"סיימתי תקופה רועשת ורגשית, והתחלתי חדשה. אני מרגישה מעוצבת יותר, נינוחה, שלווה ושלמה מתמיד", את הדברים הללו אומרת ריטה, רגע אחרי שציינה 53 אביבים. "הגעתי לנקודה בחיים שלי שאני יכולה להביא את המתכון הרך, המכיל והנשי שבי, אך עם זאת את הצד החזק. לפני כן דברים עבדו אחרת". 



התקופה הזו מאירה פניה לריטה, והיא אוספת הצלחות בזו אחר זו. בימיים אלו הזמרת הכי מצליחה בישראל עורכת מסע הופעות בארץ וברחבי העולם, שבו היא חוגגת 20 שנה לאלבומה "אהבה גדולה", שהיה אבן דרך בלתי נשכחת בקריירה שלה. המופע מציג את שלל הפנים של הזמרת וכולל את להיטיה הגדולים בכל הזמנים. "אני נוסעת המון ועובדת נורא קשה", היא מספרת. 
 
והעבודה הזו משתלמת. במהלך 28 שנות הקריירה המפוארת שלה, קיבלה ריטה אינספור הצעות אטרקטיביות לשמש כפרזנטורית לחברות שונות, אותם דחתה על הסף. רק פעם אחת, לפני 13 שנה, היא הצטלמה לקמפיין של חברת האופנה גולף, אבל גם אז הם היו שניים, והדיווה הצטלמה לצד הגרוש המיתולוגי רמי קליינשטיין. 
 

כעת נכנסת הזמרת לנעליה של מירי בוהדנה, ששימשה במשך שנים רבות פרזנטורית של רשת התכשיטים היוקרתית רויאלטי. על פי ההערכות היא תשלשל לכיסה סכום שמן של כ-600 אלף שקל, ותהפוך לפנים החדשות של הרשת. מסקרן להבין מה גרם לאושיה שמגלגלת מיליוני שקלים בשנה להסכים לעשות את הקמפיין הראשון בחייה, כשהפעם היא לגמרי לבד. 
 
"שנים חוזרתי על ידי המון חברות מובילות בשוק, וקיבלתי הצעות מפתות", היא מסבירה, "אבל תמיד סירבתי. לא חשבתי שאי פעם אעשה קמפיין. אני זמרת, לא פרזנטורית ואני צריכה שיהיה חיבור של ממש בכדי להסכים. כנראה שעד עכשיו לא היה אחד כזה. מה שקרה לי עם רויאלטי זה השילוב של הזמן והתהליך שאתה עובר עם עצמך, כשפתאום מגיעה איזו הצעה שמתחברת אליך בדיוק בזמן הנכון". 
 
וודאי הסכום המכובד שקיבלת הוא אחד מהסיבות העיקריות שגרמו לך להסכים להצעה. 
"כמובן שהכסף משמש פקטור רציני, אבל קיבלתי בעבר הצעות כספיות מנופחות יותר וסירבתי. כי אם אין לי את התחושה של החיבור למותג ולקמפיין, לא אלך על זה. חשוב לי לעשות אך ורק פרויקטים שאני מרגישה מחוברת אליהם".
 
השתתפת במשך עונה אחת כשופטת ב"הכוכב הבא". אם יציעו לך סכום גדול להשתתף פעם נוספת בתוכנית ריאליטי, תסכימי? 
"כסף זה לא מה שמניע אותי, רק אם זה מתחבר לי ללב או לאומנות שלי. 'הכוכב הבא' הייתה חוויה חד פעמית, רציתי לממש את הסקרנות שלי וידעתי מהתחלה שלא אמשיך לעונה נוספת. היה לי קשה להעביר ביקורת כשופטת בתוכנית. מדובר באנשים במצב רגיש בחיים שלהם, ואני לא רוצה להיות זאת שתהרוס להם. חוויתי וטעמתי ועכשיו זה לא מעניין אותי יותר. בחיים לא אעשה יותר ריאליטי". 

ומה לגבי פוליטיקה? דווח שזכית לחיזורים ממפלגות שונות בבחירות האחרונות.  
"כן, קיבלתי הצעות. אבל אני ופוליטיקה? חס וחלילה. זה לגמרי לא התחום שלי. צריך בשבילו עור של פיל שאין לי. אני לא יכולה לקחת אף החלטה גורלית על חיים של אחרים". 

אז לפחות תגלי למי הצבעת בבחירות האחרונות.
"אני לא רוצה להיכנס לעניין הפוליטי. ברור לי שאני יכולה להשפיע בדעותיי על אחרים, ואני לא מעוניינת בכך ולכן לא אחשוף למי הצבעתי". 



מוכנה לזוגיות: ריטה והגרוש המיתלוגי רמי קלינשטיין. צילום: קוקו

ובכל זאת את משמשת כשגרירת הסברה שלנו בעולם, מאז ההופעה שלך באו"ם לפני שנתיים. 
"מאז ההופעה באו"ם קיבלתי פניות רבות לשמש שגרירה של רצון טוב בקולג'ים שונים ברחבי העולם. יש לי פאנלים, הרצאות וכיתות אומן. כיום אני משתמשת בצד הרך שבי, לא רק לשירה אלא לחיבור ולקשר בין העמים. אחרי מבצע 'צוק איתן' קיבלתי פנייה מארגון 'הילל' שטען שבקולג'ים בארה"ב ובאוסטרליה יש אנטישמיות גדולה והפגנות ענק נגד ישראל, ושהמצב של הסטודנטים היהודים לא טוב. הם ביקשו ממני להביא את הצד האחר, היצירתי, המחבר והמקשר. זו הסברה לא מהפן הפוליטי. 
 
"השבוע חזרתי מהרצאה באחד מהקולג'ים, וזה נפל בדיוק על שבוע  של הפגנות שנאה כלפי ישראל. זה היה מטורף. אחרי ההרצאה ניגשה אלי בחורה איראנית. סיפרתי לה על העבר שלי ועל כך שהגעתי מאיראן. ולמרות השנאה, אני זוכה לאהבה גדולה. כי אני בעצמי לא מביאה שום דבר אחר מלבד אהבה". 

הילדה שבי  

את השורשים האיראניים שלה הכניסה ריטה לאלבום "השמחות שלי", שיצא לאור ב-2011, וזכה להצלחה מסחררת ברחבי העולם וגם בארץ הולדתה. גם כיום, ארבע שנים לאחר צאתו, הוא עדיין זוכה להדים רבים. האלבום מאופיין במוסיקה פרסית, שחיברה את הזמרת לשורשיה המשפחתיים ולמוזיקה שעליה גדלה בילדותה. 
 
עם הצלחת האלבום, ולאחר ההופעה בלתי נשכחת באו"ם והשיר ששרה לכבודו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בביקורו בארץ לפני כשנתיים; הגיע סרט תיעודי שחשף את חייה ושנקרא "ריטה יהאן פורוז", כשמה המלא. הדיווה, שידועה כאחת ששומרת את חייה האישיים הרחק מאור הזרקורים, לא מצטערת לרגע עליו.
 
"הייתה שם אותנטיות טהורה ונקייה", היא מתארת. "הכי החמיא לי שהבת שלי, שחזרה אחרי חצי שנה מארה"ב, ראתה את הסרט ומיד אמרה לי: 'אימא, אין שם זיוף אחד'. כשהבת שלך, שהיא מתוך הבית שלך, אומרת את זה, אז זהו, עשית את שלך. נורא רציתי בסרט הזה לעלות על סדר היום את העניין המשפחתי. הרגשתי נפלא כשקיבלתי תגובות מאנשים שאמרו לי שבזכות הסרט יש להם חשק לאהוב ולכבד יותר את ההורים שלהם". 

חלפו בדיוק שנתיים למות אביך, שמואל, איך את מתמודדת?
"הוא איתי תמיד, הוא חלק מההוויה שלי. אם לפני שהוא נפטר, הוא היה מגיע לכל ההופעות שלי ויושב בקהל, עכשיו הוא כבר לא בקהל. הוא לגמרי איתי על הבמה".
 
לכבוד יום האישה הבינלאומי, שחל השנה בחודש מרץ, פרסם משרד החוץ רשימה של נשים מצליחות, גאווה כחול לבן, כאלו ששימשו בעברן או מהוות כיום שגרירות בעולם ומודל לחיקוי. לצד גולדה מאיר, חנה סנש, יעל ארד, גל גדות וזוכת פרס נובל עדת יונת, נבחרה גם ריטה. "זה נורא מרגש אותי", היא מודה. "זה כל כך מפרגן כשאומרים לי שאני האישה האולטימטיבית". 

את עדיין מתרגשת מתארים כאלה?
"ברור, איזו שאלה? בדיוק כמו שכל דבר קטן יכול לשמח את אימא שלי, אפילו אקט פשוט של לקנות ארטיק, גם אני מתרגשת מהדברים הקטנים. לא גדלתי עם כפית של זהב בפה. באתי ממקום של חוסר, אז הדברים עבורי אף פעם לא מובנים מאליהם. אני עדיין מתרגשת בכל מופע שלי, לא משנה אם הוא גדול או קטן. לפני המופע אני מסתכלת על הקהל, שלאט לאט ממלא את האולם, והילדה שבי, בת השמונה, בהלם כל פעם מחדש שכולם באים לשמוע אותה. זה נרגש אותי ואני פשוט רוצה לרדת מהבמה ולחבק את כולם". 

באה מאהבה

בימים אלה עובדת ריטה על אלבום חדש, ה-11 במספר. בזמן שעמיתיה מוציאים אלבומים בקצב מסחרר, היא מצאה את הנוסחה הנכונה עבורה - ואולי הנכונה עבור כל זמר שרוצה לתחזק את אהבת הקהל- לשמור על מינון נכון והצלחה לטווח ארוך. "כן, זה נורא מעט. לא הוצאתי הרבה אלבומים בחיי", מעפעפת ריטה בריסיה הארוכים. "אבל כל אלבום שלי הוא עולם ומלואו. לוקח המון זמן עד שאני מרגישה שלמה לשחרר אלבום חדש. הוצאתי כבר שני סינגלים ממנו, ואני נמצאת כעת בשלבי חיפוש אחר שירים נוספים. אני לוקחת את זה בקצב שנכון לי, לא ממהרת לשום מקום, מחפשת, בודקת, מתייעצת".

זמרת במעמדך עדיין מתייעצת?
"ברור שכן. יש לי שתי נשים מאד משמעותיות בחיי והן העוזרת האישית שלי מזה 22 שנים והמנהלת האישית שלי בשבע השנים האחרונות. הן הרוח מתחת לכנפיים שלי. בנוסף, אני קשובה לכל הצוות שהולך איתי כבר שנים, מ...המתופף עד לאשת יחסי הציבור, שרי ישראלי. כמובן שבסופו של יום, כל החלטה היא שלי ואני פועלת על פי האינסטינקטים שלי. אנשים שלא יודעים לקבל ביקורת או לשמוע הערות הם מסכנים, זה סוג של אנשים שיכולים להיכנס לתוך בועה ולא לשים לב שהם נוזלים מהדרך". 
 
ואי אפשר לדבר עם ריטה מבלי לעסוק באהבה. לפני שמונה שנים ריטה ורמי, הפאוור קאפל של שנות ה-90, פירקו את החבילה בגירושים שהפתיעו והסעירו את המדינה. בספטמבר 2012, אחרי שלוש שנות זוגיות, נישא רמי לאלכס, שצעירה ממנו ב-26 שנה. השניים מצפים בימים אלו לילד שני, אח לתיאודור בן השנתיים ולנועם ומשי, הילדות המשותפת של ריטה ורמי.  

איך זה מרגיש לך?
"הכל מעולה, אני באמת שמחה בשבילם. רמי בשבילי הוא משהו שכבר מזמן שייך לגלגול קודם. יש לי שתי בנות מדהימות שאני רוצה להשקיע בהן את כל מכלול המהות של האימהות". 

מתי תמצאי את האחד שלך?
"השנה. זה רשום לי ביומן. עד עכשיו זה לא היה אפשרי, אבל השנה אני פותחת את המקום הזה ששייך לבן זוג. כשאמרתי שהתחלתי תקופה חדשה בחיי, התכוונתי גם לזה. אני אדם הכי זוגי בעולם ואני לגמרי מוכנה להכיל זוגיות רצינית וארוכת טווח". 

מדוע לא יכולת להכיל קשר זוגי עד עכשיו?
"מאז הגירושים היו לי רק שתי מערכות יחסים רציניות. ושלא תביני לא נכון, הייתי - ואני עדיין - מאוד מחוזרת. כנראה שהייתי צריכה לעבור תהליך עם עצמי. לא היה לי זמן לתת מעצמי לקשר זוגי, והייתי צריכה קודם כל, לפני הכל, לתת את כל תשומת הלב לבנות שלי. בגלל זה לא מיהרתי להיכנס למערכות יחסים. כיום אני כבר מוכנה, כי הבנות שלי במקום טוב ובטוח. החזקתי להן את היד כשהן שחו בים סוער, ואני מרגישה שעכשיו אפשר לשחרר, כי הבאתי אותן לחוף שהן יכולות לעמוד בו בזכות עצמן, ולהרגיש בטוחות על הקרקע". 

אז מי יהיה הגבר שיכבוש אותך?
"מישהו שאוכל להניח את הנשיות שלי על הכתף שלו. למרות שאני אישה חזקה, יש בי את המקום הנשי הזה. הרי אני קטנה כזאת ושבירה. אני לא צריכה מישהו גדול, הוא צריך להיות עם המון בטחון עצמי והוא חייב להצחיק ולהסעיר אותי".