"הפלמנקו הוא כל החיים שלי", מצהיר נגן הגיטרה הקלאסית אדם דל מונטה, שיופיע ביום חמישי עם התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור בקונצרט בעל ניחוח ספרדי לכל המשפחה, בניצוחו של רב אמן כלי ההקשה חן צימבליסטה. הקונצרט מביא תמהיל מסקרן, הכולל בין השאר מיצירות פיאצולה, רודריגו, שוסטקוביץ’, ברנשטיין ודה פאיה.
דל מונטה בן ה-49, ששם משפחתו המקורי הוא קופלר, הוא בכלל צבר, הרואה את עצמו כישראלי אף שלא חי כאן כבר תקופה ארוכה. הוא גדל בספרד וגר כבר שנים רבות בלוס אנג'לס. 
כשהיה בן שנתיים ארז אביו דינו, שהיה צייר, את משפחתו הקטנה ויצא עמה לארץ ערש הפלמנקו. בגרנדה התפעל הילד אדם מנגינת הפלמנקו של ילד צועני ורצה להיות כמוהו. אביו, שנתן לו לבקשתו את שיעורי הגיטרה הראשונים, הביאו אל הצוענים במערות סקרומונטה (מכאן שם הבמה שלו) כדי שיספוג מהם את להט הפלמנקו.

דל מונטה, שלמד שנתיים בתלמה ילין, מגיע מדי פעם לישראל להופעות אורח, אבל אינו מעורב בעשייה המוזיקלית כאן, פרט לשני שירים באלבומו של שמוליק קראוס המנוח, "יום רודף יום", שבהם ניגן ב-2002 בווירטואוזיות באחת מהגיטרות הקלאסיות שלו, כולן עשויות מתוצרתו של בונה הגיטרות הישראלי ארז פרלמן. פה ושם התארח בקונצרטים של תזמורות ובפסטיבל הגיטרה שנערך בארץ.


"צעצוע של סיפור"

בחו"ל דל מונטה מוכר יותר, הן בזכות אלבומים שהוציא והן בזכות נגינתו, בין השאר, במוזיקה לסרטים כמו "צעצוע של סיפור 3", "מר וגברת סמית" ו"מינכן". לדבריו, "מי שצריך בלוס אנג'לס גיטריסט פלמנקו, יודע איך למצוא אותי. אם כי ב'מינכן' ניגנתי בסגנון יותר קלאסי, שם כלל המלחין ג’ון וויליאמס קטע סולו לגיטרה קלאסית". הוא מוסיף כי "זו היתה חוויה מהממת להיות לצדו של מוזיקאי בשיעור קומה כזה. וויליאמס הוא איש עם הומור. הדבר הראשון שאמר כשהגעתי לאולפן שלו זה 'גנבתי מוטיבים מהמוזיקה שלך'. לכבוד היה לי לשמוע את זה ממנו".
דל מונטה נשוי בשנית ואב לשניים, אנוש ושאול, כנר וצ'לן, שעלו ארצה בשנה האחרונה. בעקבות זאת, הוא אומר, אולי יתהדק הקשר שלו עם הארץ.  אחד מחבריו כאן, המקישן חן צימבליסטה, הוא חבר נעורים שלו מלימודיהם המשותפים בתלמה ילין. לאחר שנים רבות שבהן לא התראו, יזם צימבליסטה את בואו של דל מונטה לקונצרט הנוכחי, שעליו כאמור ינצח.
הפעם הוא מגיע הנה לשבועיים. כשיחזור ללוס אנג'לס, הוא אמור להשתתף בקונצרט שבו ינגן, לצד הקונצ'רטו ד'ארנחואז המלאכי של רודריגו, גם יצירה משלו, קונצ'רטו לגיטרת פלמנקו ולתזמורת. "ארצה להראות את הקשר שיש לקונצרט קלאסי ספרדי עם השפעות של פלמנקו לבין יצירת פלמנקו עם השפעות קלאסיות", הוא אומר.
"אני בעד שילובים כאלה ובכך אני צועד בעקבות נגן הגיטרה פאקו דה לוצ'יה, אבל בשביל משלי", מוסיף דל מונטה, ומסכם: "כולי בפלמנקו, אבל במוזיקה שלי אפשר לשמוע השפעות ים תיכוניות, ברזילאיות, אפילו ערביות. זה קצת מהכל, מהמקומות שבהם הסתובבתי וטעמתי מהמוזיקה שיש בהם".
7.4, הגיטרה של אדם, תיאטרון ירושלים