גאון, מעריץ של היטלר ובמאי אכזר לשחקניותיו: זהו אינגמר ברגמן

הקולנוען האגדי ראה בקולנוע פילגש מרגשת ובתיאטרון את אשתו החוקית. יצר דמויות נשיות נצחיות ונתן עונשים לשחקניות. חדר אל מעמקי הנפש האנושית ובגד בה פעם אחר פעם. הפסיק להאמין באלוהים ונשבה בקסמי הנאצים

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
אינגמר ברגמן
אינגמר ברגמן | צילום: Foto Bengt Wanselius © Bengt Wanselius
7
גלריה

ברגמן ביים וכתב כ–60 סרטים וביים עוד אין ספור הצגות תיאטרון. הוא זכה שלוש פעמים באוסקר לסרט הזר הטוב ביותר ונחשב לאחד הבמאים המודרניסטים הגדולים שהשתמשו במדיום הקולנועי לא על מנת לספר סיפור אלא כדי להתבונן בנפש פנימה ולדון בסוגיות של ניכור, בדידות, חוסר תקשורת ושאר תמות אקזיסטנציאליסטיות. משחק השח הבלתי נשכח בין האביר למוות ב"החותם השביעי" העלה את הקולנוע בדרגה והפך אותו מבידור לאומנות, שווה ערך לספרות או לתיאטרון.

בילדותו הוקף ברגמן בשיח דתי, אבל הוא העיד שאת אמונתו איבד בגיל 8 - חוויה המזינה את הפילמוגרפיה שלו, שמושתתת על היעדרו של אלוהים ועל הניסיון להבין את מקומו של האדם בעולם אלים ואכזר שבו המוות אורב תמיד בפינה. התמונות מהכנסייה הציפו את דמיונו הרך במלאכים, קדושים, נביאים ושטנים.

חייו השתנו לנצח בגיל 9, כשהחליף עם אחיו כמה חיילי בדיל תמורת פנס קסם. המכשיר האופטי הפשוט הזה, שמאפשר להקרין תמונות על הקיר, מילא את כל עולמו. ברגמן הצעיר שילב את אהבתו לתיאטרון בובות עם הצעצוע החדש שלו.

בגיל 10 הוא כבר העלה מחזות שלמים של אוגוסט סטרינדברג בעזרת מריונטות, תפאורה ותאורה שבנה בעצמו. כעבור שנים הוא יקרא לאוטוביוגרפיה שלו "לטרנה מג'יקה", על שם אותו פנס קסם שהפך אותו, בגיל 9, לקולנוען.

ברגמן למד ספרות ואומנות באוניברסיטת שטוקהולם, אבל לא סיים את לימודיו והחל לעבוד בתיאטרון. במקביל הוא התאהב גם בקולנוע. מאוחר יותר יאמר שהקולנוע הוא בשבילו פילגש מרגשת, בעוד התיאטרון הוא אשתו החוקית.

העבודה הרצינית הראשונה שלו בקולנוע הייתה כתיבת התסריט לסרטו של אלף סיוברג, "ייסורים", הפקה שבה שימש גם כעוזר במאי. הצלחת הסרט הביאה לו הזדמנות לביים את סרטו הראשון, "משבר", שיצא ב–1946. הוא פרץ לתודעה הבינלאומית בשנות ה–50, כשהעירום הנועז לזמנו בסרטו "קיץ עם מוניקה" משך לא מעט תשומת לב. אבל דווקא הקלוז–אפ הארוך על פניה המתריסות של מוניקה (הארייט אנדרסון) בישר על הפיכתו של ברגמן ל"במאי של נשים".

סרטו הפסיכולוגי האניגמטי "פרסונה" מ–1966, שבו מככבות ליב אולמן וביבי אנדרסון, ביסס את מעמדו זה. היצירה עמוסת הסימבולים, שנחשבת לאחת המנותחות ביותר בהיסטוריה, נגעה באין ספור תמות נשיות, מאמהות ועד אהבה לסבית, לצד כאלו אוניברסליות של טירוף, דואליות, זהות עצמית והתמודדות עם טראומות אישיות וקולקטיביות.

תותי בר ביבי אנדרסון imdb
תותי בר ביבי אנדרסון imdb | תותי בר ביבי אנדרסון imdb
הארייט אנדרסון. IMDB
הארייט אנדרסון. IMDB | הארייט אנדרסון. IMDB
תותי בר. IMDB
תותי בר. IMDB | תותי בר. IMDB
אינגמר ברגמן. רויטרס
אינגמר ברגמן. רויטרס | אינגמר ברגמן. רויטרס
פאני ואלכסנדר imdb
פאני ואלכסנדר imdb | פאני ואלכסנדר imdb
המוזה הכי גדולה. עם ליב אולמן. רויטרס
המוזה הכי גדולה. עם ליב אולמן. רויטרס | המוזה הכי גדולה. עם ליב אולמן. רויטרס
תגיות:
קולנוע
/
אינגמר ברגמן
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף