"על חוף צ'סיל": כישלון במיטה הזוגית הופך להרהור על בריטניה מאז הביטלס

על פניו, שבירת רצף ההתקדמות הנרטיבית בסרט היא סוג של חדשנות קולנועית. בפועל, הקיטוע העלילתי והבזקי הזמן מוגשים לצופים באופן שמרני וצפוי

מאיר שניצר צילום: ללא
"על חוף צ׳סיל"
"על חוף צ׳סיל" | צילום: קולנוע לב

ובתוך הערפל המאובק הזה מנסים פלורנס ואדוארד הצעירים לממש את נישואיהם. המקום: בית מלון הנטוי על פיסת חוף בדרום אנגליה. שעה–שעתיים קודם שהצמד הנבוך התגלגל לבית המלון הם חגגו את חתונתם בחיק המשפחה; נשבעו לאהוב זה את זה, החליפו טבעות ונשיקות, וכעת הם אמורים לממש בשר ודם את הברית שכרתו ביניהם. פלורנס, בתולה שמצטיינת בנגינה עלי כינור. אדוארד, בתול שמצטיין בלימודי ההיסטוריה באוקספורד. הגורל והטבע הועידו אותם למיטה אחת, אך שוד ושבר, משהו נדפק בדרך אל המימוש הגואל.

לא זו בלבד שליל הכלולות נמוג בעשן המריבה הפורצת בין השניים, הרי שהנישואים עצמם באים אל קץ בלתי נמנע שש שעות לאחר טקס החתונה. וזה לא ספוילר. הסרט “על חוף צ'סיל" מתיימר לחשוף בדקדקנות לא רק את המתחולל במיטה בין אדוארד לפלורנס, אלא גם את מה שקרה קודם לאירוע המביש, ואף את מה שיקרה שנים ארוכות לאחר מכן. שלושה מצבי צבירה - עבר, הווה, עתיד - של הזמן במחיר כרטיס אחד.

וכך, כאילו בהיסח הדעת הופך סיפור הכישלון במיטה הזוגית להרהור כללי על אודות השינויים שעברו על בריטניה מאז הביטלס ועד ימינו אנו. לא בדיוק עד ימינו, משום שהסרט עוצר ב–2007, שהיא השנה שבה פרסם איאן מקיואן את ספרו “על חוף צ'סיל", שעליו מתבסס התסריט של סרט זה.

ובכן, חזרה ל–1962 ולצמד בני הטובים שהעלילה כולאת אותם בתוך מיטה זוגית אחת. פלורנס, כישרון מוכח בתחום נגינת המוזיקה הקאמרית, נולדה למשפחה מיוחסת. אביה הוא תעשיין עשיר שהתנהגותו ילדותית במידה רבה. האם האגואיסטית והמתנשאת היא מרצה לפילוסופיה שאייריס מרדוק, כן הסופרת הידועה ההיא, הינה החברה הכי טובה שלה. פלורנס הבודדה מוצאת באדוארד את המפתח לבריחה מהמעמד האריסטוקרטי שלתוכו הוטלה בלידתה.

לעומתה, אדוארד בא מבית טוב, אך לא מיוחס. אביו, נשמה טובה, הוא מנהל בית ספר, ואילו אמו, מעט מטורללת, היא מומחית לאומנויות פלסטיות שסובלת מנזק מוחי שנגרם לה בשל תאונה ביזארית. אדוארד, אם הכל בינו לבין פלורנס יתנהל כשורה, יוכל להצטרף, באמצעות חוזה הנישואים, למעמד העליון בבריטניה. אך כמובן שזה לא יקרה, כי שום דבר אינו מתנהל כהלכה באותה מיטה משותפת שבאותו בית מלון שעל חוף הים בדרום אנגליה.

לכאורה, הדיון הגועש בין הבעל הטרי, ישר מהתנור, לבין אשתו הבוחלת במין, מתמקד בסקס, ואולי גם באהבה. אבל מבין הווידויים הנרגשים מציץ לו דיון נרחב יותר המוקדש לשאלה עקרונית בהרבה: האם בריטניה, על האימפריה המתפוררת שלה ועל המדרג החברתי הנוקשה שבה, בכלל מוכנה לקראת שנת 1963, למועד הכניסה לתוקף של סווינגינג לונדון וקנט ביי מי לאב של הביטלס?

איאן מקיואן, שבחר לעבד בעצמו את הספר לתסריט, מריץ את העלילה קדימה ואחורה במעלה ובמורד הזמן, תוך שהוא נוטע את האירועים המתוארים בה בשלוש שנים שונות: 1962 המקדימה את מהפכת הפופ; 1975 המצויה בתוככי תרבות הנגד הפאנקיסטית; 2007 החותמת את עידן הפשרות החברתיות של טוני בלייר. על פניו, נראה ששבירת רצף ההתקדמות הנרטיבית היא סוג של חדשנות קולנועית. בפועל, על הבד, הקיטוע העלילתי והבזקי הזמן שהיה אפויים ומוגשים לצופים באופן שמרני ומאוד צפוי.

תגיות:
בריטניה
/
ביקורת קולנוע
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף