יוסי הדר לא שוכח רגע מכונן מבחינתו. "זה קרה לי כששימשתי ככתב קול ישראל לענייני משפט, תפקיד מכובד בפני עצמו", הוא משחזר. "ככזה, הגעתי לבית המשפט העליון כדי לסקר את אחד הדיונים. בדרך לאולם הייתי עד לטקס השבעת שופטים, שנערך באכסדרה. בדיוק כשעברתי שם, שרה איזו להקה את השיר 'עוד לא תמו כל פלאייך'. זה גמר אותי לחלוטין. 'אתה חייב לחזור!', אמרתי לעצמי".
 
הערב יסגור הדר, מהקולות המזוהים ביותר עם הרדיו, מעגל עם אותו רגע, שטלטל אותו 25 שנה לאחור, אל הימים שבהם שירת בצוות המקורי של להקת פיקוד הצפון, שביצע לראשונה את "ארצנו הקטנטונת" (מילים: יורם טהרלב. לחן: רמי קליינשטיין). אחרי שנים רבות שבהן דיכא את הזמר שבו, אכן הוא חוזר, כפי שהבטיח לעצמו, וישיק היום אלבום בכורה, "להאט צעדינו".
 
"אם זה קורה לי בגיל 50, כנראה אף פעם לא מאוחר", הוא משוכנע. "לאחר פרידה קשה מהמוזיקה, חזרתי אליה כדי להישאר בה, חד וחלק".


מי מנע ממך כל השנים להמשיך במוזיקה?
"אף אחד לא מנע, היו אלה הנסיבות שהרחיקו אותי מהמוזיקה. כשהשתחררתי מהלהקה הצבאית, הייתי משוכנע שאהיה זמר, אבל כשלא הלך, הבנתי שעלי לפנות לכיוון אחר, מה שהיה כרוך אצלי במשבר נפשי מסוים. למדתי באוניברסיטה מדעי המדינה לתואר ראשון ואיכשהו השתלבתי בקול ישראל. העבודה ברדיו שאבה אותי לתוכה ולא נשאר לי פנאי למוזיקה, אם כי לא התנתקתי ממנה לחלוטין. פה ושם הייתי תופס את הגיטרה ומנסה להלחין שיר. מדי פעם הייתי עושה תרגילי פיתוח קול, כאילו מצפה לי הופעה".
 
אלבומו של הדר מציג זמר חדש אבל בשל, בעל נתונים קוליים שאי אפשר להתעלם מהם. על ההפקה המוזיקלית המשובחת חתום מעבד הצמרת כירון בכר, כשלצדו מלהטט בגיטרה אבי סינגולדה. מלחין שירי האלבום הוא הזמר הדר, שאף כתב את מילות השירים. "שותפותיו" הן המשוררות לאה גולדברג - כולל חידוש ל"משירי ארץ אהבתי" (לחן: דפנה אילת) ויונה וולך. חותם את האלבום, באווירת שיר השירים, "שימני כחותם".

יפה שאתה פונה לקלאסיקה, אבל יש מצב שחיית אקטואליה כמוך יתנתק ממנה?
"לא לגמרי. ב'להאט את צעדינו', שיר הנושא של האלבום מאת לאה גולדברג, יש אמירה של 'חבר'ה, בואו נרגיע ונעשה את הדברים יותר לעומק ובפחות שטחיות ורדידות'".
 
מה עם אקטואליה?
"מהשיר האמור עולה איזו אמירה נגד תרבות ההמונים שהשתלטה עלינו, עם כל הריצה לשום מקום. כאן אני יכול לגלות לך שבאלבום הבא, הכתוב ברובו, אני ממש נוגח בתופעות חברתיות, כמעט פוליטיות, כולל שיר המוחה נגד בריונות כלפי ילדים. יהיה בו ציטוט ממסרון ששלחה ילדה לפני שהתאבדה".
 

סיבוב פרסה


הדר הוא בן לניצול שואה יוצא לוב מבת ים, שבמקור נקרא חדד. "כמי שרואה את עצמו כפטריוט חדור ישראליות, שיניתי בתקופת הלהקה הצבאית להדר", הוא מספר. "לא אכחיש שהתלוו לכך שיקולים מסחריים. הייתי בטוח שכשאשתחרר, אהיה מינימום החיפושית החמישית. לצד הישראליות שבי ולצד היותי נעים זמירות בית הכנסת, הביטלס היו האלילים שלי".
 
בדרך ללהקת פיקוד הצפון, שבה גם השתתף בביצוע המקורי של "קום והתהלך בארץ", זימר בלהקת הנוער העובד והלומד. עד כדי כך היה בטוח במסלול שהתווה לעצמו, שתקופת מה אחרי הצבא המשיך לקבל שיעורי פיתוח קול מהזמרת עדי עציון־זק, עד שעיסוק בעבודות מזדמנות שונות הכתיב לו סיבוב פרסה.
 
כך הגיע לקול ישראל והתחיל שם הכי מלמטה. "הגעתי לרדיו אחרי שניסיונות קודמים שלי להתחבר לתקשורת לא צלחו, כשבידי תעודת גמר של קורס שדרים די חובבני שעברתי", הוא משחזר. "ברדיו חיפשו מבזקני תנועה. יוסי סיאס, אז מנהל קול ישראל לעסקים, שמע אותי ונפרד ממני בנוסח השגרתי של 'נתקשר אליך'".
 
הוא התקשר?
"חכה. עם חוצפה שאני לא יודע מאיפה לקחתי אותה, אמרתי שאו שאקבל תשובה במקום, או שאלך. יוסי שתק – והלכתי. בשער עצרו אותי. 'יוסי סיאס קורא לך!', הודיעו לי. חזרתי ולמחרת כבר שידרתי מבזקים".
 
הוא סיים קורס קריינים ושידר ברשת ג' ובקול המוזיקה. עבר למחלקת ענייני היום. הקריא מהדורות חדשות והיה כתב סקופיסט לענייני חינוך, "כולל החשיפה שאיראן עברה את ישראל באולימפיאדת המתמטיקה".
 
בשיאו מצא את עצמו הדר עומד בראש מערך החדשות ברדיו, בתפקיד מזכיר המערכת החולש על כל פעילותה, כשבמקביל הגיש את התוכנית הפופולרית "הכל דיבורים" במקום ירון דקל, שעבר לפקד על גלי צה"ל, "כשאז נרשמה עלייה מטאורית של האזנת צעירים לתוכנית". בינתיים הוסט לעמדת עורך ומגיש יומני החדשות בערבים.
 
רשות השידור לאן?
"קיבלנו ארכה, אבל אי הוודאות בצל החרב המתהפכת מגבירה אצלנו את עינויי הנפש. בינתיים הכל מוקפא. יש אנשים ברדיו שלא זוכים לקידום ולא יודעים מה ילד יום".
 
מה אתה צופה?
"אני מעריך שנמשיך לשדר למרות הכל. כשעלה רעיון פירוק הרשות, הייתי בין יוזמי הססמה 'את המנגינה הזאת אי אפשר להפסיק'".
 
והמוזיקה?
"מעולם לא נטשתי אותה. לפני 15 שנה אפילו הוצאתי סינגל שלא זכה לפידבק. עכשיו זה בא".
 
זומם על קיסריה?
"לא יודע אם קיסריה, אבל אני מתכונן להופיע בכל רחבי הארץ, במשרה מלאה של אמן".
 
על חשבון עבודתך ברדיו?
"בחיים לא".
 
יוסי הדר – השקת האלבום "להאט את צעדינו", 17.3, חמישי (היום), 21:30, תיאטרון תמונע, תל אביב