מהומה רבתי על הבד: מאיר שניצר עם כל הפרטים על פסטיבל הסרטים חיפה

טבח היהודים באודסה, הפלישה הקומוניסטית לתרבות הפולנית, משפט הראווה הראשון של סטלין, ומסע ההישרדות בגיהינום של מוסקבה: 170 סרטים באירוע הקולנוע הגדול של הצפון

מאיר שניצר צילום: ללא
לא אכפת לי אם ההיסטוריה תזכור אותנו כברברים
לא אכפת לי אם ההיסטוריה תזכור אותנו כברברים | צילום: פסטיבל חיפה

בשלהי חודש אוקטובר 1941 כבש הצבא הרומני את אודסה מידי הסובייטים. הרומנים, ששיתפו אז פעולה עם גרמניה הנאצית בפלישה לברית המועצות, ציינו את כיבוש עיר הנמל החשובה בשחיטת יהודי המקום. בתוך שלושה ימים רצחו חיילי צבא רומניה כ–30 אלף יהודים, בהתפרצות דמים כה מזוויעה עד שאפילו יוזף גבלס, שר התעמולה בממשלו של היטלר, ציין ביומנו את הנחישות המפתיעה של הרומנים, לעומת הרפיסות היחסית שגילו, לדעתו, אנשי יחידות החיסול הגרמניות, האיינזצגרופן, בחיסולה של יהדות רוסיה.

"לא אכפת לי אם ההיסטוריה תזכור אותנו כברברים", סרטו החכם של ראדו ג'ודה, שזכה לפני חודשיים בפרס הגדול של פסטיבל קארלובי וארי, מתעמת עם הטבח באודסה, והוא ייחשף במסגרת הקרנות פסטיבל חיפה (שייפתח במוצאי שבת הבאה). שמו הייחודי של הסרט נלקח מציטוט מתוך הצהרתו של יון אנטונסקו, הדיקטטור שהוביל את רומניה אל זרועות הנאצים, שבא להצדיק את שחיטת היהודים. אנטונסקו, שהואשם באחריות אישית להשמדת 400 אלף מיהודי ארצו, אומנם הוצא להורג עם סיום מלחמת העולם השנייה, אך מעת לעת ממשיכה לבצבץ בציבוריות הרומנית אותה פופולריות עממית שדבקה בדמותו. ועל כך מתריע סרטו של ג'ודה.

מסגרת ההתרחשות ב"לא אכפת לי" היא מפתיעה. אין זה סרט מחאה המשחזר את מה שאירע באוקטובר 41', ואפילו לא סרט היסטורי העוסק בפשעים של משטר אנטונסקו. ג'ודה, קולנוען וירטואוזי שסרט קודם שלו, "אפרים!" שמו, זיכה אותו לפני שלוש שנים בפרס הבימוי של פסטיבל ברלין הנחשב, בונה את סרטו סביב רומניה בת זמננו ואופני הטמעתו של לקח הטבח הנורא בתודעה הקולקטיבית של בני ארצו.

גיבורת הסיפור היא במאית תיאטרון הניצבת בפני אתגר אומנותי מורכב: עליה להכין (במימון ציבורי) מסכת רבת משתתפים, שתועלה בכיכר העיר ותשחזר את מה שקרה באודסה. לצורך זה מגייסת הבמאית מתנדבים מבני המקום, הנגועים מדרך הטבע בנטיות פוליטיות עכשוויות. חלקם מסרב באופן עקרוני לגלם דמויות של חיילים רוסים; אחרים נלהבים לגלם נאצים, ומרביתם מזדהים עדיין עם המסר של אנטונסקו. יש בין הניצבים אזרחי העיר שמלוהקים להצגה הקולקטיבית הזו ומסרבים להיות בלהקה משותפת עם צוענים מבני המקום. בתוך כך הם מיישמים מבלי דעת את הרעיונות החברתיים שסללו בעבר את הנתיב לגזענות הרצחנית של עידן אנטונסקו.

ג'ודה מחולל על הבד מהומה רבתי. חזרות גרוטסקיות עם חובבנים בני המקום. מבחני ליהוק מוזרים, קדחת של התאמת מדים וכלי נשק, ובעיקר מצליח ג'ודה לשזור בין הסצינות השונות את המחלוקת ההיסטורית סביב דמות הרודן. זאת הוא עושה על ידי שילוב של ויכוחים עקרוניים, ארכניים, מעוצבים ברוחם של ברכט וגודאר, בין הבמאית לבין האינטלקטואל המחוזי, נציג העירייה בהפקה זו, המסתייע בטיעונים לאומניים כדי להנמיך ככל האפשר את הביקורת הפומבית על מה שקרה באודסה לפני שבעה וחצי עשורים. כל זאת, על מנת שחלילה לא תצא לאור דיבתה של רומניה.

"לא אכפת לי", לבד ממעלותיו האומנותיות, הוא בבחינת סרט חובה עבור החברה הציונית בת ימינו שמתקרבת, אפילו מבלי דעת, אל הימים שבהם תיאלץ להתמודד פומבית, ולא בהדחקות הולכות ומתמשכות, עם ההיסטוריה שהתחוללה כאן במהלך מלחמת 1948.

***

מובן שסרטו של ג'ודה לא יכול היה להגיע לכלל הפקה בפולין, למשל. שהרי שם אומץ זה לא מכבר אותו חוק לאום האוסר האשמתם של מקומיים בפשעי המלחמה ההיא. למעשה גם הסרט הפולני "אידה", שגרף את פרס האוסקר לפני חמש שנים, וזכה אז לקריאות גנאי במולדתו (בגלל שחזור רצח של אישה יהודייה על ידי השכן הפולני שלה), לא יכול היה להגיע לידי ביצוע בחסות הוראות החוק החדש. פאבל פאבליקובסקי, שביים את "אידה", הפנים מן הסתם את הלקח ההוא, וסרטו החדש "אהבה בימים קרים" הוא בוודאי כזה שיתקבל בזרועות פתוחות במולדתו עם גינוניה הלאומניים החדשים.

סרט זה, שבכורתו הישראלית תיערך אף היא במסגרת פסטיבל חיפה, מסכם בפחות מ–90 דקות 15 שנות מעורבות קומוניסטית בחיי התרבות בפולין. במרכז העלילה מציג פאבליקובסקי בני זוג המנהלים ביניהם מחול טנגו מורכב של צעד אחד קדימה, שני צעדים לאחור.

נפגשים–מתאהבים–נפרדים–נפגשים–מתאהבים–נפרדים, ועוד פעם ועוד פעם. הגבר הוא מוזיקאי שבסוף שנות ה–40 נדרש להקים להקת פולקלור עממי עבור אדוני המשטר הקומוניסטי, שהשתלטו זמן מה קודם על פולין. באחד ממבחני הקבלה הוא נתקל בנערה צעירה ובעלת כישורים של כוכבת, מתאהב בה והופך אותה, כמו פיגמליון וגלאתיאה, למסמר ההצגה.

אלא שזוהי פולין הקומוניסטית, והאומן מרגיש בה כבול. ב–1952 הוא עורק למערב הקפיטליסטי והופך, שומו שמיים, למשרת האימפריאליזם האמריקאי - לפסנתרן ג'אז מבוקש בפריז. משם נודדת העלילה למזרח ברלין, לבלגרד, לרוסיה הסובייטית וחוזר חלילה, ובני הזוג לפעמים ביחד ולעתים לחוד. פאבליקובסקי, נאמן לעקרונות האסתטיים של סרטו המהולל "אידה", מצלם גם את "אהבה בימים קרים" בגוני שחור־לבן אלגנטיים, ושוב, כמו ב"אידה", כולא את הסיפור בפריים - מסגרת הצילום - מרובע, כאילו מדובר בסרט ראינוע נושן ומדיף תימרות נוסטלגיה.

תגיות:
פסטיבל חיפה לקולנוע
/
מאיר שניצר
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף