הגיטריסט־העל והזמר רוני פיטרסון לא ישכח את הערב הקסום ההוא בממפיס, אי אז ב־74', כשהיה כולה נער בן 17, ופגש במהלך הופעה שם את אגדת הבלוז, ביבי קינג. מאז התפתח ביניהם יחס חם ואוהב. עכשיו, אחרי שהקינג הלך לעולמו, על סף יום הולדתו ה־90, יעשה לו פיטרסון כבוד במופע מחווה, שייערך ביום שישי הקרוב בפסטיבל הג'אז של תל אביב.



"זה היה בקולוסיאום של ממפיס מול למעלה מ־25 אלף איש, שם ניגנתי בלהקה של רב אמן הריתם אנ' בלוז, בני לאטימור", משחזר פיטרסון רגע היסטורי בחייו. "הופיעו שם, אחד אחרי השני, אמנים מהשורה הראשונה. הייתי אפוף התרגשות בלתי רגילה, רק מעצם הידיעה שאחרינו יופיע לא אחר מאשר ביבי קינג. זה האיש שהודות לו התחברתי לגיטרה, אחרי שהעתקתי ממנו פראזה אחר פראזה, תוך כדי האזנה לתקליט מופלא שלו, ואני בסך הכל ילד בן 10. אני זוכר שצבטתי את עצמי כדי להאמין שאני מנגן באותו קונצרט איתו ועם אלברט קינג, עוד אשף בלוז שהערצתי. מסוחרר מעצם הנוכחות שלהם במקום, כשהגיע סולו הגיטרה שלי, תוך כדי נגינה כרעתי ברך (מדגים) על הבמה, והקהל הריע מהתלהבות לנגן הצעיר והמבריק שהייתי. זה היה שיגעון. כשנגמרה ההופעה שלנו, ונותר זמן עד שביבי עלה לבמה, הוא שלח את מנהל ההצגה שלו לחדר ההלבשה שלנו, כדי להזמין את בני (לאטימור) ואותי אליו. הייתי בשוק, ממש בהיי, והעזתי לשאול את המלך אם יאפשר לי להצטרף אליו בנגינה באחד הקטעים. איזו חוצפה. אכן, זאת הייתה חוצפה מצדי. הוא חיבק אותי ואמר שכשם שאנחנו הופענו בשואו משלנו, לו יש את השואו שלו, אבל אולי בפעם אחרת".



מתי הגיעה הפעם הזאת?


"אחרי קצת יותר מ־20 שנה. כשביבי קינג בא להופיע בבנייני האומה בירושלים, הוא עמד על כך שבהזדמנות הזאת יקיים את ההבטחה שלו מאז. לא האמנתי שהוא זכר אותה, אחרי כל כך הרבה זמן. כששוחחנו, התברר פרט מדהים: תאריך הלידה שלו - כמובן לא באותה השנה - הוא בדיוק כמו של נילי, אשתי, ושל אריק־דילן, בני מנישואי הראשונים. זה עלה משיחה בינינו, שבה התגלתה אצילות הנפש שלו, כמו של מלך עם לב טוב".



איך היה?


"הרגשתי באותם רגעים כמו בגן עדן. אתה מבין, אני, הגוי, הייתי כנראה צריך לעלות לישראל כדי לנגן בה מתישהו עם ביבי קינג".



יהודי בגלגול הקודם



טיפוס צבעוני פיטרסון (58). צנום. קפיצי. תיאטרלי. נותן הצגה תוך ראיון. הוא נולד בגרמניה לאב אמריקאי עם שורשים שוודיים בשירותו הצבאי שם ולאם גרמנייה. לראשונה הופיע עם אחיו בבסיס של אביו, אחרי שמגיל צעיר השתלט על רזי הנגינה בגיטרה. דרכו לצמרת הייתה סלולה. הוא השתתף בסיבובי הופעות של הגדולים ביותר, ביניהם טיירון דייויס, ג'וני טיילור, אל גרין ולהקת "סטייפל סינגרס".




רוני פיטרסון. צילום: יח"צ



ב־87' מצא עצמו לפתע בישראל. את האשמה אפשר לתלות בלא אחר משלום חנוך, שמודה באשמה: "הבאתי את רוני לארץ כשחיפשתי נגני חיזוק לאלבום שלי, 'רק בן אדם'. הגעתי בשביל זה עד ניו יורק עם משה לוי ולואי להב – ומצאנו את רוני ואת אחיו, נגן הבס ריי, שסגנון הנגינה שלהם התאים בול לשירים באותו אלבום. מאז הוא הפך לגיטריסט הליווי הקבוע שלי".



הגיחה המקרית ארצה הייתה הרבה יותר מגורלית לפיטרסון, שנגמל מהתמכרות לסמים קשים, והביאה לעלייתו לישראל תוך ארבע שנים. זאת, לאחר שבמהלך צילומי "רומן אמיתי" (1989), סרט המסע התיעודי של ליהי חנוך, הכיר בצוות ההפקה את נועה, ונשא אותה לאישה. לבנם קרא אריק־דילן, על שם אריק קלפטון ובוב דילן – אליליו משכבר הימים. אבל את הרומן האמיתי של חייו מצא בחיק רעייתו השנייה, נילי ארונוביץ', מפיקת טלוויזיה ופזמונאית, שהפכה במקביל למנהלת האישית המסורה שלו. הם הורים לניקול, בת 11.



בתשובה לשאלה מה כל כך משך אותו להישאר בארץ, ניתן להבין שלא הכל דבש: "כשנחתי בפעם הראשונה בישראל, הייתה לי הרגשה כאילו כבר הייתי כאן. אולי הייתי יהודי בגלגול הקודם. אומרים שהישראלים הם עצבנים ושחצנים, והיה לי קל להסתדר עם זה, כי אני קצת מוטרף ושחצן. אני אוהב את המדינה הזאת, אבל גם שונא את עצמי על כך, כי זו ארץ קשה שלפעמים יכולה להוציא אותך מדעתך".



בארץ הקשה הזאת, כדבריו, הפך עד מהרה לנגן מבוקש, שדומה כי ניגן עם כולם, בהם ריטה, רמי קלינשטיין, מיכה שטרית, ארקדי דוכין, יזהר אשדות, ריקי גל ומאיר אריאל, שהיה זה שהמריץ אותו להתבטא גם כמלחין. מתברר שבהופעותיו כאן - כמו בסיבוב עם רב אמן הבלוז לייזר לויד - התגלה שמאחורי הגיטרה הסתתר זמר משובח ביותר, כשעמו שני נגני צמרת – הבסיסט יוני פיין והמתופף טל ברגמן."לא היה לי פשוט להצליח כאן עם הבלוז, שמשום מה הייתה לו תדמית שגויה של מעין מוזיקה דיכאונית", הוא מספר. "הייתי צריך להשקיע לא מעט מאמצים כדי להוכיח שיש בבלוז גם שמחה".



מתי תוציא את האלבום הבא שלך?


"זה לא יקרה. חבל על הזמן, חבל על הכסף שכרוך בהוצאת אלבום כאן".



מה, בשורה התחתונה, למדת מביבי קינג?


"'היה אתה עצמך, היה רוני פיטרסון', הוא היה אומר לי. ממנו למדתי להיות, לפני הכל, פרפומר שמטרתו לעשות את האנשים מאושרים". 



רוני פיטרסון ואפרים שמיר בערב מחווה לאגדת הבלוז ביבי קינג, בהשתתפות דני ליטני ובן חסד, 27.11, שישי, 21:00, סינמטק תל אביב