בימים אלה מציינים בישראל 12 שנים למותה של נעמי שמר. שמר הייתה מבכירות הפזמונאיות בארץ, זמרת, מלחינה, מתרגמת ואף זכתה בתואר כלת פרס ישראל לזמר עברי. עד היום ניתן לחוש בהשפעתה ובעשייתה הרבה במוזיקה הישראלית, וחלק משיריה עדיין זוכים לחידושים של אמנים שונים. בחרנו להתייחס למספר משיריה, שהפכו לנכס צאן ברזל בספר השירה הישראלי, ואף זכו לביצועים מחודשים ומיוחדים במיוחד.


ב-eco99fm ערכו והפיקו סט מוזיקלי כמחווה לשמר, עם כל שיריה הגדולים: 


"פגישה לאין קץ": השיר נכתב על ידי המשורר נתן אלתרמן. שנים לאחר מכן הולחן בידי נעמי שמר ובוצע לראשונה על ידי השלושרים ב-1969. אחד הביצועים הבולטים בשנים האחרונות הוא של אסף אמדורסקי שנתן לשיר גוון אלקטרוני והוסיף מוזיקליות בלתי נגמרת, אך עם זאת הצליח לשמור על הלחן המרגש של שמר.







"אומרים ישנה ארץ": השיר נכתב על ידי המשורר שאול טשרניחובסקי. בשנת 1979 הולחן על ידי נעמי שמר שביצעה אותו בגרסה שלה. הלחן של שמר הפך לפופולארי, וגם זמרות כמו אסתר שמיר, מירי אלוני וצילה דגן השתמשו בלחן שלה. אחד הביצועים המרגשים ביותר לשיר הוא של ירדן בר כוכבא. ב-2002 הפכה היצירה לשיר הנושא של הסדרה הטלוויזיונית של עירית לינור "בנות בראון", ובוצעה על ידי כוכבת הסדרה, ירדן בר כוכבא, בביצוע מרגש וזכיר במיוחד.





"שירת העשבים": השיר נכתב והולחן בידי נעמי שמר בשנת 1976, הבית הראשון של השיר הוא פרפרזה על דבריו של רבי נחמן מברסלב. את השיר ביצעו לראשונה אברהם מור, ספי ריבלין ודינה גולן במחזה "מסעות בנימין השלישי". אחד הביצועים היפים מהשנים האחרונות שייך לזמר וליוצר שולי רנד. הביצוע נכלל באלבום "בשמחה תמיד" שיצא ב- 2010, לרגל ציון 200 שנה לפטירתו של רבי נחמן מברסלב.




נעמי שמר הלכה לעולמה ב-ז' בחודש תמוז תשס"ד – 26 ביוני 2004. שנים קודם לכן, בשנת 1979, הייתה זו נעמי שמר שכתבה את המילים – "עצוב למות באמצע התמוז". צירוף המקרים המצמרר מעיד על רגישותה מעוררת ההשראה של נעמי שמר שנפטרה לאחר מאבק במחלת הסרטן, שבועיים בלבד לפני יום הולדתה ה-74.

עריכת תוכן eco99fm: אידית אבשלומי