"המרתף": הסרט הישראלי ששבר את טאבו השואה בחברה הישראלית

ב-1963, שנה אחרי משפט אייכמן, שמעון ישראלי יזם, הפיק, השקיע וכיכב בסרט הקולנוע שפתח פצע מדמם בחברה ובחייו הפרטיים: "ב'המרתף' ניסיתי להשתחרר מאימי השואה"

יעקב בר-און צילום: ללא
מעריב אונליין
מעריב אונליין | צילום: מעריב אונליין

שמעון ישראלי, שהיה אז בן 31, כבר היה סופרסטאר בקנה מידה מקומי. "אני יותר מדי רציני כדי להיות בדרן קליל", אמר לי בראיון לפני שנים. עברו כסימק פוססורסקי, הנער הפרטיזן יליד פולין, שלחם ללא חת ביערות ליד מינסק, בלארוס, לא הרפה ממנו. "בסרט 'המרתף' ניסיתי להשתחרר מאימי השואה", סיפר בזמנו.

זה היה מבצע יוצא דופן של ישראלי, איש אמיץ ורב־כישורים. הוא יזם את הסרט, השתתף במימונו, כתב את התסריט עם איש הרוח יעקב מלכין, התחלק בהלחנת המוזיקה עם המלחין אדי הלפרן, איש קול ישראל, וכמו בהצגות היחיד שלו, הרהיב עוז להופיע בסרט בכל התפקידים כשחקן יחיד; מבצע שנחשב אז נדיר למדי, ולא רק על האקרנים.

תגיות:
השואה
/
יום השואה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף