סוף הניינטיז ותחילת המילניום הייתה לארה קרופט סמל סקס ענק. גיבורת משחק המחשב "טומב ריידר", שהגרסה הראשונה שלו יצאה ב־1996, כיכבה בצורתה המקורית, המפוקסלת, על שעריהם של יותר ממ־200 מגזינים ברחבי העולם, נבחרה לאחת הנשים הסקסיות בעולם על ידי המגזין Details ונכנסה לרשימת אליטת הסייבר האמריקאית לצד ביל גייטס, סטיב ג'ובס וג'ורג' לוקאס.



לארה קרופט – ארכיאולוגית בריטית בדיונית, אריסטוקרטית, עשירה, יפהפייה ובעלת נתונים גופניים בלתי סבירים – הפכה לאייקון תרבות לכל דבר. סדרת משחקי המחשב הולידה זיכיון פופולרי של ספרי קומיקס, ספרים, סדרת אנימציה ועוד, ואפילו ספר השיאים של גינס הכיר בה כ"גיבורת משחקי המחשב המצליחה ביותר בעולם".



הבעיה הייתה שלארה קרופט היא דמות וירטואלית, כך שלמקרים שבהם היא נדרשה לנוכחות פיזית ממשית, כמו למשל בירידי משחקי מחשב, מצאו יצרני "טומב ריידר" ייצוג פיזי לכוכבת שלהם, ומספר לא מבוטל של דוגמניות ברונטיות החזיקו בתואר "דוגמנית לארה קרופט רשמית". בזמנו התקיימו ברחבי העולם תחרויות כפילות לארה קרופט, ואתר אינטרנט ארוך ומפורט פרש על פני עמודים רבים שלל טיפים כיצד להיות דומה לאלילה מבחינה חיצונית וכיצד להשיג את התוצאות הטובות ביותר בצילומי לארה.





הסטטוס האיקוני של לארה קרופט כמובן עורר לא מעט דיונים אידאולוגיים כשהדעות היו חלוקות: היו שראו בה סמל לשחרור האישה, אחרים תפסו אותה כאויב מסוכן למאבק הפמיניסטי. אחרי הכל, קרופט, שפנתה באופן ברור לליבידו הסינתטי של הגבר בחברה המערבית, הייתה פנטזיה גברית סוטה. אילו אישה בשר ודם הייתה מחזיקה בפרופורציות הגופניות הרשמיות של קרופט, כולל החזה המפואר שלה, היא כנראה לא הייתה יכולה לעמוד.



אחרי כל זה לא היה מנוס מלהביא את קרופט גם למסכי הקולנוע. באביב 2001 יצא סרט הלייב־אקשן "טומב ריידר", שהפך את אנג'לינה ג'ולי לכוכבת בינלאומית. הסרט גרף כ־274 מיליון דולר, קיבל ביקורות איומות ומיד המשיך לסרט המשך. כעבור שנתיים יצא "טומב ריידר 2: סוד החיים", גם הוא בכיכובה של ג'ולי. 




תקופה אחרת
עתה, 17 שנה אחרי הסרט הראשון, חוזרת לארה קרופט, עם ריבוט חדש ושחקנית חדשה. עבר מספיק זמן כדי שיקראו לסרט החדש פשוט "טומב ריידר", כמו לסרט ההוא, כשהעלילה מחזירה את קרופט לגיל 21. בסרט החדש, שיעלה היום לאקרנים בישראל, מנסה בתו הסוררת והעצמאית של הרפתקן מסתורי שנעלם עוד בהיותה ילדה קטנה, למצוא את מקומה בעולם בעודה שורדת בקושי את חיי היומיום כשליחה על קטנוע ברחבי לונדון. היא מסרבת להאמין כי אביה מת ולקחת את ניהול האימפריה הכלכלית שלו ומחליטה לצאת למסע כדי לברר אחת ולתמיד את סיבות היעלמותו המסתורית.

את סרט האקשן וההרפתקאות החדש ביים הבמאי הנורווגי רואר אוטוג (במאי סרט האסונות "הגל") בלוקיישנים אקזוטיים בקייפטאון שבדרום אפריקה. אף שללארה קרופט כבר מזמן אין את האימפקט התרבותי שהיה לה לפני 20 שנה, גם הפעם הועלו לא מעט ספקולציות לגבי איזו שחקנית תיכנס לנעליה.


"טומב ריידר": לארה קרופט. באדיבות פורום פילם
"טומב ריידר": לארה קרופט. באדיבות פורום פילם



לבסוף גברה על כולן השחקנית השוודית אליסיה ויקנדר, זוכת פרס האוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר לשנת 2015 על תפקידה בסרט "הנערה הדנית". דמותה של ויקנדר בתור לארה קרופט מעוצבת קצת יותר בטוב טעם מאשר לארה קרופט של אנג'לינה ג'ולי, ועל הפוסטר לא מובלט החזה שלה כמו בפוסטר המקורי. בכל זאת, מדובר בתקופה אחרת.

"בתור נערה צעירה לא היו לי משחקי מחשב בבית, אז הייתי הולכת לשחק אצל חברים", סיפרה ויקנדר. "אני זוכרת שכאשר הם שיחקו ב'לארה קרופט', הופתעתי לראות בפעם הראשונה אישה שהיא הדמות המובילה במשחק. מעבר לכך היה בה כוח אדיר, נחישות, ותעוזה, וכל אלו סקרנו אותי מאוד... הופתעתי לגלות שהסרט כולל בתוכו את כל המאפיינים של לארה המופיעים במשחק המחשב. זה מרענן לשחק דמות שמעזה להשמיע את קולה ובמקביל לא פוחדת לשדר פגיעות. כשהיא עומדת אל מול פחדים כאלו ואחרים, היא נדרשת להפגין את יכולות ההישרדות והלחימה, וכך אנחנו זוכים לראות את מגוון היכולות שמצויות בה".