על סף החלפת הקידומת, רגע לפני יום הולדתו ה־40, קובי פרץ בא לדבר על מוזיקה, ומשאיר מאחוריו את הסיפור התמוה של ה״שלוכים״ וה״שלופים״, האודיסיאה הסבוכה שלו עם מס הכנסה והבלגנים עם אמרגנו לשעבר יוחאי יעיש. ״40 זה ה־20 החדש״, מצהיר פרץ. ״האושר מתחיל בפנימיות של הבן אדם, לא במספרים כאלה או אחרים״.

כשפרץ נשאל מה הוא מאחל לעצמו לקראת המאורע, מתברר שאין לו עיניים גדולות מדי. ״כל מה שאני רוצה, זה לסיים עד החגים את האלבום החדש שלי, שיהיה אחד הכי טובים בחיי״, הוא מצהיר.
לאן אתה מצפה להגיע איתו?

 ״אחרי שהופעתי גם בהיכל התרבות בתל אביב, גם בקיסריה וגם בהיכל נוקיה, מבחינתי - השמיים הם הגבול ואני כל הזמן בדרך לכבוש את האוורסט שלי, בין אם בארץ, בין אם באמריקה״.
ב־1 ביוני יתחיל פרץ סדרת מופעים בארה״ב הכוללים כחמש הופעות במנהטן, בלוס אנג׳לס, בלאס ווגאס ובמיאמי.

"מבחינתי - השמיים הם הגבול", קובי פרץ. צילום: יח"צ
חשבת פעם להישאר באמריקה?
 ״היום, כשיש לי משפחה, בוודאי שלא, אבל בעבר לקחתי את זה בחשבון. טיפה אחרי הצבא, חשבתי לעזוב ולגור בניו יורק או במיאמי. אז עוד לא הלך לי כמו היום. אבל איך אמרה אמא שלי? 'לא סוגרים דלת לפני שפותחים בצד השני'. ואם נשארתי, זה הגורל. אלוהים החליט בשבילי״.
ב־20 באוגוסט אתה חוזר להופעה בקיסריה אחרי הפסקה. זה לא קטן עליך?
"שום דבר לא קטן עלי. כל דבר צריך לקחת בפרופורציות הנכונות, ולא לקחת כמובן מאליו. אם תשאל אותי, גם צוותא לא קטן בשבילי. הופעתי שם ונהניתי, כשבמקום האינטימי הזה, יכולתי ממש לגעת בקהל. הרגשתי שם כמו במשפחה, כשהקהל שר יחד איתי".
הלכת לצוותא לשחק אותה סטייל שלמה ארצי?
 "אפשר לקרוא לזה ככה, אבל בלי המגבת".

ונוקיה?
 "כשבאתי להופיע שם, זה היה סוג של סיכון בתור האמן הישראלי הראשון שהופיע שם ערב אחרי ערב. אני מעריך את המפיק שלי, שהלך על זה, ומצדיע לו. במקום כזה, או שאתה, כלומר המפיק, מפסיד מיליון, אפילו מיליון שקל וחצי, או שאתה מרוויח. אבל כאן, אם אתה מפסיד, אתה קורס. לשמחתי, תודה לאל, ההופעות שם היו פיצוץ. כל מקומות vipvi למטה נמכרו ב־500 שקל לכרטיס, וזה היה סולד־אאוט".
איך אתה מסביר את זה?
"אין הסבר. הכל הודות להוא מלמעלה - ולקהל".
 
אם שברת שם שיא, איפה השיא הבא?
 "עוד לא נשבר. אחרי נוקיה, נעשה ניסיון לארגן לי הופעה באצטדיון בלומפילד או בפארק הירקון, אבל אז קרה מה שקרה, ולקחנו צעד לאחור".
 
מה קרה (אני מיתמם)?
 "בדיוק אז פרצה הפרשה שלי עם רשות המסים. הבנו שזה לא הזמן. לא יודע אם ננסה שוב את בלומפילד, אבל איך אומר מאיר נחמני, המנהל שלי, גם בבריכת הסולטן היה מכובד".
 
לא תזוז מהסגנון המזרחי?
 "אני דווקא אוהב להעז. כשיצאתי עם השיר 'יש בי כל הכוח', הרבה אנשים ב׳תעשייה' הרימו גבה. ומה יצא? - זה אחד השירים הכי טובים שהקלטתי אי פעם. אלה שהתנבאו שהשיר הזה ירסק את קובי, ראו שזה רק חיזק אותי. שיר כמו 'כמה אהבה' זה שנסון לכל דבר. אם חוליו (איגלסיאס - יב"א) היה מקליט אותו, היה יכול צאת ממנו להיט בינלאומי".

"יא־מאמא"
 
מבחינת פרץ, לשיר "יא־מאמא" (לחן: סמי אל מוגרבי) יש חשיבות עליונה. "דואט עם אבא, פטי ארמו פרץ", כתוב לצד מילות השיר המרגש. כשפרץ נשאל כיצד בוצע הדואט עם אביו, שאיננו בקו הבריאות, הוא משיב: "לקחנו הקלטה של אבא מלפני 30 שנה, וחיברנו עם הקלטה עכשווית שלי".
 
זה לא הדואט היחיד באלבומו החדש של פרץ, שבעבר הקליט עם אישתר ("יחד"), והפעם אירח לדואט את זמרת האופרה דניאל לוגסי ("ז'ה טם"), ולא־ חרונה שר בדואט גם עם זהבה בן ("בן לאהוב לנצח"). "כשמזדמן דואט טוב, אני הולך עליו, אבל בדרך כלל אני מעדיף לשיר סולו. זה באופי שלי".
 
פרץ, המתגורר בצפון הרחוק של תל אביב, מעדיף לקיים את הראיון בבית קפה רועש למדי במתחם "יו" היוקרתי. "אנחנו חיים במדינה הכי נהדרת והכי כיפית בעולם, אבל אין בה מספיק פרגון", הוא קובל. "אנשים צריכים לדעת לתת יותר. ככל שאתה נותן יותר, ככה אתה מקבל יותר".
 
"קובי הפך למאוד רוחני", מעירה מורן מאיר, אשת יחסי הציבור שלו. "אני קרוב למסורת", הוא מבהיר. "אני מניח תפילין מזמן ומתפלל מדי בוקר. יום אחד ראה אותי ליאל, הבן המתוק שלי בן ה־5 וחצי, ושאל מה זה. כשהסברתי לו, אמר: 'גם אני רוצה' ודרש שאקנה לו טלית קטנה, בתנאי שאקנה גם לעצמי. באותו רגע נהיו לי דמעות בעיניים. זה הדבר שהכי ריגש אותי בחיים. מאז שנינו מסתובבים עם ציצית".
 
אם הוא ידרוש שתשמרו שבת?
"יותר מאשמח, מה גם ששנים אני כבר לא מופיע בשבתות".
 
מה דעתך על זמרים כמו עמיר בניון ששרים שירי מחאה פוליטיים?
"זמר, מעצם מהותו, אמור לשיר לקהל, ולא להשתמש בכישרון שלו למטרות אחרות, כמו פוליטיקה. זמר צריך לקחת את המקצוע שלו כמקצוע, ולהתרכז במוזיקה".