שש-עשרה שנים חלפו מאז שעפרה חזה ז"ל, הזמרת הישראלית שהפכה להצלחה בינלאומית, הלכה לעולמה בפתאומיות לאחר שחלתה במחלת האיידס. חזה ז"ל, שנפטרה בפברואר 2000, הייתה אמורה להיות בימים אלה בת 59. חזרנו אל תחנות חייה של הזמרת שגדלה בשכונת התקווה בתל אביב, ייצגה את ישראל באירוויזיון ופיתחה קריירה בישראל ובעולם.

תחילת הדרך


את דרכה המשותפת עם מי שהפך לאמרגנה, בצלאל אלוני, החלה חזה בקיץ 1971, כשהופיעה בהיותה בת 13 בלבד בחתונה ומשכה את תשומת ליבו של מכרו של אלוני. היא החלה לגלם דמויות משנה בהצגות. השירים של אחת מההצגות - "אהבה ראשונה", הוקלטו, ביניהם השיר "געגועים" שהגיע אל ראש המצעדים בישראל והיה הפתח לתחילת הקריירה.




פסטיבל זמר עדות המזרח

בשנת 1974 השתתפה חזה בפסטיבל הזמר והפזמון בסגנון עדות המזרח, וזכתה בהופעתה במקום השלישי. לאחר מכן החלה ללמוד פיתוח קול במטרה לפתח קריירת סולו.



 

שיר הפרחה

השיר הפרובוקטיבי שהפך ללהיט, היה חלק מסצנה בסרט "שלאגר" של אסי דין ז"ל, שנפטר בשנת 2014. קשה שלא לחשוב מה שרת התרבות הנוכחית, מירי רגב, הייתה אומרת אם בימים אלה על כך שבזמנו שהשיר נפסל לשידור בגלי צה"ל למשך מספר חודשים, מפני שנחשב נועז במיוחד בשל תדמית הפרחה שהוצגה בו. על אף זאת, השיר צבר תאוצה ובהמשך אף הותר להשמעה בגלי צה"ל וברדיו בכלל. 


אלבום זהב לזמרת השנה


בשנת 1980 הקליטה חזה את אלבום הבכורה שלה כזמרת סולו. באלבום שנקרא "על אהבות שלנו" היו להיטים רבים כמו "שיר אהבה לחייל", "שיר הפרחה" (שיצא שנה קודם לכן- ר.כ), "כמו ציפור", "פלאש גורדון" ו"אתה קורא לי". האלבום זכה במעמד של אלבום זהב, כשמכר 20 אלף עותקים, וחזה זכתה לתואר "זמרת השנה" בתחנות הרדיו ואף הוכתרה ככזו ע"י עיתון מעריב. גם אלבומה השני והשלישי "בוא נדבר" ו"פיתויים", זיכו אותה באלבום זהב. באלבום השלישי הופיע גם הלהיט המצליח "גבריאל".

הופעה באירוויזיון


בשנת 1981 שלחה הזמרת שיר לתחרות קדם האירוויזיון, אך הוא נדחה ע"י הוועדה. שנתיים לאחר מכן, פנה אהוד מנור לירדנה ארזי, בבקשה שתבצע את השיר "חי" לקראת התחרות שעתידה הייתה להתקיים בגרמניה. ארזי סירבה כיוון שכבר הכינה שיר אחר, ומנור פנה לחזה שהסכימה לבצעו. בתחרות הקדם זכתה חזה במקום הראשון, וארזי הגיעה למקום השני בהפרש של נקודה אחת בלבד. אירוע זה הוא אחד מנקודות הציון שליבו את ה"מאבק" בין מעריצותיהן של חזה לארזי. בתחרות זכה השיר במקום השני, והפך גם להצלחה מסחררת בישראל. 


קריירה בינלאומית


עם ההצלחה באירוויזיון, הפך אלבומה "שירי תימן" להצלחה מעבר לגבולות ישראל, וחזה הפכה למבוקשת גם בהופעות בחו"ל. הקריירה הבינלאומית כללה גם הקלטת שירים בצרפתית בו היו חידושים ללהיטים עבריים. השיר "אם ננעלו", שיצא ב-1984 אף שולב מחדש עם קטעים באנגלית, והגיע ב-1988 לראש מצעד הפזמונים בגרמניה. סגנונה המוזיקלי הייחודי הפך סמל ישראלי שעורר גאווה רבה. חזה הייתה גם פופולרית גם מחוץ לאירופה: במזרח הרחוק ובתימן. שנות הקריירה בחו"ל הקשו על המשך העבודה בישראל, שנזנחה מעט באותה התקופה. 


לאורך הים

אחרי שבע שנים של קריירה בחו"ל, חזרה חזה לישראל והקליטה את האלבום "כל הנשמה", ובו השיר "לאורך הים" שהפך להצלחה מסחררת. את השיר היא ביצעה בעצרת הזיכרון במלאת 30 יום לרצח יצחק רבין ז"ל בשנת 1995, והפך מזוהה עם ימי הזיכרון לחללי מערכות ישראל. 
 

נסיכת מצרים

חזה השתתפה בעשיית סרט האנימציה הראשון שהופק ע"י חברת דרימוורקס האמריקאית - "נסיך מצרים", ובו שרה בקולה של יוכבד, אמו של משה. את השירים היא ביצעה ב-17 שפות שונות. כמו כן היא דובבה את קולה של יוכבד בגרסה העברית והאנגלית של הסרט.

 

השיר האחרון

לפני מותה החלה חזה להקליט אלבום חדש, אך היא לא הספיקה להוציאו לאור. השיר האחרון שהקליטה במלואו היה "סליחה", עבור תקליט של מוזיקאי יהודי אמריקאי, שהיה מבוסס על קטעי מזמור מתהילים.