התחנה המרכזית: האם בעידן של יוטיוב גלגלצ עדיין רלוונטית?

מאיה בוסקילה טענה שהם מדירים נשים מהפלייליסט ורבקה זהר התלוננה שהם מתעלמים משיריהם החדשים של אמנים ותיקים אבל האם עדיין יש מקום לתחנת רדיו כזו?

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
מאיה בוסקילה
מאיה בוסקילה | צילום: אוהד רומנו
3
גלריה

בחודש יולי האחרון העלתה הזמרת מאיה בוסקילה את תחנת הרדיו גלגלצ לכותרות כאשר במהלך הופעה טענה שמדובר "בתחנה של בריונים", שמנסה להעלים אותה ומתעלמת מיצירה נשית.

היא אף  חזרה לתחילת הקריירה שלה והזכירה כי גם את שירה "לילה סתווי" לא השמיעו בתחנה, אלא רק אחרי שהשדרן דידי הררי עזר לו להיכנס לתודעה. לטענה זאת הצטרפה בימים האחרונים גם הזמרת הוותיקה רבקה זהר, שאף שלחה מכתב בנושא לנשיא המדינה רובי ריבלין וציינה כי מתעלמים בגלגלצ מהשירים החדשים של הזמרים הוותיקים, בגלל גילם.

"פעם היו לאמן שני חלומות: להיכנס לפלייליסט בגלגלצ ולחתום בחברת תקליטים. במקרה השני, מוזיקאים כבר הבינו שעצמאות יכולה להיות בחירה ויש לה יתרונות כמו חופש אמנותי, ולגבי המקרה הראשון, היום אפשר לראות יותר ויותר אמנים שמתחילים להבין שיש להם המון פלטפורמות אחרות חוץ מגלגלצ. עדיין מדובר בתחנה משמעותית, אבל כיום יש את הפייסבוק והיוטיוב כדי לעזור לך להוציא את המוזיקה שלך החוצה, גם אם אתה לא נמצא על סקאלת המיינסטרים, ובוודאי עוד המון דרכים לעשות את זה. יש כאלה שכבר לא מסתכלים על גלגלצ ובונים מראש על הגעה לקהל בדרכים אחרות, למשל התחנות הסטודנטיאליות שנותנות יופי של במה למוזיקאים צעירים, מדורים שונים באינטרנט וכמובן בלוגים נישתיים, במקביל כמובן לחרישת הארץ בהופעות".


מאיה בוסקילה, לעומת זאת, חשה שלגלגלצ עדיין יש כוח רב בידיה. "יש כוח עצום לגלגלצ מאחר שרוב היום אנשים נוסעים ממקום למקום ומקשיבים לרדיו", היא אומרת. "בגלל שאין להם פרסומות, אנשים מעדיפים להאזין להם, ולכן הם סוג של מונופול בלי שוב אלטרנטיבה ממשית. זה לא שאנשים סוגדים למוזיקה שמשמיעים שם, ויצא לי לדבר על זה עם נהגים. זה שאני מוצאת דרכים להגיע עם השירים שלי לאנשים, שלא דרך גלגלצ, על ידי עבודת שטח קשה, גם מעשית וגם דרך הרשת, זה לא נותן לתחנה הזאת לגיטימציה להמשיך בדרך שלה. צריך מישהו שיפקח על ישיבות הפלייליסט. בתחנה ממלכתית צריכה להיות שקיפות מוחלטת לעניין של איך בוחרים שיר שייכנס לשם ולמה שירים אחרים לא נכנסים לרשימות השמעה".


"החתך שאליו מנסה לפנות גלגלצ  בכלל לא מקשיב לו", מוסיף כהן, "אלא צורך את המוזיקה שלו דרך האייפון, האייפד והמחשב. לעומת זאת, הקהל של רבקה זוהר, למשל, לא ממש עוקב אחרי המוזיקאים שהוא אוהב ברשת. הוא מחובר לרדיו, ודווקא אותו לא סופרים. רבקה זוהר ואמנים בגילה צריכים את הרדיו, והרדיו צריך אותם. היום אם היו שולחים לרדיו את 'כפיו יביא' או את 'מה אברך', ברור שזה לא היה עובר פלייליסט. גלגלצ יודעת להשתמש בשירים למטרתה, היא יודעת לקחת ולא לתת".

"אני מאמין שמי שטוב באמת ועובד נכון, ישבור את תקרת הזכוכית של גלגלצ", מסכם מזרחי. "מצד שני, זה לא אומר שתחנות אחרות לא יכולות להרים את הכפפה ולעזור לגלות אמנים לציבור".

תגיות:
גלגל"צ
/
רבקה זוהר
/
מאיה בוסקילה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף