אז שנחשפה לקהל באמצע שנות ה-70 כמלחינת השיר 'אולי מחר', שירה של לאה גולדברג, שהזניק את נורית גלרון, מלווה את יעל גרמן תווית של איכות. האם זה טוב או לא? אני שואל אותה, לקראת השקת אלבומה החדש, 'נוגעת', הערב, בבית היוצר של אקו"ם, בנמל תל-אביב. 



"זה מקשה על החיים שלי, אבל אני לא יכולה אחרת", משיבה בלי כחל ושרק גרמן, הניכרת בלחניה היפים והמורכבים. "אני לא כותבת בשביל ההמונים, אלא כמו שאני מרגישה, בתקווה שזה יגיע לכמה שיותר קהל". 
 
האלבום הנוכחי, אגב, בהפקתם המוזיקלית של אלונה טוראל ורמי הראל, הוא הרביעי שלה. האלבום מתואר כפרויקט מלחניה, אולי כתשובת-נגד לפרויקטים היותר מתוקשרים של עידן רייכל. "זהו פרויקט מפני שאת השירים שלי שרים מבצעים שונים," היא מסבירה. "כמי שלא מחשיבה את עצמה כזמרת, אם כי פה ושם שרה באלבומים שלה, אני מעדיפה להיעזר בזמרים טובים ממני."

את אומרת את זה מתוך צניעות?
"לאו דווקא, אלא בגלל שאני יודעת באלה מהשירים אני יכולה להשתתף למרות מגבלות קולי. כמי שרוצה לקדם את שיריה, אין לי עניין שהשירה שלי תקלקל אותם. מספיק ששומעים אותי בשיר אחד."
 
גרמן, שמוכרת בעיקר כמי שאוהבת להלחין שירי-משוררים, וגם הפעם דלתה גם הפעם מים השכחה שיר של זלמן שניאור, פותחת את האלבום החדש דווקא בשיר 'נוגעת', של יורם טהרלב בביצועה של רעות יהודאי.  טהרלב, כמו מחברת אחרת שמשתתפת באלבום, חמוטל בן-זאב, מחשיב את עצמו במובהק כפזמונאי ולא כמשורר. "ממש לא איכפת לי מה ההגדרה של הכותבים," מבהירה גרמן. "כשאני ניגשת להלחין שיר, המילים צריכות לדבר אלי ושום דבר אחר לא קובע."
 
לא איכפת לה גם אם הכותבים מוכרים או לא. את מילות השיר 'מטבחה של אמא', שאותו הלחינה במקצב בלקני, כתבה תמי לדרמן, ספרנית ממודיעין, הסמוכה למכבים-רעות, מקום מגוריה של גרמן. מבצעת השיר, לירון פלד, לא תהיה נוכחת הערב בהשקה, לאחר שהרחיקה עד אלסקה. את מילות השיר 'צדקת אך טעית' כתב אהד נוי, שעובד כטייס באל על עם בעלה של גרמן.
 
במילותיו לשיר 'בוסה ריו' מחזיר אותה יעקב שרייבמן, כלכלן במקצועו, אל מקצב הבוסה נובה, שגרמן, ששהתה בילדותה בברזיל לרגל שליחותו של אביה, הפתיעה איתו בשיריה הראשונים, עוד בשנות ה-70.
 
על מילות השיר 'נשיקת האתמול' חתום המשורר ארז ביטון. "זהו שיר, שלפני הרבה שנים גזרתי אותו מהעיתון ושמתי בצד", היא מספרת. "הלחנתי אותו לאלבום החדש מבלי לדעת שארז יזכה השנה בפרס ישראל. בגלל שהשיר קצר, ביקשתי את אישורו שהשיר יוקלט פעם בלשון זכר ופעם בלשון נקבה. ארז, שהופתע ששיר שלו הולחן בסגנון הסווינג, אישר ויצא דואט שאותו מבצעים רוני גינוסר ורע לבנת. אגב, לפי ההיענות של ארז לא מן הנמנע שיהיה המשך לשיתוף הפעולה שלנו."
 
כמו באלבומיה הקודמים של גרמן, גם הפעם היא משתפת בשירה את סתיו, בתה הזמרת, שמכירה היטב את השירים של אמא שלה. סתיו בחרה לחדש באלבום הנוכחי שני שירים שכבר הוקלטו בעבר – אחד בביצוע שושנה דמארי והשני בביצוע אלינוער מואב. "לסתיו יש קשר לשיר נוסף", מספרת גרמן. "לקראת נישואיה שאלתי את חמוטל בן-זאב אם יש לה במגרה שיר שיתאים לאירוע. 'אין לי, אבל בשביל החתונה של סתיו, אכתוב', הבטיחה. כך נולד השיר 'הרי את'. שרנו את השיר המרגש בטקס הכלולות וכולנו בכינו..."
 
המבצעת של 'מי אתה?', שיר אחר שכתבה בן-זאב, היא גרמן בכבודה ובעצמה. כשהיא נשאלת כיצד העזה כאן, היא משיבה, ש"הפעם התאמתי את הלחן לקול הקטן שלי".
לבסוף, מה יהיה באירוע בבית היוצר?
"נגיש את השירים לפי הסדר שלהם באלבום, כשביניהם נשתול כמה מהשירים שלי שביצעה בעבר נורית גלרון, אולי, כדי לסגור מעגל עם השירים שהלחנתי בראשית הדרך".
'נוגעת' 17.4, ב-21:30, בית היוצר, האנגר 22 בנמל תל אביב, 03-535-5118.