ראש הממשלה בנימין נתניהו - "הלוואי"


״השיר ׳הלוואי׳ הוא שיר נפלא. הוא חובק את כל התקוות שלנו, ואת כל השאיפות הכמוסות והגלויות של כל אחת ואחד מאיתנו, ואת השאיפה הקולקטיבית שלנו כעם. אני חושב שהמיזוג המופלא בין המילים האלמותיות האלה של אהוד מנור והמנגינה הקסומה של בועז שרעבי, בביצועו או בביצועה של יהודית רביץ -שניהם מרימים את הנפש. הם שובים את לבי. הלוואי שה׳הלוואי׳ של כל אחת ואחד מאיתנו יתממש. הלוואי״.



מילים: אהוד מנור 
לחן: בועז שרעבי
מבצעים: בועז שרעבי/יהודית רביץ



הנשיא לשעבר שמעון פרס - "ואולי לא היו דברים"

״הנופים היפים ביותר בעולם נמצאים במדינת ישראל - נופי הכנרת. בכל פעם שאני מגיע לאזור אני מרגיש כי חזרתי לנופי נערותי, נופי הכנרת אשר נשקפו מקיבוץ ילדותי אלומות, שבו חייתי בגרעין בין השנים 1942־1952. זהו הנוף התכול המסמל את ראשית ההתיישבות והחלוציות וכן את התקווה לעתיד. המשוררת רחל כותבת כי ׳אולי לא היו הדברים מעולם׳, אך הדברים הם עודם, והכנרת ומדינת ישראל בת 67 השנים הנן מציאות העולה על כל חלום״.

מילים: רחל
לחן: יהודה שרת
מבצע: אריק איינשטיין



יושב ראש המחנה הציוני יצחק הרצוג - "חופים"

״אני מעריץ גדול של נתן יונתן ושירתו. משהו בעברית האלוהית, מלאת הרגש שלו, תופס אותי חזק מאוד, ואני מרבה לעיין בשירתו ולצטט ממנה מדי פעם בפעם. זהו שיר ישראלי נהדר. מיכל רעייתי ואני מתים על הים ומנצלים כל הזדמנות לברוח לחוף בשקט, לתפוס ראש, להסתכל על החוף ולהרהר בשיר. השיר מכיל מטען רגשי של פרידות, געגועים ולבבות שבורים, שכמו בכל שיריו של יונתן, שלובים בנופיה ובאדמתה של מדינת ישראל״.

מילים: נתן יונתן
לחן: נחצ'ה נחום היימן
מבצעת: חווה אלברשטיין



ח"כ ציפי לבני - אין לי ארץ אחרת"

״השיר הזה הוא בעיני יותר מאשר שמו שהפך לססמה, לסטיקר. יש בו עמדה ולא עובדה. לא רק לעם היהודי כעם אין ארץ אחרת אלא לכל אחד מאיתנו, באופן אישי, גם לאלה ששערי העולם פתוחים בפניהם. אנחנו בארץ לא משום שאין לנו ארץ אחרת אלא מתוך בחירה. היא מרגשת אותנו, נוגעת בנו גם כשקשה והאדמה בוערת, ולא משום שהיא ארץ זבת חלב ודבש. החלק שמחבר אותי במיוחד בשיר הוא דווקא החלק האחרון. המאבק על פניה של ישראל - החלק שאליו אני מחויבת. לא להשלים עם מה שלא טוב, לא להתייאש, לא לעצום עיניים, ׳לא אשתוק כי ארצי שינתה את פניה, אלחם עד שתפקח את עיניה״.

 
מילים: אהוד מנור
לחן: קורין אלאל
מבצעת: גלי עטרי
 



שר החוץ אביגדור ליברמן - "העיירה שלי"


״השיר הישראלי האהוב עלי הוא 'העיירה שלי' של אריק סיני. כשעליתי ארצה ב־78', השיר הראשון בעברית ששמעתי באולפן כעולה חדש היה השיר הזה, ובשבילי הוא מאוד חשוב. הוא מסמל עבורי את ארץ ישראל הישנה והטובה".



מילים ולחן: יצחק קלפטר 

מבצע: אריק סיני



שר התיירות ד"ר עוזי לנדאו - "הכל פתוח"

״שיר זה של נעמי שמר, שנכתב לכבודה של הכנרת כאשר סכר דגניה נפתח לרווחה בשנת 1992, הוא מסוג השירים שמסמלים בעבורי את האמונה באופטימיזם הנצחי. השורה שבה נאמר 'זה ייתכן, זה אפשרי, כל עוד אנחנו כאן שרים' ממחישה כי יש בכוחו של מצב הרוח להתגבר על כל קושי ואתגר".

מילים ולחן: נעמי שמר
מבצעת: נעמי שמר



יו"ר מרץ זהבה גלאון - "המלחמה האחרונה"

"הייתי בת 17 כשהחברים שלי נהרגו במלחמת יום כיפור ב־1973, ויהורם גאון שר לנו בקולו הנהדר את השיר המרגש הזה, שהבטיח לנו שזו תהיה המלחמה האחרונה. ואני האמנתי לו. זו הייתה מלחמה איומה, הקשה והטראומטית במלחמות ישראל, ולצערי, ממש לא האחרונה. אבל מאז אני נאבקת כדי שלא יהיו עוד מלחמות והרוגים ומשפחות שכולות ופגועים והלומי קרב. עברנו כל כך הרבה מלחמות, מספיק כדי לדעת שיש בנו אומץ להילחם. הגיע הזמן למצוא את האומץ להתפייס ולדאוג שזו תהיה באמת המלחמה האחרונה".

מילים: חיים חפר
לחן: דובי זלצר
מבצע: יהורם גאון



שר האנרגיה והמים, השר לפיתוח הנגב והגליל והשר לשיתוף פעולה אזורי, סילבן שלום - "גבעת התחמושת"

״אין שיר המסמל עבורי את האתוס הציוני של החתירה למגע, רוח הלחימה, הרעות ואחוות הלוחמים בצורה מוחשית ומזוקקת יותר משירו של יורם טהרלב, 'גבעת התחמושת', לצלילי הלחן של יאיר רוזנבלום. דודיק המ״פ, איתן והבחור עם חומר הנפץ, יחד עם חבריהם לחטיבה 55 של הצנחנים - הם שמות נרדפים ללחימה בעוז רוח ובנחישות, כזו שעליה התחנכו דורות של לוחמים ומפקדים. כולנו חייבים את החזרה למולדתנו, לאחר אלפיים שנות גלות ושואת יהודי אירופה האיומה, שבה נטבחו שישה מיליון מאחינו, לאלו אשר הקריבו את חייהם על מזבח קיומה של כברת הארץ הזו, ובהם ל-37 חללי גבעת התחמושת ולחבריהם הלוחמים".

מילים: יורם טהרלב
לחן: יאיר רוזנבלום
מבצעת: להקת פיקוד מרכז



שרת התרבות והספורט לימור לבנת - "עטור מצחך"

״שיר זה מלווה אותי שנים ארוכות, ואני תמיד נהנית לחזור ולהאזין למילותיו המופלאות של המשורר אברהם חלפי, שהולחנו ברגש על ידי יוני רכטר ומבוצעות באופן מושלם על ידי אריק איינשטיין. בעיני, מדובר בשיר האהבה המרגש ביותר שנכתב והולחן, ולא לשווא הוא נמצא בפנתיאון הזמר העברי. אי אפשר שלא להתפעם מהשפה הגבוהה והעשירה, החיבור לארץ ישראל היפה, הרוך והרוגע שהשיר מותיר בקרב מי שמאזין לו. שיר זה מעורר געגוע עז לאריק, אחד הזמרים והיוצרים הענקיים שלנו. 'עטור מצחך' הוא בעיני יצירת מופת ישראלית, ואחד מנכסי צאן הברזל החשובים והיפים שלנו".

מילים: אברהם חלפי
לחן: יוני רכטר 
מבצע: אריק איינשטיין



המשורר וחתן פרס ישראל תשע"ה, ארז ביטון - "שלום לך דודי"

״אני מעריץ את אבן גבירול, המשורר הטוב ביותר מתור הזהב - ימי הביניים. הלחן הוא כולו נפש ונשמה, סלסול שמתכתב עם המילים בהחלט בצורה הדוקה ונוגעת. המילים והלחן חייבים ללכת אנגז'ה, וכאן זה קורה באופן מושלם".

מילים: ר' שלמה אבן גבירול
לחן: מוחמד וואהבי
מבצע: ברי סחרוף



הזמרת מרגלית צנעני - "שער הרחמים"

"זהו שיר מאוד יפה, מלודית הוא פשוט ענק, והטקסט שלו צובט את הלב. ההתפעלות שלי היא בעיקר מצמד המילים האנרכיסטיות הללו של 'שער הרחמים'. רחמים היא תכונה נהדרת שיש בבני אדם. צפייה באלמנט הנהדר של שער כשאתה נכנס לתוכו וכולו מלא ברחמים - זה פשוט גורם לי לדמעה קלה, וזאת דמעה יפה של תקווה. וכל הימים האחרונים שעוברים עלינו, ימי הזיכרון, זאת מין בועה עצובה שהסוף שלה הוא התפרקות ושמחה על במותינו. כאילו אנחנו חיים בזכותם״.

מילים ולחן: מאיר בנאי
מבצע: מאיר בנאי



צלם הקולנוע וחתן פרס ישראל תשע"ה דוד גורפינקל - "הרעות"

״'הרעות - נשאנוך בלי מילים, אפורה עקשנית ושותקת', כתב חיים גורי כשנה לאחר פרוץ מלחמת העצמאות, והעלה לראשונה את תחושת הקולקטיב, האחווה והחברות האמיצה בין הלוחמים. בחברה הישראלית השתרשה ההבחנה בין מושג החברות המתייחס לקשרי ידידות בחיי היומיום לבין מושג הרעות המקושר עם אהבת המולדת, ערכי הציונות, הלחימה וההקרבה. מה חשוב יותר בחיים מהרעות כשהיא אמיתית, נוגעת ללב וקרובה אלינו? היא מעוררת געגועים, מיישמת חלומות... זה אחד השירים המרגשים שיש לנו בזמר העברי״.

מילים: חיים גורי
לחן: סשה ארגוב
מבצעת: להקת הנח״ל



הזמר והשחקן יהורם גאון - "הנה תמו יום קרב וערבו"

״בחרתי בשיר הזה, לא כי שרתי אותו, שרו אותו עוד זמרים אחרים, אלא כי הוא מין תזכורת לכל מי ששוכח את הזיקה שבין היהודים לארץ ישראל. השיר מדבר על סיפורו של המלך שאול ומלחמותיו. מי שחושב שהסיפור שלנו בארץ הזאת התחיל בשנת 67' או בשנת 48׳,טועה ובגדול. זה התחיל לפני שלושת אלפים שנה, כבר אז נלחמנו על זכותנו על האדמה הזאת.'אז אמרה לו לנער: דם את רגלי אמהות יכס,אבל שבע יקום העם, אם עלי אדמתו יובס'. זה סיפור על שאול שנחל תבוסה על הרי הגלבוע כבר אז. יותר ויותר מנסים היום להפריד בינינו לאדמה שלנו, מנסים לנתק אותנו ממנה. השיר הוא תשובה לשאלה למה דווקא כאן, ולא בברלין, אפילו שהמילקי שם זול יותר״.

מילים: נתן אלתרמן 
לחן: מרדכי זעירא
מבצע: יהורם גאון



השחקן טוביה צפיר -  "אומרים ישנה ארץ"

״השיר הזה מאוד מדבר אלי, המנגינה מאוד יפה. זה שיר געגועים לארץ ישראל, ויותר מזה. כשתבוא לארץ ותיפגש עם רבי עקיבא, תשאל אותו 'איפה פה המכבי' כי הארץ היא שממה. הרבי ישיב לך 'כל ישראל קדושים, אתה המכבי', חובה עליך התקומה. זה שיר מאוד ציוני, ואפשר להזדהות איתו בכל תקופה. אני מתרגש כל פעם מחדש כשאני שומע אותו. במנגינה יש אלמנטים מהילדות שלי, ששמעתי בבית מהזמירות של אבא שלי. ההורים שלי עלו לארץ בשנת 1933, והם בעצם חלוצים. ההיסטוריה המשפחתית שלי הולכת עם מילות השיר והכוונה. אני טוען שאנחנו עדיין לא גמרנו את עבודת התקומה והחלוציות שלנו, וחייבים לזכור שאנחנו המכבי, ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להפסיק להיות המכבי, ובלי קשר לכלום אני גם אוהד מכבי תל אביב מילדות״.

מילים: שאול טשרניחובסקי
לחן: נעמי שמר
מבצעת: נעמי שמר
 


השחקנית רבקה מיכאלי - "שיר האביונים"

״אני פחות נוסטלגית, אז בחרתי בשיר מהשנה החולפת. הלוואי והיו מקשיבים למילות השיר. אני אנמק את הבחירה שלי דרך המילים של השיר. 'ומי ישיר את שיר האביונים, את שיר הנטושים בצד הדרך ,שגם להם יש שם ויש פנים, ולא רק גב לתת בעבודת הפרך'. בעיני, זה השיר החשוב ביותר שנכתב בשנים האחרונות, והוא מתאים דווקא לשנה הנוכחית יותר מכל. האביונים הם ניצולי השואה, מפוטרי המפעלים בנגב, החולים של מפרץ חיפה שחלו בסרטן, חסרי הבית, המנודים, הקבצנים, כל אלה שהמדינה מתעלמת מהם ומקלפת אותם מהחברה. אי אפשר כל היום רק לשמוע שירים אופטימיים ושמחים ולהתעלם מאותם אביונים. זאת המשימה החשובה שלנו, כי פה אנחנו ניפול. 'מתי למדנו לא לשמוע לא לראות' - זה כל כך נכון וכל כך עצוב שזה כך״.

מילים: יענקל'ה רוטבליט
לחן: תומר יוסף
מבצעת: להקת ״החצר האחורית״



השחקנית גילה אלמגור - "נומי נומי"

״זה שיר שאני לא יכולה לשמוע אותו בלי לרעוד מהתרגשות. אמא שלי הייתה שרה לי אותו כילדה 'נומי, נומי, נים. אבא הלך לעבודה, הלך, הלך, הלך', ופה היא הייתה מפסיקה ומסיימת את השיר. יום אחד לפני שנים, הגיעה לארץ מקהלת קוטייב של זמרות בולגריות. הן שרו את השיר הזה, ופתאום: 'אבא הלך לעבודה, הלך הלך אבא, ישוב עם צאת הלבנה, יביא לך מתנה'. ואז הבנתי שמכיוון שלא היה לי אבא, אמא שלי הייתה עוצרת באמצע. זה שיר שמטלטל אותי גם היום בגילי המופלג״.

מילים: יחיאל הלפרין
לחן: יואל אנגל
מבצעת: אהובה צדוק



הזמרת אילנית - "על כל אלה"

״כל הזמן חשבתי איך אפשר לשמר ולעשות טוב כדי שתהיה לנו ולנכדים שלנו מדינה טובה לעתיד. שהם יוכלו לישון בשקט ולחיות בבית שלנו בשלום. הורי, שהם ניצולי שואה, השרישו בי את האהבה לארץ שלנו, וכמה חשוב שיהיה לנו מקום שנוכל להרגיש בו חופשיים ולא ללכת כפופים, כי זאת הארץ שלנו. כישראלית מאוד גאה, המשמעות של המילה 'בית' מאוד חזקה עבורי. חשוב מאוד להחדיר את זה לילדים כבר מגיל צעיר, שידעו להעריך על מה נלחמו אבותינו ועל מה אנחנו נלחמים כיום, כדי שיהיה לנו מקום להרגיש בו עם חופשי״.

מילים ולחן: נעמי שמר 
מבצעת: נעמי שמר



השחקנית ציפי שביט - "עוף גוזל"

״לעולם לא אשכח את היום שבני אספי, שתכף חוגג יום הולדת 40, התגייס. לקחתי אותו לבאקום, וממש התאפקתי לא לבכות, ואחרי הפרידה הקשה, נכנסתי לרכב, פתחתי את הרדיו, ובדיוק אז התנגן השיר 'עוף גוזל'. והמילים האלה, שכאילו הרגע אמרת אותן בעצמך, ואז בכיתי שבוע. אחר כך כמובן נזכרתי שזה בעצם לא שיר פרטי שלי, אלא של כל אמא בארץ ובעולם שנפרדת מהילד שלה. וזה המוטו - תדע לך שאתה עכשיו הולך לעוף ולשחק אותה, ואל תשכח לשמור על עצמך, ושהכנפיים האלו ישמרו אותך מכל משמר״.

מילים: אריק איינשטיין
לחן: מיקי גבריאלוב
מבצע: אריק איינשטיין



הזמרת שרית חדד - "גורל אחד"

״אחרי התלבטויות רבות, כי יש הרבה שירים ישראליים שהם מעולים בעיני, בסופו של דבר בחרתי את השיר 'גורל אחד', והסיבה היא משום שעופרה חזה היא הזמרת האהובה עלי, היא ליוותה אותי במשך כל ילדותי. בנוסף, השיר מסכם בצורה חזקה ביותר את האחדות של עם ישראל במדינת ישראל לעולמים. גורל אחד שם אותנו כאן בארץ הזאת״.

מילים: צפנת ירון
לחן: שם טוב לוי
מבצעת: עופרה חזה



הזמרת ירדנה ארזי - "שיר לשלום"

״יענקל'ה איבד את רגלו במלחמת ששת הימים, וכתב את השיר הזה כחלק מסוג של מחאה. הקלטנו אותו במחתרת, כי אסור היה לנו לשיר אותו בגלל מילותיו שהרגיזו את אלופי צה״ל בזמנו. היה אסור לנו להופיע איתו. אבל משום שהשמיעו אותו ברדיו, החיילים דרשו אותו. אז שרנו אותו כהדרן. ב-1970 השיר הזה עורר שערורייה גדולה מאוד בכנסת. ביצעתי אותו מול חיילי צה״ל, וזו הייתה חוויה מאוד סוריאליסטית. אני מאוד מחוברת לשיר הזה, בעקבות מה שהוא עבר. הוא מרגש אותי כל פעם מחדש. אני רואה בשיר הזה מסר, סוג של צוואה של החיילים הנופלים לחבריהם החיים״.

מילים: יענקל'ה רוטבליט
לחן: יאיר רוזנבלום
מבצעת: להקת הנח״ל/מירי אלוני