שחקן ובמאי הקולנוע זאב רווח ושחקנית התיאטרון ליא קניג ידליקו יחד משואה בטקס יום העצמאות הקרוב בהר הרצל, כך בישרה הערב (שבת) יו"ר הוועדה לטקסים וסמלים, שרת התרבות מירי רגב. בהודעת משרד התרבות נכתב כי "רווח הוא מנשמת אפה של התרבות לעם בישראל" ו"קניג היא בין אדריכליות עולם המשחק בישראל". 



"זאב נחום רווח, מענקי הקומדיה, המסך והבמה בישראל, יליד רבאט שבמרוקו עלה עם משפחתו לירושלים, בה גדל והתחנך על ברכי המסורת היהודית וטעמי המקרא. רווח הוא מנשמת אפה של התרבות לעם בישראל, שחקן, מפיק, תסריטאי, קומיקאי ובמאי ישראלי, שיצירותיו בקולנוע ובתאטרון חקוקות בפנתאון החוצות של העם שלנו", אמרו במשרד התרבות על השחקן, "רווח מלווה את מסכי ובמות חיינו בארץ הזאת למעלה משנות דור. בדרכו האמנותית הייחודית, ודרך משקפי 'החכם חנוכה', 'סאלח שבתי" ודמויות אלמותיות נוספות, ששיחק, מבטא זאב רווח את הווירטואוזיות האינסופית שלו לרקום ביד אמן את סיפורי חיינו, להצחיק ולרגש". 



על ליא קניג: "כלת פרס ישראל, שחקנית התיאטרון הלאומי הבימה, המציין השנה 100 להיווסדו, היא בין אדריכליות עולם המשחק בישראל. קניג שייכת לדור הנפילים של התאטרון הלאומי שלנו, שהחל את דרכו החלוצית לפני מאה שנים במוסקבה. מפליאה ביכולותיה ובכשרונה יוצא הדופן לכבוש את הבמות ולהופיע בפני מאות אלפים בארץ ומעבר לים. ליא היא נצר של תרבות היידיש ולצד זאת סמל של ישראליות מתחדשת". 


קניג. צילום: אריק סולטאן


רווח. צילום: אסף קליגר


"שילוב של מזרח ומערב"

בשיחתה עם רווח, ציינה השרה כי קניג תדליק את המשואה יחד איתו, עוד לפני שהדבר הובא לידיעתה של השחקנית. "ליא קניג, שגם היא שחקנית גדולה, תדליק את המשואה בזוג יחד איתך. היא עדיין לא יודעת את זה. בזה אנחנו עושים ביטוי לתרבות הישראלית של מזרח ומערב, מרוקו ופולין - היופי של התרבות הישראלית", אמרה רגב.
 
"כל מה שהחלטתם תבורכו ותודה רבה לכם על ההחלטה הזאת", ענה רווח בהתרגשות, "ועוד להגיד לי את זה בחג שלי, במימונה. תבורכי, אמן כן יהיה רצון".

השרה רגב אמרה: "שמחתי לבשר לזאביק שלנו, על הבחירה בו להדליק משואה לרגל חגיגות שבעים השנה למדינת ישראל. זאביק, שגדל על ברכי תורת ישראל ונשם ציונות משחר היוולדו, מסמל את היכולת המופלאה של האמנות, על רב גוניותה, לחדור ללבבות ההמונים בישראל. ציטוטים רבים מתפקידיו השונים בקולנוע ועל הבמה חקוקים בלקסיקון הציבורי של כולנו ומהווים חלק בלתי נפרד מהסלנג השגור בפינו. זאביק  מרטיט לב, כובש ומצחיק עד דמעות.

 
רגב הוסיפה: "זאביק, הרווח כולו שלנו. העם אוהב אותך ומאחל לך עוד הרבה מאוד שנים של הנחלת חיוכים וצחוקים על פנינו. בסיפור חייך ובתפקידים,  שגילמת לאורך השנים,  משתקפים סיפוריה של העליה החלוצית מצפון אפריקה, של עושר תרבותי בלתי נדלה ושל יצירה ישראלית אותנטית, המחברת ומחוברת לעם, שמקורותיה בחכמינו ושורשיה נטועים עמוק בשדרות, בשווקים ובכיכרות בישראל".