"פט סאונדס" הוא אלבומה ה־11 של הביץ' בויז, שבדיוק החודש חוגג 50 שנה ליציאתו לאוויר העולם של מה שנחשב אלבום המופת של הלהקה. הוא דורג שני ברשימת 500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים של מגזין "הרולינג סטון", כשהלהקה מדורגת במקום ה־12 ברשימת 100 המבצעים הגדולים ביותר.



עד ל"פט סאונדס" עסקו שירי הלהקה בעיקר באייטמים אמריקאיים קלושים כמו מכוניות, נשים וגלישה, והיו על טהרת הרוקנרול הקליפורני, שחגג אז בגדול. בימים אלה יוצא בריאן וילסון (73), אחד ממייסדי הלהקה, הסולן והמלחין, במסע של 15 הופעות פרידה שבו יבצע את "פט סאונדס" במלואו, לצד להיטים מכל הזמנים.



ביום רביעי הקרוב יגיע וילסון גם לאמפי פארק ברעננה, ויארח את אל ג'רדין (שמופיע עמו עד היום) ובלונדי צ׳אפלין (שהיה בעבר חבר בהרכב). "אני רואה בשירי האלבום הזה את היצירה הכי גדולה שלי אי פעם", הוא אומר בראיון ל"מעריב המגזין". "הקסם שגרם לשירים להצליח מצוי בהרמוניות ובמלודיות".



"לא הייתה יריבות עם הביטלס". ווילסון 1966. צילום: יח"צ
"לא הייתה יריבות עם הביטלס". ווילסון 1966. צילום: יח"צ



מה החשיבות של מסע ההופעות הזה עבורך?
"בראש ובראשונה בכך שאני יכול לייצר שוב את השירים הללו על הבמה".



מדוע נקרא האלבום כך?
"זה היה רעיון של מייק לאב, בעקבות נביחות הכלבים שלי המוקלטות בסיומו".



היכל התהילה


ההרכב המקורי של הביץ' בויז הורכב, חוץ מוילסון, גם משני אחיו, קארל ודניס, בן דודם מייק לאב, וחברם, אל ג'רדין. הלהקה מחזיקה בשני שיאים קרדינליים במוזיקה האמריקאית שלא שוחזרו עד היום: במהלך שנות פעילותה יצרה הלהקה 36 להיטים, שהגיעו ל־40 המקומות הראשונים במצעד הפזמונים האמריקאי. בנוסף מכרה הלהקה יותר סינגלים ואלבומים מכל להקה אמריקאית אחרת. ב־1988 נכנסו הביץ' בויז להיכל התהילה של הרוקנרול האמריקאי.



לצד ההצלחות, הפסגות והשיאים שנשברו, חוו הביץ' בויז כישלונות וטרגדיות איומות ונוראות. זה התחיל עם מותם של דניס וילסון ב־1983 ואחיו קארל ב־1998. הרבה לפני זה פרש וילסון מהלהקה, על רקע נפשי. בהמשך אובחן כלוקה בסכיזופרניה דיכאונית, מה שהוביל אותו להתבודד כשלוש שנים בביתו, כולל התמכרות קשה לסמים.



ההידרדרות התחילה בהתמוטטות עצבים שנגרמה בעקבות העבודה הקשה שהשקיע ב"פט סאונדס". אגב, על תקופה זאת סירב וילסון לדבר בראיון זה. חירש כמעט לגמרי באוזן ימין, מאז שהיה ילד, הצליח להפיק מוזיקלית בצורה מושלמת ומדויקת שירים שנכנסו לפנתיאון, כולל האלבום המדובר. יש גם תיאוריות שרצות בין "ביצ'בויזולוגים" שהקולות ששמע וילסון בראשו העניקו לו השראה לאינסטרומנטליות שייעד לכל אחד מחברי הלהקה. "אני יוצר מוזיקה תוך כדי שאני שומע באוזן שמאל, זה כל מה שיש לי, ולשמחתי זה עובד ממש בסדר", חושף וילסון.



היו שאמרו שהייתה ביניכם לבין ה"ביטלס" יריבות ספורטיבית שכזאת. האומנם?
"ובכן, האלבום שלהם, 'נשמה מגומי', היה ההשראה עבורי ליצור את 'פט סאונדס'; ו'פט סאונדס' נתן השראה ליצירת 'סרג'נט פפר' (על פי עדותו של פול מקרטני - ח"ל), כך שהייתה הערצה הדדית בין כולנו, לא יריבות".



איך עובדת הדינמיקה שלך עם אל ובלונדי על הבמה, אחרי כל כך הרבה שנים ביחד?
"אני אוהב להופיע איתם. הם מבצעים את השירים שלי טוב מאוד. אנחנו עושים חיים על הבמה, וזה פשוט נהדר".



זאת הפעם הראשונה שלך בישראל. עד כמה זה מרגש אותך?
"כולנו מאוד מתרגשים. המון זמן רציתי לראות את ארץ הקודש, עכשיו הצלחנו לסדר את זה, ואני שמח שזה קורה. ההופעה הזאת נועדה לכל המעריצים שלנו בישראל, אני מזמין את כולם ומקווה מאוד שהם ייהנו". 



בריאן וילסון – "פט סאונדס", 8.6, רביעי, 20:00, אמפי פארק רעננה