצאים אחד את השנייה זה בזו ואין להם אף אחד אחר מלבד זה את זו".