גינה, עם הפנים לשמש החורפית, רגע לפני ששתי בנותיה חוזרות מבית הספר לתבשילים שהכינה להן באהבה, אסי לוי מבקשת פטור משיחה על פוליטיקה. ״תראי איזה יום יפה״, היא אומרת. ״לא בא לי להתעצבן״. כל כך טעון העניין הזה אצלה, שהיא כבר יודעת ששאלה אחת מחוץ לאזימוט יכולה להעלות לה את הסעיף.


סליחה, כן, בסך הכל שאלתי אם במסגרת החיפושים אחרי שמות מוכרים, פנו גם אליה מאחת המפלגות, בבקשה שתצטרף אל בין שורותיהן.
״ביקשו ממני לחתום על מודעת תמיכה במרצ והסכמתי. בעיני זאת מפלגה חשובה מאוד ואוי ואבוי לנו אם היא לא תהיה יותר״, היא אומרת.

ומה לגבי קמפיין בעד נישואים חד מיניים? את וזוגתך, הרקדנית תמר שלף, ערכתן טקס כזה לאחרונה.

״עשינו משהו סמלי שלנו. אם יבקשו ממני לקחת חלק בקמפיין כזה, אשמח, כמובן. כל אחד רשאי שתהיה לו בחירה והזדמנות שווה״.
 
ועד שזה יקרה, מקדישה לוי לזוגתה את השיר ״איתך״, שעלה לאוויר במסגרת פרויקט ״פנסים״ של הפזמונאי והמלחין אלירן אביתר לוי (אין קשר משפחתי), שבו שרים גם ירמי קפלן, נמרוד לב, דודי לוי, גבי שושן, ג׳קו אייזנברג ועמיר (ג׳נגו)  רוסיאנו, ומשתתפים בו המוזיקאים פיטר רוט, רון בונקר, עמית יצחק, יאיר דלל ואהובה עוזרי.
 
״קפה על יום ראשון עם פנים שאני לא שוכחת/ את פולשת לתוכי מבקשת רק לטעום/ לבטים של יום שני אני נבהלת ובורחת/ מתוך חיוך תמים את מוותרת לי פתאום״, שרה לוי בקולה הייחודי.
 
״פגשתי את אלירן כשבאתי לאולפן שלו עם ירמי קפלן, להקליט שיר אחר, והוא הציע לי את השיר הזה״, היא משחזרת. ״יצא לנו להיפגש ולדבר כמה פעמים. כשבאנו להקליט כבר הייתי בזוגיות עם אישה. אמרתי לו שלדעתי זה פתטי לשיר לזכר והצעתי שנהפוך את המילים. במוזיקה אתה לא מסתתר מאחורי סיפור של מישהו, אלא מספר את הסיפור שלך. זאת אסי ששרה. לא דמות. ככה זה נראה לי הכי נכון״.
 
אתם אולי מכירים את לוי (45) בתור שחקנית, אבל כמו שאמרה בעבר: ״אני מוזיקאית לפני שאני שחקנית. התחלתי לנגן בפסנתר בגיל 6 במשך 10 שנים בערך, ואז הגיעה הגיטרה ולהקות והרכבים שונים״. בקריירה המוזיקלית שלה, לוי - זוכת שני פרסי אופיר (״קשר עיר״, ״אביבה אהובתי״), מועמדת לפרס האוסקר האירופי (״אבנים״), פרס התיאטרון הישראלי (״אמא שלו״) ופרס האקדמיה לטלוויזיה (״בטיפול״) - הקליטה בזמנו אלבום עם ניר פרידמן וענבל פרלמוטר.

היא גם הקליטה  ב-1993 אלבום שלם שכתבה והלחינה, שבסופו של דבר נגנז. באפיזודה הלפני אחרונה, הקליטה את שיר הנושא לסדרה ״שירות חדרים״ שבה כיכבה.

השיר הזה עושה לך חשק לחזור לשיר?
״יש לי חשק לחזור, אני בכלל מלאת חשקים, ואולי זה יקרה. אני בתקופה של תהיות בחיי על דברים שנמאס לי לעשות, ועל דברים שבא לי לעשות, ואני בודקת אותם״.

מה למשל?
״מלא דברים שקשורים ביצירה, בצד הכותב והיוזם. התחלתי את הקריירה בהצגת יחיד בסטודיו של יורם לוינשטיין. פניתי לאלונה קמחי וביקשתי ממנה לכתוב לי מחזה. נתתי לה מונולוג והיא הפכה אותו להצגה, 'חלום בלהות'. הצורך ליזום וליצור דברים חברתיים פוליטיים, ויחד עם זאת קומוניקטיביים, תמיד בער לי וכ-נראה שהגעתי למקום שזה כבר בוער מדי. אולי תסריט, יש לי רעיון ואני מתה לעשות את זה״.
 
עד שתמצא את הדבר שיקלע בול לחשק, לוי, שחקנית מוכשרת לאללה, ממשיכה להצטלם לסרטים. בקרוב יצאו שני סרטים בכיכובה לאקרנים: ״הקפות״ של הבמאית לי גילת, שבו היא משחקת לצד ליאור אשכנזי; ו״חתונה מנייר״. עם הדיסק החדש שבו היא משתתפת אולי יהיו גם הופעות. ״הייתי שמחה מאוד אם זה יקרה״, היא מתרגשת. ״זה נראה לי הכי פאן בעולם״.