איזה מזל שלאבבא יש שיר שמתאים לכל אירוע, להיט לכל חגיגה ומשפט לכל כותרת. לפני עשר שנים בדיוק עלה למסכים המיוזיקל הקולנועי, המבוסס על מחזמר בעל אותו השם מהווסט אנד של לונדון (ומשם הגיע לברודוויי). המיוזיקל מבוסס על שירי הלהקה המדוברת, ועל כן קראו לו על שם להיטה של להקת אבבא, “מאמא מיה!”. נחשו איך קוראים לסרט ההמשך? שתי נקודות, צ’ייסר אוזו ומטח קונפטי על ראשו של מי שאמר Mamma Mia! Here We Go Again. זה שם מושלם לסרט ההמשך שחיכינו לו עשור.



למי שלא מבין מה פתאום צ’ייסר אוזו קשור לחגיגה של שירי להקה שוודית, נזכיר כי עלילת “מאמא מיה!” המקורי התרחשה על אי יווני ציורי. בסרט הראשון, בחורה צעירה בשם סופי שרידן (אמנדה סייפריד), שאינה יודעת מיהו אביה, חולמת שהוא יחתן אותה. ביומן של אמה, דונה (מריל סטריפ), היא מגלה שלושה גברים בעלי פוטנציאל להיות אביה (פירס ברוסנן, סטלאן סקארסגארד וקולין פירת') ומזמינה את כולם לאי – ואז מתחיל הבלגן: דרמות משפחתיות, חולצות כותנה לבנות, נופים משגעים, שירים של אבבא, ואחרי כל זה, בסוף היא לא מתחתנת (אבל מריל סטריפ מתחתנת עם פירס ברוסנן), אלא נוסעת עם ארוסה סקיי (דומיניק קופר) לטיול מסביב לעולם. אה, וגם לא מתברר מי האבא.





פשוט שמח


“מאמא מיה!” לא ממש הלהיב את המבקרים, אבל הוא היה הצלחה קופתית אדירה ואחד הסרטים הרווחיים ביותר של 2008, כאשר רוב ההכנסות דווקא הגיעו מחוץ לארצות הברית. עשר שנים מאוחר יותר אנחנו מגיעים לסרט ההמשך, כאמור, שבעברית קוראים לו סתם “מאמא מיה 2”, והוא עולה אצלנו מחר, במקביל לשאר העולם. לא מנבאים לו הצלחה פנומנלית בקופות כמו לסרט הראשון, אבל מפיקיו בהחלט מקווים שהוא יספק אלטרנטיבה קיצית לקהל שלא בדיוק נמשך לסרטי פעולה וגיבורי־על.



הסרט החדש משמש כסיקוול ופריקוול כאחד, אם כי אנחנו משוכנעים שבמציאות זה פחות מסובך ממה שזה נשמע, ועלילתו מתרחשת כמובן על אותו אי יווני ציורי. כמה שנים חלפו. סופי וסקיי עדיין יחד, למרות שאמנדה סייפריד ודומיניק קופר, השחקנים שמגלמים אותם והתחילו לצאת במהלך צילומי הסרט הראשון, נפרדו מזמן. סייפריד ילדה בשנה שעברה את בתה הבכורה, ואילו דמותה סופי מגלה בסרט החדש שהיא בהריון מסקיי. כצפוי, זה מכניס אותה ללא פחות סרטים ותסבוכות מאשר החתונה המתוכננת בסרט הראשון. הקאסט המקורי שב גם לסרט החדש, בתוספת מפתיעה: הסבתא. נחשו מי מגלמת אותה? חמש נקודות (כי זה קשה), סופלקי וזיקוקים למי שאמר הזמרת שר. עוד לפני שהשתתפותה בסרט פורסמה, העלתה שר לטוויטר תמונה שלה במגפי פלטפורמה נוצצות כרמז. “אני חושבת שמישהו אמר לי שכדאי שאני אפרסם רמז, אז זה מה שעשיתי”, הסבירה בראיון ל”הארפר'ס באזאר”.


הזמרת שר. צילום מסך
הזמרת שר. צילום מסך


זה קצת מוזר ששר בת ה־72 מגלמת בסרט את אמה של סטריפ בת ה־69, ועוד בלוק שנראה בול כמו ליידי גאגא (כבר יכלו להביא את ליידי גאגא עצמה). איך שלא יהיה, כשמוסיפים דמות מבוגרת צריכים להוסיף גם דמות צעירה כדי לאזן, וכך אנחנו מקבלים את לילי ג’יימס (“בייבי דרייבר”) בליהוק לחלוטין לא מתאים בתור סטריפ הצעירה.

אבל עזבו את העלילה, סיבת הקיום של הסרט היא כמובן שיריהם הנצחיים של אבבא. הלהקה התאחדה לאחרונה כדי לעבוד על פרויקט עתידי, ואפילו הקליטה שני שירים חדשים – אחרי 35 שנה – שטרם שמענו, אבל בפסקול הסרט כמובן נקבל קלאסיקות ישנות.

“הייתי כל כך מאוהבת באבבא וכל כך מאוהבת בלשיר”, אמרה סייפריד לאחרונה על החוויה של להיות חלק מ”מאמא מיה”. “עכשיו, כשאני אמא, אני מרגישה מתאימה להשתייך למשהו כל כך משפחתי, מוזיקלי וחיובי. אבבא פשוט עושה אותך שמח”.