אתמול כך הלכת / מסתבר לתמיד / אומרים שהרגש כמו פצע מגליד / קשה ושורט / אז תחזור רק עוד פעם, בשביל חיבוק אחרון / תן לי לנשום עוד מבט זיכרון / תסביר לי עוד פעם / תשאל את אלוהים / למה כל המלאכים שלו גיבורים".



67 חיילים נהרגו בקיץ האחרון במהלך מבצע "צוק איתן". 66 הובאו למנוחות בבתי עלמין צבאיים ברחבי הארץ. רק למשפחה אחת אין קבר לפקוד, משפחתו של אורון שאול ז"ל, החלל היחיד שמקום קבורתו לא נודע. שאול, בן 21 מפוריה, נהרג במהלך תקרית הנגמ"ש בסג'עייה, שבמהלכה נהרגו עוד שישה מחבריו.



לקראת יום הזיכרון יראה אור האלבום "שיר וזיכרון" – שת"פ בין רשת ג', לינקטון ו־Ynet, שיאגד ביצועים חדשים לשירים קלאסיים לזכר חללי מערכות ישראל, כמו גם שירים חדשים, בהם השיר "גיבורים", המוקדש לזכרו של שאול ז"ל.



"לפני כחודש וחצי נתקלתי בפרויקט 'שיר וזיכרון'", מספרת כותבת השיר, שרית אשתאול. "כשהתיישבתי לכתוב את השיר, קפצו מול עיני תמונותיו של החייל הנעדר אורון שאול. כמה ימים אחרי מצאתי את עצמי יושבת בבית המשפחה, מאזינה לסיפור על הבן שהלך ולא שב, שומעת על החלומות שלו שטרם הספיק להגשים, מעיינת באלבומים משפחתיים ובעיקר פותחת את הלב ובוכה איתם. מיד כשהגעתי הביתה, התיישבתי לכתוב את השיר, שמילותיו קלחו ממני ברצף, ללא שום עכבות".



אחרי הכתיבה והלחן של נדב אסולין, פנתה אשתאול לזמר איתי לוי וביקשה ממנו שיבצע את השיר. "ידעתי שקולו החם והמלטף יעשה רק טוב לשיר, ייתן


חיות למילים, ידגיש את הכאב ויצעק החוצה את התקווה הבלתי ממומשת", היא אומרת.



"שמעתי את הסקיצה באוטו, ובלי לחשוב פעמיים אמרתי שאני חייב לבצע אותו", אומר לוי (27). "זה לא פשוט לשיר עבור מישהו ולא שיר כללי, אבל הרגשתי שאני רוצה לעשות את זה".



לא חששת מתגובת המשפחה לשיר שנכתב על יקירם?


"בהחלט, זה עניין רגיש. המכה הכי גדולה לאדם היא חוסר ודאות. שרית, שמכירה את המשפחה, הייתה בקשר איתם לכל אורך הדרך, והתייעצה איתם גם בשאלות כמו אם לכתוב שיר לזכרו או לא".



לדברי לוי, התכנון היה להוציא את השיר לפני יום הזיכרון, אך שידור הכתבה על תקרית הנגמ"ש בעובדה טרפה את הקלפים. "שוב התייעצנו עם המשפחה",


הוא מבקש להבהיר את הנקודה. "סך הכל זו כוונה טובה של כולנו וזכות גדולה בשבילי. הכתבה ב'עובדה' טלטלה אותי. לראות את החבר'ה הצעירים שחרפו נפשם, כמו שאומרים, אלה גיבורי ישראל האמיתיים – הילדים האלו שהולכים לקרב בחוסר ודאות, מתוך אמונה שלמה לשמור על עם ישראל". 


"רציתי להיות חייל בגולני

לוי, יליד שכונת שעריים ברחובות ("כן, אייל גולן ואני גרנו בשכנות ואפשר להגיד שאנחנו חברים. הוא אהוב עלי"), תמיד אהב מוזיקה, אבל לא האמין שיעסוק בזה. "חלמתי שתהיה לי קריירה צבאית", הוא מגלה. "חשבתי שאלך לגולני, שאהיה קצין. אבל אחרי שאבא שלי נפטר והייתי צריך לדאוג לאמא ולמשפחה, זה לא קרה, ולצערי עשיתי את השירות הצבאי בבית ספר לצניחה".
 
האלבום הראשון של לוי, "מה שעובר עליך", יצא לאור לפני כשנה וחצי ומאז הוא מופיע ומחזק את מעמדו כמי שזכה בתואר "תגלית השנה". בינתיים הוציא שני סינגלים מהאלבום השני שבדרך.

"אני מתכנן את הקריירה שלי לאט לאט, אבן אבן. אין למה לרוץ", הוא אומר. "לפעמים, כשאתה רץ מהר, אתה מפספס בדרך דברים טובים. אם הייתי רץ, הייתי עלול לפספס את השיר 'גיבורים', ועל זה לא הייתי סולח לעצמי".