דבורה תורג'מן, סטודנטית באוניברסיטת אריאל למדעי המדינה ותקשורת, עומדת ביחד עם גיא לוינסון בראש פרויקט ADAM של קמפוס בר־אילן. זהו פרויקט סוף שנה של StandWithUs, ארגון ישראלי חינוכי בינלאומי הפועל לשיפור התדמית הבעייתית של ישראל בעולם. "בחרנו דווקא בשם ADAM, כי מדובר באדם מול אדם בצורה הכי פשוטה ואמיתית שיכולה להיות. אנחנו הולכים להפיק סרטון הסברתי על ישראל ולשווק אותו לכל העולם בפייסבוק ובאינסטגרם".



"בסרטון שאנו נפיק נראיין סטודנטים מכל המגזרים והדתות", אומרת דבורה תורג'מן (23). "נכיר את אורח חייהם ואת שיתוף הפעולה ביניהם, ורגע השיא בסרטון יהיה בדיקות הדנ"א שנערוך למשתתפים. מטרת הבדיקה היא להראות שהתוצאות של הבדיקות לא משנות, כי בסופו של יום, למרות השוני וההבדלים הקיימים בינינו, אנו מקיימים חיים תוססים ואופטימיים בדו־קיום ומגשרים על כל הפערים בעזרת קבלה ואהבת חינם". 



פוליטיקה בצד

המטרה של תורג'מן וחבריה היא להראות את המציאות היומיומית בישראל. "אנחנו רוצים להציג את המציאות כפי שאנחנו חווים אותה, מנקודת המבט שלנו כסטודנטים", היא אומרת. "בכיתות שלנו יושבים סטודנטים יהודים, דרוזים, ערבים מוסלמים ונוצרים, ואנחנו רוצים לשקף איך אנחנו חיים בשיתוף זכויות מלא של אזרחים במדינת ישראל. אני, למשל, יכולה לעבוד לצד ערבי, או להשתזף בחוף הים ליד דרוזי, וזה לגיטימי מבחינתנו כישראלים. אבל, בחו"ל לעומת זאת, חושבים שזה לא ככה, ושכל הערבים כאן בעצם מופלים לרעה. זו התפיסה הקיימת כיום על החברה הישראלית ועל מדינת ישראל".



איך זה יבוא לידי ביטוי בסרטון?


"ישתתפו בו 12־15 סטודנטים יהודים חילוניים, דתיים, חרדים, ערבים מוסלמים, ערבים נוצרים ודרוזים. נראיין אותם בקצרה, וכל אחד יספר על עצמו, כדי להראות את הרבגוניות שיש בחברה. כמו כן, נצלם פעילות משותפת, כנראה בחוף קליה בים המלח".



למה החלטתם לצלם גם בדיקות דנ"א?


"זו תהיה התחנה הסופית של הסרטון, שתראה שזה לא משנה מאיזה מוצא הסבא רבא של בן אדם מסוים הגיע, כי לכל אחד יש פה את החיים שלו, את המשפחה שלו, את החלומות שלו ואת השאיפות שלו, וכולנו פה חיים זה לצד זה".



את לא צובעת את המציאות בוורוד?


"אנחנו מסתכלים על המציאות מבחינה חברתית ולא מבחינה פוליטית, ואנשים לא נוטים להסתכל על הדברים בדרך הזו. בחו"ל אנשים לרוב ניזונים מהתקשורת, מהחדשות מישראל, שלרוב סובבים סביב הקונפליקט הישראלי־פלסטיני, הנאום של ביבי על איראן, פיגועים, הפגנות בגבול עזה - המון דברים שליליים שקשורים לסוגיות פוליטיות ולקונפליקטים, ואילו אנחנו יוצאים מהמשבצת הזאת. אנחנו לא קשורים לכך, אנחנו בסך הכל סטודנטים שרוצים להפיק סרטון מנקודת המבט שלנו - איך נראית המציאות היומיומית שלנו. נכון שיש קונפליקטים וריבים ודברים לא טובים, אנחנו לא מתעלמים מהם. אבל, יש פה גם דו־קיום של יהודים וערבים שעובדים זה לצד זה, וזה קורה כל יום".



איך הסטודנטים הערבים מגיבים לסרטון?


"כרגע, מי שנחשף לפרויקט הם בעיקר חברים שלנו - סטודנטים ערבים ישראלים שיושבים ולומדים איתנו באותה כיתה. הם בסדר עם זה, ואין להם בעיה להשתתף בסרטון, כי הם לא מגדירים את עצמם חלק מקונפליקט. יש בינינו דיונים, בסוף זה נגרר גם לנושאים פוליטיים, ולכן אנחנו דווקא מקפידים שהסרטון לא יהיה פוליטי, אלא פשוט יציג צד שלא בא לידי ביטוי".



תורג'מן וחבריה נמצאים בשלב גיוס הכספים להפקת הסרטון. לצורך כך, פתחו קמפיין בהדסטארט, ומקווים לגייס 9,000 שקלים. נכון לעכשיו, הם עומדים על 10% מהסכום המבוקש, אך נותרו 23 ימים לסיום מועד הגיוס והם אופטימיים. "אני מקווה שאנשים יבינו כמה הפרויקט הזה חשוב, ויתגייסו כדי לתת יד ולעזור", היא אומרת. "אנחנו מתכננים לצלם את הסרטון בסוף יולי ולהפיץ אותו בסוף אוגוסט. קהל היעד שלנו הם סטודנטים בעיקר, כאלה שהם ניטרלים יחסית בעמדתם, שיוכלו להבין מה קורה בישראל ולהפיץ את זה הלאה. השאיפה שלנו היא שהסרטון יגיע בסופו של דבר למיליוני אנשים, זו שאיפה מאוד אופטימית, אבל אנחנו מאמינים שהוא יכול להעניק נקודת מבט חדשה. אני לא חושבת שהסרטון הזה הולך לשנות את העולם, אבל הוא בהחלט יכול לתת עוד פרספקטיבה לדברים שלא נחשפים אליהם בתקשורת המסורתית".