עוד בטרם עלייתו לאקרנים, הסרט "7 ימים באנטבה" הצליח לעורר סערה גדולה, בשל האופן השנוי במחלוקת בו מסופר סיפור מבצע אנטבה ויוני נתניהו. השחקן ליאור אשכנזי שמגלם בסרט את דמותו של יצחק רבין, התראיין ל"חדשות הבוקר עם ניב רסקין" והסביר את נקודת מבטו על האור בו מוצגי חוטפי המטוס.



אני תוהה, אחרי הסערה שהתעוררה סביב הסרט "7 ימים באנטבה", האם כשקיבלת את התסריט, הפריע לך משהו? לא כשחקן אלא כישראלי?
"לא, אני מודה שלא. שחקנים שמקבלים תסריט קודם כל מסתכלים כמה שורות יש להם, מה הגודל של התפקיד. אחר כך, אתה קורא את התסריט, ולמעשה יש 3 סרטים: יש את הסרט של התסריט, את הסרט כשמצלמים, ואת הסרט אחרי עריכה, שזה שלושה סרטים שונים".



ואחרי עריכה? אחרי שצפית בסרט?
"אני לא רואה בעיה בסרט. זה סרט אולפנים, לא ישראלי, לא ממומן על ידי תקציבים ישראלים, שנעשה על ידי מישהו זר למקום, זר אלינו, מנקודת המבט שלו".





זו נקודת מבט שלוקחת מחבלים והופכת אותם למאוד אנושיים. נוצרת אמפתיה אליהם, יש סוג של הבנה למעשה שלהם. אני לא מדבר על סיפור יוני נתניהו, שמאוד מוקטן שם. יש שבירה של מה שכולנו גדלנו עליו.
"סיפור יוני נתניהו לא מוקטן שם, הסיפור הוא מדוייק. הוא ממש מדוייק. אנחנו מסתכלים על זה מנקודת המבט הישראלית שלנו, אז החוטפים שחטפו את המטוס הם טרוריסטים, מנקודת מבטם הם לוחמי חופש. בני ערובה לעולם יהיו בני ערובה, לא משנה אם הם צרפתים או ישראלים".



להבדיל אלף אלפי הבדלות, אפשר לעשות סרט על השואה ולהוציא את היטלר באיזשהו פן אנושי, ולהסביר שהייתה לו ילדות קשה ואלף ואחר דברים. השאלה אם אין לנו איזו אמירה ערכית פה.
"אני כבר ראיתי סרטים שנעשו שהוציאו את היטלר קצת יותר אנושי. אני לא זוכר את השם של הסרט, אבל זה היה סרט כזה לפני כמה שנים ודיברו על זה ש'מה פתאום מראים את היטלר כל כך אנושי'. הבמאי ז'וזף בדיה, גם עשה לפבלו אסקובר גלוריפיקציה מדהימה, ומדובר ברוצח המונים, שמוכר סמים".



אתה אומר שזו זווית אומנותית שלא חייבים לקבל ולא לאהוב?
"אנחנו לא חייבים לקבל ולא לאהוב את זה. מנקודת המבט הישראלית שלנו, זה לא הזווית הנכונה, לא כך הדברים בעינינו".




מה זה, 'בעינינו'? יש פה טובים ורעים, אין בזה ספק
"אני לא מסכים איתך. הקורבנות הם קורבנות, הטרוריסטים הם טרוריסטים. הבמאי לא שפט אף צד, הוא לוקח את הדברים מנוקדת מבט של 40 שנה אחרי, ונותן את מבטו".



הטרוריסטים הם גם קורבנות?
"הטרוריסטים הם לא קורבנות, בוודאי שלא. בעיניי מי הם קורבנות?"



בעיניי הבמאי אולי? קורבנות של בסיטואציה
"איך הבנת שהם קורבנות בעיניי הבמאי? אנחנו מדברים על שני הגרמנים שהיו אנרכיסטים שהצטרפו כלוחמי שמאל קיצוני, לחבורות הפלסטיניות, לטרוריסטים הפלסטינים של אותה תקופה. על מנת לשנות את העולם, ולעשות מהפכה, לשם אני לא ידוע מה. זה נכון שהוא עוקב אחריהם ומראה כיצד הפלסטינים גם קצת תיחמנו אותם. ואולי פה הם יוצאים קצת יותר תמימים ואנושיים, אבל בזה זה מסתכם בעיניי".