לדנה לפידות (32) היה אלבום בכורה שנשא את שמה והיה גדוש להיטים ("מוניות", "משוגעת" ו"בובת קברט״) והגיע למעמד של אלבום זהב, ותקשורת מפרגנת שדאגה להכתירה כריטה הבאה. אבל יחד עם ההצלחה הגיעו גם הציפיות בשמיים, ואחריה הגיעה הנפילה. "השקיעו בי, והייתי צריכה להיות תרנגולת שמטילה ביצי זהב", היא אומרת.



הקש ששבר את גב הגמל הגיע כש"הד ארצי", חברת התקליטים בה הייתה חתומה, פשטה את הרגל ונרכשה על ידי NMC. לאחר נישואיה לשמוליק וקסלר, החלה לצאת במסע לאלבום חדש, וכתבה לא מעט להיטים לגדולי הזמר הים תיכוני: שלומי שבת (״יש לך", "האחת מבין כולן"), משה פרץ ("ברצלונה"), ליאור נרקיס ("נוסטלגיה") ועדן בן זקן ("מנגינה").



מה בעצם קרה אחרי ש־NMC קנו את ״הד ארצי״?
"החברה הפכה למפלצת ענקית. נשארתי בלי ידיים ובלי רגליים. הייתה דרמה. אף אחד לא ידע לאן מועדות פניו. חלק מהאמנים, שהיו גדוד ענק, נשארו בחברה, וחלק היו צריכים ללכת".



איפה את היית בתמונה?
״נפלתי בין הכיסאות. חתומה על המון חוזים ולא יכולה להופיע. מצאתי את עצמי בלופ, התקפי חרדה, בכי, הרס עצמי, חוסר עבודה, הבנקים מתקשרים. התחלתי לאכול, עליתי 15 קילו, הייתי בדיכאון. ניפחתי בועה גדולה שהתפוצצחה לי בפנים״.



איך התגברת על הדיכאון?
״אמא שלי קלטה את המצב. ניסו לעזור לי, אבל אני דחיתי כל עזרה. החלטתי לעשות דיאטה. פשוט הפסקתי לאכול. שמוליק וקסלר, בעלי, לקח את המושכות לידיים, כי חייבים להתפרנס ולשרוד. יצאנו לסיבוב הופעות אקוסטי בכל מיני מקומות בארץ. ב־2010 הגיע השילוב עם הנרי שהצליח ברדיו, והתחילו גם מועדונים. ולמרות שזה לא היה קל, זה נתן לי מרווח כלכלי, הכרה בשטח וקהל".




איך הגעת למצב של אשפוז בבית חולים?
"הייתה לי דלקת חמורה בגלל שלא אכלתי. ראיתי איך זה פוגע בהורים שלי, במשפחה, והסכמתי לקבל טיפול. בטיפול הבנתי שהחיים שלי הם מין רכבת הרים. החלטתי שאני רוצה לעשות ניקיון, הפסקתי לשיר והתחלתי לכתוב בשביל אחרים״.

מאיזה גיל ידעת שאת רוצה להיות זמרת?
״מיום היוולדי, עוד מהרחם. פשוט הודעתי להורי בגיל 19 שאני רוצה להיות זמרת, שאני מוזיקאית״ .

מה גרם לך לגנוז את האלבום הראשון?
״הייתי צעירה בת 20. לא הייתי בטוחה, הוא נמצא כיום בארון של אמי. אם נפתח אותו, אני בטוחה שנמצא דברים מדהימים״.

איך ידעת לאיזה כיוון לפנות?
"יום אחד ירדתי מחופה ושאלתי את עצמי - למה כשאני שרה בחופות, אנשים בוכים. הבנתי שהחוזק שלי הוא מוזיקת נשמה שיש בה המון רגש. הבנתי ששם אנשים רוצים אותי, וזה הצבע שהכי נכון לי. אבא שלי אמר לי את זה כשהייתי בת 13. הייתי צריכה להופיע בטקס יום הזיכרון עם השיר 'לאורך הים'. עשיתי חזרות בבית. הוא שמע אותי עושה את המאוול של עופרה חזה, התחיל לבכות, ואמר לי: כשאת פוגעת ברגש, את מסוגלת לגרום לאדם לבכות. זאת המוזיקה שאת צריכה לעשות".

איך זה להיות האישה הכי מבוקשת שעושה חופות?
״משמח, מחמיא, אבל הייתי גם חרדתית. לא קל להגיע למעמד כזה אחרי התקופה שהייתי בה. את לא רוצה לאכזב, בוחרים בך לרגע הכי חשוב של החיים. יש לזה משמעות ענקית".

מדוע קראת לאלבומך החדש "כמו בהתחלה"?
״היו שתי אופציות: 'כמו בהתחלה', שיצא כסינגל, ו'לחזור הביתה', שלא יצא כסינגל. אני נמצאת בשלב שבו נולדתי מחדש. כאילו התבגרתי מהר מדי. מהמקום שהייתי בו - מגיעים לקבר. זה לקום בחזרה ולחיות את החיים מההתחלה. להיוולד מחדש. צריך המון אורך רוח וסבלנות, עם כל הקושי, וזה משתלם. ככל שהדרך ארוכה, אתה מעריך אותה יותר".

עטיפת האלבום "כמו בהתחלה". צילום: יח"צ
עטיפת האלבום "כמו בהתחלה". צילום: יח"צ


איך זה להיכנס לפלייליסט של גלגלצ?
״כבוד ענק. בכל זאת, עברו שבע שנים מאז השיר 'משוגעת', ופתאום מכירים ביצירה שלך. גלגלצ היא תחנה עם המון כוח. כשאתה נכנס לשם, כיף לדעת שאוהבים את מה שאתה עושה״.

מה דעתך על פרשת מאיה בוסקילה נגד גלגלצ?
״מעדיפה לא להביע דעה״.

בכל זאת, לפי הסטטיסטיקה אין הרבה זמרות שמושמעות שם.
"אני אדם שלא אוהב רעש. אני אומרת, תן לאנשים לאהוב את המוזיקה שלך, להבין שהם אוהבים אותך ורוצים לשמוע את המוזיקה שלך. תן להם להחליט אם להכתיר אותך. אני מאמינה שיש אלוהים בשמיים. אם אתה טוב, אף אחד לא ייקח ממך את הכישרון שלך. זה גם מה שלימד אותי שלומי שבת. תבוא בשקט, בצניעות. אל תהיה מגלומן, אתה לא יכול להחליט בשביל אף מקום בעולם ובשביל אף תחנת רדיו מה בא להם להשמיע. אוהבים אותך, מעולה. לא אוהבים, תעשה את הדרך שלך במקום אחר. תלך לחזק את מה שאתה טוב בו".

איך היית מגיבה אם לא היית נכנסת לפלייליסט של גלגלצ?
״הייתי מתקדמת הלאה. גלגלצ זה מדהים. בונוס ענק. אם מקבלים אותך, שיבושם לך. אם לא, יש עוד דברים. לא חייבים להישען רק על רדיו. יש שיווק אינטרנטי, שהוא מאוד חזק. מה שצריך לקרות בדרך, קורה. אם מחבקים אותך, אז כנראה שאתה שווה שיחבקו אותך. אי אפשר להכריח אף אחד לאהוב אותך".

רואה את עצמך משתתפת בריאליטי?
״אני לא רואה את עצמי משתלבת באף ריאליטי. למרות שקיבלתי הצעה להשתתף ב'מירוץ למיליון' ודחיתי. אני כן רואה את עצמי כשופטת וכמנטורית".

מה מחכה לנו בהשקת האלבום?
"חגיגה גדולה. בנוסף להשקת האלבום אני חוגגת גם יום הולדת, מסיבת עיתונאים (מינגלינג), מתארחים אצלי שלומי שבת ודיקלה, המון אנרגיות חיוביות, ובעיקר קהל אוהב. הולך להיות כיף״.

יש הופעות בפתח?
"אחרי 'רדינג' יהיה טור גדול ברחבי הארץ עם אורחים".

איפה את רואה את עצמך בעוד חמש שנים?
"ילדים, משפחה, עוד אלבומים והופעות".

מה לא יודעים עלייך?
״שאני פרפקציוניסטית ברמות, מצחיקה וחקיינית, בעיקר של זמרות״.

את מתרגשת כשאת עולה לבמה?
״תמיד. אם אפסיק להתרגש, זה יהיה אפתי ויאבד מהערך״. 

דנה לפידות – השקת האלבום "כמו בהתחלה", 19.1, שלישי, 22:00, "רדינג 3", נמל תל אביב