למרות השינויים הטכנולוגיים העצומים שהתרחשו ב-15 השנה האחרונות, שהובילו לפלטפורמות חדשות לשיווק מוזיקה, תעשיית המוזיקה עדיין לא התאימה את עצמה לעידן הדיגיטלי.

כאשר תוכנת ההורדות נאפסטר הופיעה, לייבלים של מוזיקה נבהלו ונכנסו למגננה משפטית, כך שלא היה ברור לאיזה כיוון הם הולכים. בניגוד לכך, אפליקציית המוזיקה החדשה של אפל, Beats, שמיליוני דולרים הושקעו בפיתוחה, היא מאוד ממוקדת ואינטליגנטית.
הבעיה עם תעשיית המוזיקה הייתה תמיד הסירוב שלה לאמץ שינויים. כאשר האינטרנט התפשט ושירותים כמו נאפסטר הגיעו לקמפוסים באוניברסיטאות ברחבי העולם, לחברות המוזיקה הייתה אפשרות בחירה. הן יכלו להבין מה אנשים אהבו במוזיקה פיראטית, ולספק חלק ממנה דרך אמצעים לגיטימיים. או לחלופין, הן יכלו ללכת לבית משפט ולהתכווץ בפחד כאשר מכרה הזהב שלהן החל להראות סימנים של משבר. הן בחרו לתבוע, במקום לפתח שיטת מכירת מוזיקה משל עצמן. כך, חברות כמו אפל הן אלו שלמעשה פיתחו שיטה דרכה מוזיקה נמכרה, בפורמט אשר דומה בעיצוב שלו לשירותים פחות חוקיים.

עשיית כסף יכולה להיות מאוד קשה עבור כל עסק. העבודה יכולה להצטמצם, התקציבים יכולים להיחתך ואולי אפילו צריך לשנות את העסק למשהו חדש לגמרי. זה יכול להיות מאוד טראומטי לבעל העסק, אבל כמי שאחראי לו, אם הוא לא מבין את השוק, את מי הוא יאשים אם דבר כזה יקרה?
בזמנו, תעשיית המוזיקה רצתה להאשים את התוכנות הפיראטיות נאפסטר, קאזה, Limewire ו-Audiogalaxy. כיום התעשייה רוצה להאשים את טורנטס ודרופבוקס. באף שלב התעשייה לא עצרה וחשבה "אנחנו אולי צריכים לעשות כמה שינויים כאן".
העניין הוא שלתעשיית המוזיקה תמיד הייתה טענה טובה כשהיה מדובר באנשים שמשתפים מוזיקה ולא משלמים עבור הורדת שירים. אבל האיום הגדול ביותר לתעשייה הוא לא אנשים שגונבים מוזיקה, אלא ההפיכה שלה ללא רלוונטית בגלל חברה כמו אפל.
איך העסקים יכולים להשתבש עבור תעשיית המוזיקה?
בקרוב אפל תשיק את שירות המוזיקה שלה, והענקת שלושה חודשי שימוש חינם הוא צעד גאוני. כולם יוכלו להירשם. חלק מהאנשים משתמשים בספוטיפיי, או בשירות של גוגל, אבל הרוב בוודאי ינסו את השירות של אפל בשלושת החודשים האלו. זוהי תקופת זמן ארוכה, ואפשר יהיה לשמור את המינוי הקיים בכל הזמן הזה.
לאחר שלושה חודשים, אנשים רבים יבינו כי אפל מספקת להם כל מה שהם צריכים, או לפחות את הרוב, כך שהם יעברו לשירות האקסקלוסיבי של החברה. במהלך השנה הבאה או לאחר מכן, אפל תהפוך למובילה העולמית בשירות סטרימינג של מוזיקה.
אמנים שאינם חתומים בתעשייה ינהרו אחרי השירות של אפל, וכתוצאה מכך השירים הראשונים שלהם יופיעו בשירות - וכמו בפודקאסטים - יהיו לינקים שיקשרו אותם למדיה החברתית. אפל תדע להגיד מהר מאוד מי האמנים החמים ביותר לפי כמות ההשמעות, לחיצות ה"לייק" והאזכורים בטוויטר. כמות המידע שמתקבלת משירותי מנויים למוזיקה היא מדהימה. אם אפל תמשיך בנתיב הזה, האמנים האלו יהפכו לעשירים. חלק יעשו זאת דרך מכירות המוזיקה וחלק ימצאו קהל מאזינים בסטרימינג. חלק ישתמשו בחנויות כמו Etsy כדי למכור מוצרים מיוחדים ולגרוף רווחים בדרך זו.
אפל היא בעצם הלייבל כיום. הדיסק הוא כבר די מת, במיוחד עבור הצעירים. מה שחשוב עכשיו לאמנים הוא שהמוזיקה שלהם תהיה באפל, ואם אין להם לייבל, זה אומר שהם לא משלמים למישהו עמלות נכבדות או שיגבו מהם מחיר מופרז עבור שימוש בסטודיו. אמנים לא יהיו יותר בחובות ענקיים ללייבלים שלהם. חלקם יבחרו אולי להשתמש בסטודיו, ואולי ישלמו לו מהכיס שלהם, אבל הם יוכלו לשמור לעצמם את הרווחים המידיים - לאחר שאפל תיקח כמובן עמלה בגובה של 30% מהרווחים.
עם הזמן אפל תארגן הופעות עם האמנים שנמצאים בשירות שלה. היא כבר עושה זאת כיום דרך פסטיבל iTunes, ואין שום סיבה שאפל לא תהיה גם עסק אשר מסיע מוזיקאים מסביב לעולם ושם אותם על הבמה. יותר מכך - עם הכסף שיש לה, אפל תוכל לקנות מקומות להופעות שלה ולמלא אותם כל לילה עם אמנים שונים.
בנוסף, אפל תוכל ליצור שינוי משמעותי אם היא תמכור מחשב מק זול, שמכיל סט של תכנות הפקה ודברים אחרים שיעזרו למשתמש להקים לעצמו סטודיו ביתי. כמובן שיש עוד הרבה דברים שהופכים את המוזיקה לנעימה להאזנה. פוסט-פרודקשן הוא חלק נכבד מהפקת מוזיקה, וחלק מהאמנים ירצו ללכת גם בדרך זו. כרגע, זה מה שהלייבל מספק להם, אבל אפשר להתווכח על כך ולהגיד שהלייבל גם מחליט עבור האמנים מה מסחרי ומה לא.
לא מאמינים? אפשר להסתכל על יוטיוב לדוגמא. יש כוכבים בפלטפורמה הזו עם מיליוני מנויים. הם מרוויחים כסף דרך פרסום כדי לתמוך בעצמם, ובמקרים רבים יש מאחוריהם צוות שעוזר להם. לרבים מהערוצים הפופולריים אין עתיד בטלוויזיה המסחרית. יותר מכך, מאפיינים שונים של התוכן ביוטיוב מגיעים גם למה שאנו רואים בטלוויזיה, והתהליך יגבר ככל שמחיר הציוד ימשיך לצנוח.
אפשר להדגים זאת דרך מומחה משחקי הווידאו boogie 2988. בוגי פופולרי למדי, אבל אנשים לא יאהבו אותו בטלוויזיה כי הוא כבד משקל, יש לו בעיות בריאות והוא מכין סרטונים על משחקי מחשב. למרות כל אלו, הקהל שלו כולל כ-2.5 מיליון מנויים. הסרטונים שלו מצחיקים, מעניינים ומרגשים. לכן יש לו מאות מיליוני צפיות, והוא מרוויח מהסרטונים האלו (קרוב לוודאי משכורת בת שש ספרות).
במקביל לכך, הטלוויזיה המסחרית הולכת ונחלשת. אנשים לא רוצים שהצפייה שלהם תיקבע על ידי לוח זמנים. נטפליקס הוכיחה זאת, וכיום היא הפכה למפיקה, אשר מממנת את התכניות שלה ומרוויחה מהן.
תוך עשר שנים תעשיית המוזיקה כפי שאנו מכירים אותה, כבר לא תתקיים. אם כן, זה יקרה משום שהיא תשתנה משמעותית - היא תהיה בשוליים ותציע לאמנים שלה שירותים יעילים.

רוצים לקרוא עוד כתבות כלכלה? היכנסו לאתר פורבס