1. אריק פטריק קלפטון נולד ב־30 במרץ 1945 בריפלי, שבחבל סארי, אנגליה, לאב קנדי ולאם אנגלייה.
2. אמו הייתה בת 16 בלבד כשהביאה אותו לעולם. אביו היה טייס ששירת באנגליה במלחמת העולם השנייה ושב לקנדה לפני שקלפטון נולד.
3. אריק פטריק גדל עד גיל 9 בידיעה שאמו היא אחותו ושסבא וסבתא שלו הם הוריו. את האמת הוא גילה רק כשאמו עזבה אותו אצל הוריה והלכה בעקבות גבר לגרמניה. ״זו הייתה חוויה מעצבת ועצובה בשבילי״, כתב קלפטון בספרו, ״לגלות פתאום שמי שחשבתי שהיא אחותי הגדולה היא בעצם אמא שלי וההורים שלי הם בעצם הסבים שלי״.

4. הלהקה הראשונה שלו הייתה הרוסטרס, שאליה הצטרף בגיל 17.
5. קלפטון התפרסם לראשונה כשהצטרף ללהקת ציפורי החצר בשנת 1963, בטרם מלאו לו 18. ״רציתי לנגן בלוז, בלוז ובלוז, כשהלהקה התחילה ללכת לכיוון מסחרי יותר, עזבתי״, העיד.
6. קלפטון סירב לקחת חלק בהקלטת הלהיט הגדול של היארדבירדס, ״For Your Love״. את מקומו תפס הגיטריסט ג׳ף בק.
7. ב־1965, בגיל 20, קלפטון הצטרף ללהקה השלישית שלו - הבלוז ברייקרז (״פורצי הבלוז״ קראו להם אצלנו) של ג׳ון מייאל. ״בסיקסטיז כשמישהו עזב את הלהקה שלו זה נחשב לפשע, אבל אני תמיד חשבתי על מוזיקה כעל משהו רציני״, סיפר, ״הבנתי שאני הולך לעסוק בזה כל חיי ושעדיף שאעשה את זה נכון״.
8. בגיל 20 התראיין קלפטון לראשונה לעיתון ואז אמר: ״אל תחמיאו לי. אני לא מנגן טוב בכלל״. מיד אחר כך נסע להתבודד עם הגיטרה שלו בכפר נידח, שם ניגן במשך עשר שעות ביום. כשחזר, הצטרף להרכב של מייאל.
9. הביקורת העצמית החריפה שלו הביאה אותו כמעט לתלות את הגיטרה בשנת 1965 ולפנות לתחום אחר. ״כבר חשבתי לעצמי, אף פעם לא תהיה גיטריסט טוב באמת, והתכוונתי ללכת להשתלם בלימודי ציור״.
10. בשנת 1966 הופיעה לראשונה בלונדון כתובת הגרפיטי ״קלפטון הוא אלוהים״. קלפטון התבלט בבלוז ברייקרם והחל לקנות את פרסומו כגיטריסט מהשורה הראשונה.
11. בשנת 1966 עזב קלפטון את הבלוז ברייקרם (במקומו גויס הגיטריסט פיטר גרין) והקים יחד עם חברו ללהקה, ג׳ק ברוס (שירה, גיטרה בס ומפוחית) ועם ג׳ינג׳ר בייקר (תופים) את להקת קצפת (Cream).
12. הפרישה מבלוז ברייקרז נעשתה בחשאי. ג׳ינג׳ר בייקר הדליף לעיתון ״מלודי מייקר״ את הידיעה, וקלפטון נאלץ להסביר לאביו הרוחני, ג׳ון מאייל, מדוע הוא עוזב ומקים להקה חדשה. מאייל כעס מאוד, כי קלפטון הוא שהזניק את הבלוז ברייקרס לרמה הגבוהה ביותר.
13. מאייל היה ידוע כמפטר נגנים סדרתי. קלפטון היה הגיטריסט היחיד שלא פיטר.
14. שלישיית קצפת שילבה את סגנונות 14 הבלוז והרוק וזכתה להצלחה בבריטניה. היא נחשבת ללהקת העל (סופרג-רופ) הראשונה בהיסטוריה.
15. בקצפת החל קלפטון לבצע שירים (בחוסר חשק מופגן) גם כזמר, אף שהזמר המוביל היה ג'ק ברוס.
16. קלפטון, ברוס ובייקר קראו לעצמם להקת קצפת כסוג של דימוי לאיכות שהם שאפו אליה - להיות להקת הבלוז הגדולה בעולם (שדווקא הוציאה שיר פופ לא מאפיין כסינגל ראשון. השיר השני כבר היה בלוזי).
17. ״אני מרגיש חופשי״. השיר הוקלט 17 על מכשיר הקלטה אחד, משהו שהיום קשה לאמן בן זמננו להבין, בעידן ה-48 ערוצים לכל שיר.
18. ״אני חושש שהעבודה איתו תסתיים בצורה לא נעימה״, אמר קלפטון על המפיק התמהוני פליקס פאפאלרדי, ואכן זה היה לא נעים. פאפאלרדי סיים את חייו עם כדור בראש, אחרי שאשתו תפסה אותו עם המאהבת וירתה בראשו מטווח אפס.
19. "Tales of Brave Ulysses" הוא לא שיר על מסע, אלא שיר על סמים. ״רצינו לכתוב את שיר הסמים הגדול ביותר״, הודה קלפטון.
20. קלפטון ישב לאכול עם חברים במסעדה, ועד שהגיעה המנה הראשונה פתח את המגזין ״רולינג סטון״ וגילה כתבה על הלהקה שלו, שבה הגדירו אותו כ״מאסטר הקלישאות״. הוא התעלף במסעדה, וכשהתעורר הבין שאין ללהקה שלו מה להציע יותר.

קלפטון והאריסון ב-1987. צילום: סטיב מתיסון
21. קצפת הייתה הלהקה שקלפטון שרד בה הכי הרבה זמן. שלוש שנים. מה שמראה שהאופי שלו תמיד דוחף אותו להשתנות. לנדוד. לנוע קדימה.
22. בראיון ל-BBC בשנת 1975 הודה קלפטון שהוא לא סובל את מה שהקליט בקצפת, ואם זה היה אפשרי, הוא היה מוחק את כל המאסטרים של הלהקה. הוא ישנה את דעתו 30 שנה אחר כך.
23. כשקלפטון שמע שחברו סטיבי ווינווד עזב את טראפיק, הוא פנה אליו, כדי לבדוק אפשרות לעבודה משותפת. הם התחילו לעשות חזרות לבד, רק שניהם. קלפטון השמיע לווינווד את השיר החדש שלו, אבל לילה אחד ג'ינג'ר בייקר דפק על הדלת. "הלב שלי צנח בזמן שסטיב התלהב", אמר קלפטון, "עד הרגע הזה שג'ינג'ר הגיע, עשינו חיים, בלי אג'נדה. בלי מחויבויות. ואז הכל השתנה". אבל ככה גם הוקמה להקת בליינד פיית'.
24. עטיפת האלבום של בליינד פיית' עוררה שערורייה בגלל תמונה של ילדה עירומה בת 12 על העטיפה. באמריקה הפיצו את התקליט בעטיפה שונה. באנגליה הכינו עטיפה כפולה בגלל הזעזוע הציבורי. "רצינו לעורר תשומת לב", אמר קלפטון, "והצלחנו. וגם התקליט הצליח". הופעת הבכורה שלהם הייתה בהייד פארק, בלונדון, מול מאה אלף איש. ב-12 ביולי 1969, הייתה ההופעה הראשונה של בליינד פיית' במדיסון סקוור גרדן. אבל הלהקה לא שרדה והתפרקה אחרי אותו אלבום.
25. קלפטון סירב לשיר בהתחלה. גם לא את השירים שהוא עצמו כתב. "סטיבי מאוד כעס עלי, אבל אני לא הרגשתי שאני מספיק טוב כזמר, ולכן ווינווד שר במקומי".
26. קלפטון אחראי על הווידוי הבא. "בליינד פיית' הפכה את כל חבריה לעשירים מאוד", סיפר, "אבל במקרה שלי כל הכסף שהרווחתי הלך על סמים, אז מה יצא לי מזה?". 
27. בספרו האוטוביוגרפי, הוא גם מודה: "נשביתי בקסמה של להקת החימום שלנו, דלאני ובוני. אני מקבל את אשמת הפירוק של בליינד פיית' על עצמי. רק בגללי לא המשכנו".
28. ב-24 באוגוסט 1969 הייתה ההופעה האחרונה של בליינד פיית'בהוואי. קלפטון חזר אחריה לאנגליה ומיד קיבל טלפון מג׳ון לנון ששאל "מה אתה עושה הלילה?". קלפטון ענה: "כלום". ולנון אמר לו: "בוא תעלה איתנו למטוס ותופיע איתנו בטורונטו". בתיעוד המופע ההוא רואים כמה קלפטון זורם. אמן אמיתי שלא אכפת לו מהכסף, ולא מעניין אותו שיוקו אונו האיומה מצרצרת ומקרקרת וצווחת על הסולואים שלו.
29. דלאני הוא שהפציר בקלפטון לשיר. לטענתו, קלפטון קיבל מתנה מאלוהים והוא חייב להשתמש במתנה הזאת: הקול החם שלו. ב-1975, בראיון ל-BBC, קלפטון הודה שהוא חייב את הקריירה שלו לדלאני, ששכנע אותו לשיר ולא ויתר.
30. הסולו הראשון של קלפטון יצא באפריל 1970 והשיק את הקריירה העצמאית שלו. דלאני ובוני משתתפים בהקלטות. דלאני גם היה זה שהכיר לקלפטון את המוזיקה של ג'יי. ג'יי. קייל.
31. קלפטון היה החוליה המקשרת בין ג'ורג' האריסון לבין שלושת חברי הביטלס האחרים, כשבא לנגן את הסולו המיתולוגי ב-1968 ב"כשהגיטרה שלי מייבבת חרש". 
32. חברו הטוב האריסון בילה איתו שעות ארוכות מאוד, אבל זה מה שהביא לרומן בין פטי בויד-האריסון, אשתו של ג׳ורג', לבין קלפטון.
33. ליילה המקורית לא הייתה פטי בויד, כפי שכולם חושבים, אלא אליס אורמסבי-גור, חברתו הקבועה באותה תקופה של קלפטון, שהייתה רק בת 17. עם אליס, קלפטון התחיל להתמכר לסמים הקשים באמת.
34. היחסים עם אליס התערערו כשקל-פטון התאהב בפטי. ג'ורג' אמר לו: "אם אתה אוהב אותה ואם היא אוהבת אותך, אז אין לי הרבה מה לעשות. קח אותה".
35. קלפטון היה בקשר טוב עם כל חברי הביטלס האחרים. הוא גם הקליט עם לנון את התקליטון "Cold Turkey".
36. כשהוא נעזר בנגני אולפן מפורסמים (כמו ליאון ראסל), הוציא קל-פטון ב-1970 את אלבום הסולו הראשון שלו שנקרא "אריק קלפטון". שני השירים הבולטים באלבום היו "Bottle Of Red Wine" Let It Rain"n".
37. יחד עם חטיבת הקצב של "דלאני, בוני וחברים", שכללה את בובי ויטלוק (קלידים ושירה), קרל רדל (גיטרה בס) וג׳ים גורדון (תופים), הקים קלפטון את להקתו, דרק והדומינוס, במטרה לנתץ את "עבודת האלילים" שהתעצמה סביבו, ולהציגו כחבר שווה זכויות בלהקה בוגרת ומנוסה.
38. שם הלהקה נגזר מהגייה שגויה שבה הציג הכרוז את הלהקה בהופעתה הראשונה, כאשר שמה הזמני היה ״אריק והדינאמוס״.
39. בהפקתו של תום דאוד מאטלנטיק רקורדס, הקליטה הלהקה ב־1970 את אלבומה הכפול ״Layla and Other Assorted Love Songs",
 שנחשב כיום כאחד מאלבומי הרוק הגדולים בכל הזמנים.
40. החבר החמישי ב״דרק והדומינוס״, הגיטריסט דוויין אולמן (מלהקת האחים אולמן), הפך לחבר טוב של קלפטון. אולמן תרם לאלבום נגינה בגיטרה סלייד, ובמיוחד בולטת נגינתו בגרסת שיר הבלוז הקלאסי "Nobody Knows You When You're Down And Out". האלבום הושפע בצורה ברורה מהרקע הבלוזי של קלפטון ואולמן, והוא נחשב לאחד משיאי היצירה של שני אמני הגיטרה המפורסמים.

קלפטון והגיטרה בשנת 1978. צילום: כריס האקנס 
 
41. "בשנת 1966 ראיתי את ג׳ימי הנדריקס מנגן בפעם הראשונה", סיפר קלפטון, "הוא פוצץ לי את הראש. זה לא היה דומה לשום דבר שראיתי ושמעתי קודם. ג'ימי הפך לחבר, אבל איבדתי אותו ארבע שנים אחר כך".
42. שמונה ימים לפני מותו של הנדריקס, הקליטה דרק והדומינוס גרסה אדירה ללהיטו של הנדריקס "Little Wing" כמחווה לגיטריסט פורץ הדרך. שנה לאחר מכן, ב־1971, ערב מסע ההופעות הראשון של הלהקה בארצות הברית, נהרג דוויין אולמן בתאונת אופנוע. "איבדתי שני חברים תוך שנה", סיפר קלפטון. "החיים נראים כל כך ריקים".
43. בשנת 1991 הודה קלפטון כי היה תחת השפעת סמים ואלכוהול במשך רוב זמן סיבוב ההופעות של דרק והדומינוס. שני אלבומים יצאו אחרי פירוק הלהקה, שניהם כוללים קטעים מההופעות. הראשון "In Concert" והשני (שיצא ב-1994) "Live at the Fillmore".
44. ב-1972 הוא נראה מחוק לגמרי מרוב סמים. הרופאים שבדקו אותו העריכו כי לא יגיע לגיל 30.
45. במשך השנתיים שבהן נעדר מהקלטות ומהופעות, הופיע קלפטון פעמיים. פעם אחת בקונצרט למען בנגלדש (שארגן ג׳ורג' האריסון), ופעם שנייה באולם ריינבואו במופע שאורגן על ידי פיט טאונסנד מלהקת המי לטובת גמילתו של קלפטון מהסמים. 
46. קלפטון גמל טובה ללהקת המי, כאשר השתתף בסרטו של קן ראסל (לפי אופרת הרוק של טאונסנד), ״טומי״, שם גילם את תפקיד המטיף עם הגיטרה החשמלית.
47. ב-1974, כשהוא נקי (יחסית) מסמים, אסף קלפטון כמה חברים, הקים להקת ליווי ויצא למסע הופעות ברחבי העולם. בלהקה השתתפו חברו לדרק והדומי-נוס קרל ראדל (גיטרה בס), ג׳ורג' טרי (גיטרה), ג׳יימי אולדייקר (תופים) ושתי זמרות ליווי שהתפרסמו מאוחר יותר כזמרות בזכות עצמן, איבון אלימן ומרסי לוי (מרסלה דטרויט מתוך הצמד שייקספירס סיסטר). לאחר מסע ההופעות, יצא האלבום המצוין ״E.C. Was Here״ שכלל קטעים מתוך ההופעות החיות במסע.
48. במיאמי, בין ההופעות, הקליט קלפטון את תקליטו היפה ״461 Ocean Boulevard". הדגש באלבום זה היה על שירים פשוטים יותר ללא קטעי בלוז ורוק ארוכים. מאלבום זה התפרסם כלהיט ביצוע גרסת הכיסוי לשירו של בוב מארלי ״I Shot the Sheriff".
49. הצלחתו העצומה של השיר פרסמה מאוד את מארלי בעולם וסייעה גם להתפשטות ולפופולריות של סגנון הרגאיי בארצות הברית ובאנגליה. באותו אלבום החל גם קלפטון לשיר שירים של הכותב-מלחין-זמר האמריקאי, ג'יי. ג'יי. קייל.
50. ב-1975 הוציא קלפטון אלבום נוסף בשם ״There's One In Every Crowd״. גם אלבום זה כלל שירים נפלאים, אבל הוא לא זכה להצלחה גדולה.
51. ב-1976 קרא קלפטון מעל הבמה במופע בברמינגהאם, ״אנגליה - לאנגלים״, ועורר שערורייה עצומה, שגררה גם מחלוקת ציבורית והאשמתו בגזענות. קלפטון אמר זאת נגד זרם ההגירה המתגבר לאנגליה, ואף הביע תמיכה פומבית במדינאי הבריטי השמרן אנוך פאואל, שקרא לעצור את הפיכתה של בריטניה ל״מושבה שחורה״. למרות הנזק שגרמו התבטאויותיו לקריירה שלו ולתדמיתו, סירב קלפטון לחזור בו ולשנות את עמדתו, ואף אמר ״אין סתירה בין עמדותי הפוליטיות לבין הערצתי למוזיקאים שחורים ואהבתי העצומה למוזיקה שחורה ולבלוז״.
52. בסוף שנות ה-70 עולם המוזיקה, כמו גם החברה הבריטית כולה, עברו טלטלה. טעם הקהל השתנה, הפופ שלט במצעדים, כמו גם הפופ של אמצע הדרך, קלפטון התמכר לאלכוהול ואושפז במכון גמילה לאלכוהוליסטים.
53. את תקופת ההחלמה הארוכה שלו העביר באנטיגואה, ולאות הכרת תודה הקים שם בכספו מרכז שיקום לנפגעי שימוש בסמים ואלכוהוליזם בשם The
Crossroads Centre.
54. ג'ורג'יו גומלסקי, שניהל את להקת היארדבירדס, העניק לו את הכינוי ״סלואוהנד״. לא מפני שיש לו יד אטית, ולא משום שהוא מנגן לאט, אלא בגלל אותה פעם שבה קלפטון התעקש להחליף מיתר שנקרע בגיטרה על הבמה, כשהקהל ממתין ומוחא כפיים באטיות ובהתלהבות.
55. ״סלואוהנד״ היה השם שנתן קלפטון לאלבום הסולו החמישי שלו שהוקלט ויצא בשנת 1977 והפך להצלחה מסחרית עצומה, לא מעט בזכות החידוש המופלא ל״קוקאין״ של ג׳יי. ג׳יי. קייל. 
56. בשנת 1979 הגיע קלפטון עם אשתו פטי להופעות בישראל. המופעים זכו להצלחה עצומה עד כדי כך, שמנהלי היכל התרבות בתל אביב איימו שלא ייתנו את המקום יותר להופעות של אמני רוק, בשל החורבן שחוללו המעריצים לכיסאות ולאולם. קלפטון חזר להופעות בישראל עשר שנים לאחר מכן.
57. במהלך שנות ה-80 הוציא קלפטון מספר אלבומים אשר לא זכו לאהדת הביקורת. האלבום היחידי שכן זכה לשבחים היה ״Journeyman״, שבו חזר אל שורשיו הבלוזיים.
58. אחד משיאיו כמוזיקאי היה הפרס על כתיבת המוזיקה, בצוותא עם מייקל קיימן, ״Edge of Darkness״, סדרת הטלוויזיה המוערכת של ה-BBC.
59. ב-1985 פגש קלפטון את איבון חאן קלי, ובין השניים התפתח רומן סודי שבסופו נולדה בתם, רות. פטי בויד גילתה זאת והתגרשה מקלפטון ב-1988.
60. לקלפטון נולדו חמישה ילדים. אחד מהם, קונור, מת באופן טרגי (ועל כך בהמשך).
61. קלפטון ניצל ממוות באורח נס. ב-27 באוגוסט 1990 היה אמור לטוס להופעה, אך ויתר על מקומו לטובת חברו סטיבי ריי ווהן. המסוק התרסק. ווהן נהרג. ״אנחנו אף פעם לא יודעים מדוע אנו חיים ומדוע אנו מתים״, כתב קלפטון בספרו. ״האירוע הזה זעזע אותי, אבל כבר למדתי שיש דברים בחיים שאפשר רק לשאול שאלות בנוגע אליהם, ואף פעם לא לקבל תשובות״. 
62. ב־20 במרץ 1991 נפל בנו בן ה־4, קונור, מחלון הדירה בקומה ה־53. מותו של קונור, שנולד לקלפטון מהדוגמנית האיטלקייה לורי דל סנטו, הוביל לכתיבת השיר ״דמעות בגן עדן״, שזכה בגראמי ב־1992. 
63. גם אלבום האנפלאגד של קלפטון עם הופעתו ב-MTV, זכה בפרס הגראמי באותה שנה.
64. קלפטון אוהב לשתף פעולה עם גיטריסטים אחרים. בסוף שנות ה־90 הוא ניגן, בין היתר, עם מרק קנופלר, בי.בי. קינג וקרלוס סנטנה, והקליט אלבום משותף עם קייל.
65. ב-1999, כשעבד באולפן עם בי.בי. קינג פגש קלפטון את מליה מקאנרי, אמנית בת 25. קלפטון היה בן 54. הם נישאו ב-2002 בעיירת הולדתו של קלפטון באנגליה, ומקאנרי ילדה לו שלוש בנות.
66. ״מוזיקה היא חיבור בין מוזיקאים״, אמר קלפטון ב-2010 בראיון. ״אי אפשר ליצור מוזיקה טובה באמת בלי קשר אישי עם מוזיקאים אחרים, שמנגנים קרוב אליך״. באותה שנה הוא חזר לשתף פעולה עם שניים מחבריו הוותיקים, סטיבי ווינווד (באלבום כפול ומעולה שהוקלט בהופעה בניו יורק) וג'ף בק.
67. ב-2011 הופיע קלפטון בסדרת הופעות בשם ״Play the Blues״, שבה שיתף פעולה עם וינטון מרסליס בשילוב של בלוז וג'אז. ההופעה שהתקיימה ב-9 באפריל במרכז לינקולן הונצחה בדיסק.
68. באלבום האחרון של פול מקרטני, ״Kisses on the Bottom״, קלפטון בא לנגן.
69. קלפטון מאוד מזוהה עם גיטרת הפנדר סטרטוקסטר, אבל הוא הקליט והופיע גם עם גיבסון אס.ג'י, ובכלל היה לו אוסף גיטרות מאוד מרשים, שאת רובו הוא מכר כדי לתרום את הכסף לצדקה.
70. ביום שני הקרוב יחגוג קלפטון יום הולדת 70. האיש שהרופאים חזו שלא יגיע לגיל 30, שהיה מסומם ואלכוהוליסט, איבד רבים מחבריו לדרך בגלל סמים קשים וחווה טרגדיות אישיות לא מעטות. הוא יופיע בלונדון בסדרת מופעים במאי הקרוב. סינמטק תל אביב יקדיש לו ערב שלם, חמש שעות עם קטעים ממיטב ההופעות במהלך הקריירה של האיש שכמו נולד עם גיטרה ביד, שבגיל 15 התחיל לנגן, ובגיל 21 כבר נחשב לאגדה בתחומו.