"ליום הזה חיכיתי", כך נקרא אלבומה החדש של מאיה אברהם, כשם אחד השירים המרגשים ביותר שבו. אלא שאוהביה נאלצו לחכות להופעתו לא פחות משמונה שנים, מאז יצא אלבום הבכורה המוחמא שלה "רק רצית אהבה". מה יש לאברהם לומר להגנתה, אחרי שכבר ב־2011 בישרה שהאלבום הנוכחי עומד להגיח?



"דברים קרו איך שהיו צריכים לקרות", מסנגרת על עצמה אברהם (36), אם לארבעה. "לא ישבתי בחיבוק ידיים. המשכתי להופיע, בעיקר כחלק מהפרויקט של עידן רייכל, למדתי מוזיקה הודית, ולקחתי את הזמן, כי רציתי להיות שלמה עם עצמי. בינתיים לא הפסקתי להיות זמרת ליווי בהקלטות".



ואת עדיין?
"עדיין. זה ג'וב לא פשוט שבשבילו צריך להיות מאוד מוזיקלי. אפשר לבוא לאולפן בכיף בנעלי בית ולתת קול שני, או אפילו שלישי. בעיני זה אחלה ג'וב, שבשבילו צריך לדעת להשיל את האגו, ואגב כך הוא מעשיר מוזיקלית את מי שעוסק בו".



בראיון שערכתי איתך ב־2007 אמרת: "הייתי צריכה לעבור דרך עם עידן (רייכל) כדי לחשוף את עצמי בפני, וכדי להיות סגורה על הקו המוזיקלי שלי". אז זהו, את כבר סגורה?


"אני באה סגורה מהבית, כבת להורים עם שורשים תימניים ומצריים. אני מאוד אוהבת לסלסל, אם כי אני לא ממש זמרת מזרחית. מכל ההגדרות, בסופו של דבר אני זמרת ישראלית, כשהסלסולים נמצאים בשירה שלי במידה".



במה שונה האלבום החדש - הנפלא לטעמי - לעומת קודמו?
"אני מקווה שמבחינים בו שהתבגרתי. כשהוצאתי את האלבום ההוא הייתי עדיין ילדה, נלהבת מעצם הופעת האלבום הראשון בחברת תקליטים גדולה ('הליקון'). לא לגמרי יודעת איפה ולמה. כיום, אני עם הרבה יותר מודעות, דבר שמתבטא בבחירות המוזיקליות שלי".



איזו השפעה יש לעובדה שרפי קריספין, מי שבאלבומך הקודם מילא תפקיד משני למדי בהקלטות ובהפקה המוזיקלית, תפס באופן מוחלט פיקוד עלייך?
"רפי הוא גם המנהל האישי וגם המנהל המוזיקלי שלי, המעורב בכתיבת למעלה ממחצית שירי האלבום, וגם מי שנמצא בעמדת המקליט. מעבר לכל, הוא גם חבר טוב. מתוך ההיכרות בינינו אני יכולה להזדהות עם האמירה שלו בשירים שכתב. באשר לתפיסת הפיקוד, כדבריך, רפי הוא לא שתלטן שמכתיב מה לעשות. כבר קרה יותר מפעם אחת שהוא הציע לי שיר ובסוף ויתרתי עליו, אם כי על ההתחלה אני לא פוסלת שום דבר".



מה גרמה לך עזיבת חברת התקליטים "הליקון" ב־2012?
"בשנים שהייתי שם זה היה נכון לי, עד שהבנתי שעדיף לי החופש. גם בזוגיות קורה שמחליפים. כשהרגשתי שהקשר לא לקח אותי למקום הנכון, הלכתי לי".



יש לך שני דואטים באלבום.
"שי גבסו, שרפי (קריספין) עבד איתו לפני, הביא את השיר 'ענני', שאותו הלחין לשיר של המשורר שחר מריו מרדכי. שנינו באים מאותה שכונה בראשון לציון, העיר שבה אני גרה עד היום. שי למד עם אחותי באותה כיתה".



חשבת לעבור כמוהו את המסלול של "כוכב נולד"?
"אף פעם לא. אני לא אוהבת תחרויות. זה לא בשבילי. אני בן אדם לא תחרותי. אומנם פנו אלי בהתחלה, אבל דחיתי את הפנייה כי הרגשתי שזאת לא אני".



והדואט השני?
"לפני כמה שנים איתי לוי ואני הופענו באותה חתונה. אני שרתי את שיר החופה, והוא היה בלהקה. אז איתי, קסם של בחור, אמר שיום אחד הוא ישיר איתי דואט. נשארנו בקשר מינימליסטי עד שבסיום ההקלטות לאלבום, רפי הביא את 'ליום הזה חיכיתי' שהוא כתב. כשעלה הרעיון לבצע אותו בדואט, נזכרתי באיתי".




הפעם לא חזרה למחברים מאלבומה הקודם, פרט למנטור רייכל. כעת, תמצאו בין המחברים את חמוטל בן־זאב, קובי אפללו, בן ארצי ועינן פרל. חסרה כאן
מישהי שאז השתתפה בכתיבת השיר "אין לי עוד מקום" – אני מעיר לה.

"אין לי משהו אישי נגדה, מה גם שאני נהנית מהכתיבה ורואה בה סוג של לידה", מגיבה אברהם, שהפעם בולטת בהיעדרה בכתיבת השירים. "כדי לכתוב אני זקוקה לזמן. התחלתי לא אחת לחבר איזה לחן, ואז אחד מארבעת ילדי רצה משהו, מה שהוציא אותי מהכתיבה".

ועידן רייכל?
"עידן הוא מבחינתי השראה גדולה. לא רק מוזיקלית. הוא אחד שלא מעגל פינות ולא פזיז במהלכים שהוא עושה. הפרויקט שלו הוא בשבילי בית, אם כי בגלל הילדים לא הצטרפתי כעת למסע של החברים ליפן".

לא נסעת כעת איתם, אבל עידן הפך להיות גם סוכן הנסיעות שלך.
"אכן, נסעתי עם הפרויקט המון לחו"ל, למקומות שסביר להניח שלא הייתי מגיעה אליהם. מכיוון שאני קודם כל אמא, הדס, הקטנה שלי, הצטרפה בגיל שלושה חודשים למסע שלנו בארצות הברית. ידעתי שיהיה לא קל הן להופיע והן להיניק, אבל אמרתי לעצמי: 'את תהיי גיבורה ותעשי את זה!'. הספיק לי שאת הבכורה שלי, רות, השארתי בבית עם בעלי, איציק (מור־חיים) ונסעתי. נפשית, זה היה קשה בשבילי".

ומה יצא מזה? רות, כמו יהונתן שבא אחריה, מעדיפה לשחק טניס מאשר לשיר. אולי היא תהיה שחר פאר הבאה. תמר, השלישית, עוד לא החליטה אם תהיה בטניס או במוזיקה.

גם את משחקת טניס?
"לצערי לא. הלוואי שהייתי עושה איזשהו ספורט. תמיד אני אומרת לעצמי 'מהיום!' מתחילה לרוץ, ואז נזכרת שיש לי הרבה עבודה בבית".

מישהו הבטיח פעם שאת הולכת להיות הסופר סטארית הבאה של ישראל. יש מצב שזה יקרה?
"קשה לי עם הגדרות כאלה. אני מעדיפה ליהנות מהמוזיקה שלי, הרבה יותר מאשר לחפש תארים".