"שניהם לימדו אותי ללכת אחר החלומות שלי, למרות כל המחירים", אומר טל רמון (26), שמקדיש את אלבום הבכורה שלו, "דמות", לאביו אילן רמון ז"ל, טייס החלל הישראלי שנהרג ב־2003, ואחיו הטייס אסף רמון ז"ל, שנהרג בתאונת טיס ב־2009. "שניהם עשו את זה כי האמינו שזה הייעוד שלהם. כשמצאתי את המקום שלי, המוזיקה, ידעתי שאני חייב ללכת עד הסוף ולהוציא החוצה את האלבום. הכוחות שהם נטעו בי הביאו אותי להשלים את המסע הזה".



ממתי אתה מתעסק במוזיקה?
"בגיל 12 התחלתי לנגן במגוון כלים עד שהגעתי לפסנתר. שם קרה משהו שדחף אותי לחקור את הכלי המרתק הזה. מהר מאוד זה התפתח להלחנה וכתיבה. מגיל 15 השירים הראשונים שכתבתי התאספו במגרה. משם זה גדל והפך להיות האהבה הגדולה שרציתי לחלוק אותה".



את הפסנתר שהיה בבית קנה אביו לפני שטל (26) נולד. עבורו, כבנה של מורה לפסנתר ששרדה את אושוויץ, הפסנתר סימל את ניצחונו של עם שהתרומם מעפר השואה, והצליח ליצור מנגינות חדשות.



את הסנטים הראשונים שהרוויח ממוזיקה עשה טל בניו יורק, כשעוברי אורח שלשלו מטבעות לכובע שלו כשניגן עם חבריו בסנטרל פארק. חמש שנים אחר כך הוא מוזמן לחמם את אביב גפן ומשיק אלבום בכורה.



הקשר בין ישראל לארצות הברית משולב בחייו של רמון מגיל שבע, אז עבר עם משפחתו מתל נוף ליוסטון טקסס, בעקבות חלום החלל של אביו. כמה ימים אחרי התרסקות מעבורת "קולומביה" שבה רונה רמון עם ארבעת ילדיה ארצה, ולצד האבל על מותו של אילן, נאלצה להתרגל לצד המדכא של הזרקורים.



"נחשפנו כאן להמון דברים נורא יפים שמייצגים את הישראליות, בעיקר לאהבה ולהתגייסות הגדולה, אבל גם לצדדים אחרים. אנשים שהגבולות אצלם מטושטשים, שמבחינתם הכאב שלך הוא שלהם", אומר טל.



אחרי ההלוויה החליטו בני משפחת רמון לחזור לארצות הברית. אחרי שנה וחצי שבה עיבדו את הכאב, שבו לישראל. "אנשים חושבים שכשאתה חוזר לארץ, אתה צריך להבין מחדש את השפה. אבל זה הרבה יותר מזה: אתה צריך לבנות את האופי הישראלי שלך, להרכיב את הזהות שלך מחדש", אומר טל. "פערי התרבות היו הגורם המרכזי שהביא אותי ליצור. הייתי יושב שעות במרתף הבית ומנסה לשפוך הכל, לתת קול לתחושות, להבין מי אני דרך השירים. המוזיקה הייתה עבורי סוג של נוגדן לזרות".



השיר "המראה נחיתה" נשמע כמו התמודדות עם האובדן.
"'המראה נחיתה' נכתב בתקופה של התמודדות עם לבטים פנימיים, ומתוך מקום של רצון להתגבר על חוסר השליטה בחיינו, והחיפוש אחר משמעות בהיעדרה. הייתה הרבה התעסקות במה עומד מאחוריו ואיך הוא קשור להיסטוריה המשפחתית שלי. באיזשהו מקום רציתי להתמודד עם זה מההתחלה ולא להסתתר. בסופו של דבר, כל אחד מתחבר לשיר מהמקום האישי שלו".



למה בחרת לקרוא לאלבום "דמות"?
"כי השם מתאר יפה את האלבום הזה, שעוסק בפער בין הדמות החיצונית לפנימית. השירים באו ממקום שהאובדן הוא חלק ממנו, אבל לא החלק היחיד, ולא מה שמגדיר אותי כאדם. באנגלית דמות זה character – אופי - וגם בזה עוסק האלבום. בניסיון להבין את הדמות שלך ולהיות מסוגל ליצור אותה בידיך". 



טל רמון – השקת "דמות", 1.5, ראשון, 22:00, זאפה תל אביב