הספד מכובד או ציוץ פוגעני? פרופסור סטיבן הוקינג, הפיזיקאי הבריטי חולה ה-ALS, הלך לעולמו בליל יום רביעי בבריטניה. בהצהרה שפרסמו ילדיו של הוקינג, לוסי, רוברט וטים נאמר כי "אנו מצטערים מאוד שאבא האהוב שלנו נפטר היום. הוא היה מדען גדול ואדם יוצא דופן שעבודתו ומורשתו יחיו שנים רבות. האומץ וההתמדה שלו עם הברק וההומור שלו עוררו השראה לאנשים ברחבי העולם".



רבים מכוכבי הוליווד פרסמו הודעות פרידה והספדים לפרופסור שהפך לכוכב תרבות. אדי רדמיין ששיחק את הוקינג בסרט "התיאוריה של הכל" כתב ברשת החברתית כי הוא היה "בעל מוח יפיפה" והנשיא לשעבר ברק אובמה כתב בטוויטר "תהנה לך שם בין הכוכבים".



סטיבן הוקינג.
סטיבן הוקינג.



בין השחקנים ואנשי התרבות שנפרדו מהמדען, הייתה גם השחקנית הישראלית גל גדות. "נוח על משכבך בשלום", כתבה וונדר וומן, "כעת אתה חופשי מכל מגבלה פיזית... הגאונות והתבונה שלך ייזכרו לנצח".



הציוץ, שנראה תמים ומלא כוונות טובות הצליח לעצבן כמה ממעריציה של הכוכבת, שטענו כי הוא פוגעני כלפי אנשים עם נכויות, וכינו אותה במילה "ableist", אדם שמפלה כנגד בעלי נכות.




"אני חושב שאת מדהימה גל, אבל הציוץ שלך היה מאוד פוגעני. המגבלות הפיזיות שלו לא עצרו אתו מלשנות את העולם. אנשים עם נכות לא מבקשים למות כדי להיות חופשיים מהמגבלות שלהם. אנחנו רוצים שיעריכו אותנו בגלל מה שאנחנו יכולים לעשות, לא שירחמו עלינו על מה שאיננו יכולים", כתב אחד הגולשים, "זה פוגע לרמוז שהנכות שלו הגבילה אותו. הוא עשה בחייו הרבה יותר ממה שרובנו נעשה. זה פוגע להגיד שהוא צריך למות כדי להיות 'חופשי'. הוא היה חופשי כל חייו"



"גל, אני סובלת ממחלה כרונית, אני לא יכולה להתקלח או אפילו לצאת מהמיטה. איבדתי כך 18 שנים מחיי. אבל אני מנהלת עמותה למחקר כדי לעזור לאנשים במצבי, ואני עושה את זה ממיטתי. האם החיים שלי לא חשובים? נכות אינה סיבה להתבייש", אמרה גולשת נוספת, "מה שאנחנו לא הולכים לעשות זה לדבר על הנכות של סטיבן הוקינג כטרגדיה. כי זו לא הייתה טרגדיה. נכויות אינן טרגדיות".












הוקינג הוגדר כנס רפואי והיה מרותק לכיסא גלגלים. כשאובחנה מחלתו, נתנו לו הרופאים שנתיים לחיות, אך מאז עברו כמעט 55 שנה. ב-91' יצא סרט תיעודי על חייו של הוקינג בשם "קיצור תולדות הזמן", שנקרא על שם ספר המדע הפופולרי שפרסם אותו בכל העולם. הספר, המתאר את התפתחות היקום למן המפץ הגדול, מכר יותר מעשרה מיליון עותקים בעשרים שנה, וקנה למחברו שם מחוץ לקהילה המדעית כשיצא לראשונה ב-1988.




אחרי שנים ארוכות בהן דיבר לא ברור בגלל המחלה, איבד הוקינג את יכולת הדיבור סופית באמצע שנות השמונים, בעקבות ניתוח. "לפני שאיבדתי את הקול שלי, בלעתי מילים, אז רק הקרובים אלי יכלו להבין אותי, אבל עם הקול הממוחשב גיליתי שאני יכול לתת הרצאות פופולריות. זה חשוב שהציבור יבין מדע בסיסי, אם הוא לא רוצה להשאיר החלטות חיוניות בידי אחרים", אמר בראיון ל”Wired”.