"תקלה במנגנון ההדחקה", אלבום הסולו השני של רונן בן טל, יצא ב־2009. יציאתו הובילה לאיחוד להקתו המיתולוגית "אור כשדים" - עם עובד אפרת, דודי לוי וניר מנצור, שהחליף את ז'אן ז'אק גולדברג ז"ל, כשבהמשך הצטרף גם שי להב - כלהקת הופעות.



כמה שנים אחרי, הקליטה החבורה אלבום בהופעה ("כדור ברזל", 2011), ולאחר מכן אלבום חדש ("לאחותי", 2014). בן טל, שהקים באייטיז עם פורטיס את "ז'אן קונפליקט", וניגן ב"כרומזום" וב"גוסטו לובי" (שהובילה להקמת "אור כשדים") למד בכלל קולנוע באוניברסיטת תל אביב.
 
בהופעה שנערכה בשלישי האחרון ב"בארבי" כמעט מלא, מול משוגעים לדבר - התארח אהוד בנאי. בן טל וחבריו ביצעו את מיטב שירי "אורקה" (שם החיבה של הלהקה), כאילו לא חלפו 25 שנים מאז הופיעה הלהקה לראשונה. בן טל עצמו להטט כצעיר נצחי בפני הקהל, כשחבריו ללהקה מלווים אותו בנאמנות ובווירטואוזיות. בנאי ביצע שלושה שירים, בהם "עגל הזהב", ויחד איתם את "אחד מול אחד".
 

את ההופעה הקדישו בן טל ואפרת למוזיקאית רונה ורד ז"ל, שלאחרונה מלאו 30 למותה ממחלה קשה. "רונה הייתה פעילה במשך שנתיים בשלוש להקות ('כרומוזום', 'גוסטו לובי' ו'היחידה לטיפול נמרץ', ח"ל)", מספר בן טל, שאף ניגן עם ורד באלבום "עולם צפוף" של "הקליק". "רונה הייתה חברה טובה שלי. הכרנו כשהצטרפתי ל'כרומוזום 2' וניגנתי איתה על הקלידים. אחר כך עבדנו שוב יחד במסגרת 'גוסטו לובי', כשהיא על הקלידים ואני רק בשירה. בתקופה הזאת היינו מאוד קרובים".
 
הידיעה על פטירתה של ורד מצאה את בן טל בפסטיבל "טלוריד" בלוס אנג'לס. "אני נמצא כל הזמן בעניין של הסרטים, ויש בי אהבה אינסופית לקולנוע", מסביר בן טל. "יחד עם זאת, המוזיקה ליוותה אותי כל השנים, הפכה מרכזית בשלב מסוים, ושוב חזרה לרקע". 
 
הקשר של בן טל ואהוד בנאי, שהבשיל לשיתוף פעולה יוצא דופן בהופעה, הולך הרבה שנים אחורה. "כשנפתחו אולפני די.בי (האולפן שהקים בן טל באמצע שנות ה־80 - ח"ל), ז'אן ז'אק גולדברג ז"ל הביא את אהוד להקליט אצלנו, ונוצר חיבור חזק בינו לעובד אפרת וביני. יחד עם עובד, הם הקליטו את 'עיר מקלט' ו'עגל הזהב'. באמצע ההקלטה עובד היה צריך לנסוע לאמריקה, ואני החלפתי אותו כמפיק מוזיקלי", מספר בן טל. "אני גם זה שדאג שאהוד ו'הפליטים' יקבלו חוזה לתקליט ב־NMC. בנוסף, אהוד הביא בזמנו את דודי לוי לנגן באלבום השלישי שלו, אחרי שהתלהב מהופעה שלנו ב'רוקסן'. ככה שמדובר פה בחיבור מאוד מתאים ומדהים עבורנו". 

מה לגבי אלבום נוסף של "אורקה"?
"האלבום הבא שייצא יהיה אלבום סולו שלי. בדרך כלל יוצא אלבום אחד עם הלהקה ואלבום אחד שלי, וכך יהיה גם הפעם, למרות שאני ועובד נפיק אותו מוזיקלית". 

לא קשה כל פעם להתחבר מחדש, אחרי חודשים שלמים שלא ניגנתם יחד?
"כל פעם כשאנחנו נפגשים בחדרי החזרות, אחרי המון זמן שלא ניגנו יחד, תוך כמה דקות הכל נדבק שוב בחזרה והתקרה עפה באוויר. מבחינתנו זה 'אור כשדים' לנצח, וכולנו מעריצים את עובד אפרת. זאת להקה מצחיקה ונפלאה".

אולי תעשה סרט דוקומנטרי על הלהקה שלך, כמו שדני דותן עשה על "הקליק"? 
"אם אתה שואל אותי, אני לא חושב שיש ב'אור כשדים' חומר לסרט. אגב, ברגע שדני עבר לעשות קולנוע, הפכנו לחברים קרובים יותר. אני מת על הסרט הדוקומנטרי שהוא עשה על 'הקליק'".