בסוף אוגוסט, כשלחץ הנופשים באילת קצת יורד אבל החופש הגדול עדיין חי, מתמרקת בירת הנופש של ישראל לקראת אירוע השיא התרבותי שלה – פסטיבל הג'אז הבינלאומי, המוכר כ"ג'אז בים האדום". ואם יש ניגוד להמולת הנופשים המיוזעת ששוטפת את העיר במהלך חום יולי-אוגוסט, הרי הוא פסטיבל הג'אז באילת, המציין השנה 30 שנים לפעילותו.

מה שהחל ב-1987 (והתקיים בכלל בסוכות) כאירוע לוקאלי של סצנת הג'אז המקומית בין המכולות שבנמל אילת, הפך עם השנים לאחד מהפסטיבלים הנודעים בעולם. הניים-דרופינג מרשים ביותר: הרבי הנקוק, מייקל ברקר, וויין שורטר, מייק סטרן ולהקות כמו דם יזע ודמעות, מנהטן טרנספר וספיירו ג'יירה שהציתו את הקהל המקומי. צ'יק קוריאה, שכבר הופיע בארץ ובפסטיבל, ישוב השנה לאילת. אז תפתחו יומנים ותסמנו: 27-30 באוגוסט, וכדאי למהר להזמין כרטיסים.

 איפה תישנו בימי הפסטיבל? קבלו הצעות משתלמות למלונות באילת.


חיבורים מוזיקליים


כמחווה ל-30 שנותיו, יעמוד הפסטיבל השנה בסימן מוזיקת ג'אז ישראלית. השנה יתארחו בפסטיבל אמנים שבדרך כלל אינן נקשרים ישירות עם ג'אז כמו ערן צור, בלקן ביט בוקס וקותימאן ויפגיש אותם עם הרכבי ג'אז לסדרת חיבורים מוזיקליים מרתקים.

"לפסטיבל יש זכות מייסדים בהתפתחות ובשגשוג הג'אז הישראלי", אומר המנהל האמנותי של הפסטיבל, אלי דג'יברי. "החלטנו לחגוג את הג'אז הישראלי במחווה מיוחדת, בפסטיבל שהוא ישראלי ובינלאומי בו בזמן. לצד אמני ג'אז ישראלים שהם גם מוזיקאים בינלאומיים, יופיעו אמנים ישראלים ותיקים כמו שלום חנוך ויוני רכטר, שהשפעות של ג'אז ניכרות במוזיקה שלהם והמוזיקה שלהם השפיעה עמוקות על אמני הג'אז הישראלים".

אם אתם בעניין, מצאנו לכם אחלה דילים לאילת!


אם תחפשו כרטיסים למופעים, תוכלו למצוא מספר אופציות. עבור כל ההופעות, כולל זאת של צ'יק קוריאה, תשלמו כ-1,755 שקלים, כרטיס לכל ההופעות ללא צ'יק קוריאה יעלה לכם 1,605 שקלים, כרטיס יומי לכל ההופעות יעלה לכם 505 שקלים וכרטיס צעיר (עד גיל 21), המאפשר כניסה לכל המופעים על בסיס מקום פנוי, יעלה 505 שקלים.


ההופעות הבולטות בפסטיבל


מוצ"ש, 27 באוגוסט
משיכת יתר. להקת הפיוז'ן שפעלה בארץ במשך למעלה מעשור מתאחדת אחרי 20 שנה ללא פעילות ותפתח את הפסטיבל. כל אחד מחבריה התפתח למוזיקאי איכותי בפני עצמו: גורי אגמון (סקסופון), עמיקם קימלקמן (סקסופון), ירון גוטפריד (קלידים), אריה ווליניץ (בס) ורוני הולן (תופים). 20:00, Red Note.

אם אתם לא מעוניינים לחרוש שעות על כביש הערבה, תוכלו להתפנק בטיסה לאילת במחיר מפתיע. 


יוני רכטר עם אסתר עופרים. מיוחד לפסטיבל, אחד המוזיקאים המוכרים והאהובים בארץ יופיע עם מיטב שיריו ויארח את הזמרת הנהדרת שתבצע את שיריה בעיבודים מקוריים. 21:45, Port Arena.

ימן בלוז עם מרגלית צנעני. תחשבו על האיחוד הזה, בין ההרכב האתני הבינלאומי של רביד כחלון וזמרת הנשמה הוותיקה. הופעה מבטיחה! 23:00, Sea Club.

מרגלית צנעני.צילום:גבריאל בהריליה
מרגלית צנעני.צילום:גבריאל בהריליה


יום ראשון, 28 באוגוסט
האלטרנטיב של שביב מארח את יאיר דלאל. הבסיסט והמוזיקאי הישראלי מיקי שביב, אקס להקת "טנגו" ומי שניגן עם מיטב האמנים בארץ, יארח את אחד ממובילי סצנת מוזיקת העולם בארץ. שילוב מרתק שמבטיח רבות! 20:30, Jazz Cinema.

רועי בן סירה והמשוררים. הפסנתרן הישראלי יארח את נגן המנדולינה הברזילי דנילו בריטו המתמחה במוזיקת השורו הייחודית למולדתו. 21:45, Sea Club.

שלום חנוך והאורקסטרה של אבי לייבוביץ'. שיריו המוכרים של שלום חנוך בעיבודי ביג-בנד מרעננים. Port Arena 23:15.

קותימאן והאורקסטרה. המעבד והמוזיקאי עם הגרוב המופלא ירקיד את אילת, ואיתו על הבמה אמיר ברסלר (תופים), שחם אוחנה (בס), אדם שפלן (גיטרה), עידן K (כלי הקשה), אייל תלמודי (סקסופון) וספי ציזלינג (חצוצרה). 00:30, Red Note.

שני, 29 באוגוסט
שלישיית עמרי מור ושלמה בר. חיבור בין ג'אז למוזיקת עולם ובין צעיר (מור בן 33) לוותיק – שלמה בר, מייסד וסולן להקת "הברירה הטבעית". לצדם גלעד אברו (בס) ונעם דוד (תופים). 20:00, Sea Club.

שלומי שבן ואורחים. הפקה מיוחדת לפסנתרן והיוצר הייחודי, בשיתוף המפיק והמתופף רע מוכיח. יעלו ויבואו גם מרינה מקסימיליאן בלומין, גלעד כהנא והראפר טונה. עם אבישי כהן (חצוצרה), ברק מורי (בס) ויונתן אלבלק (גיטרה). 21:30, Port Arena.

רבע לאפריקה מארחים את אבישי כהן. הרכב המוזיקה האפריקאית המקפיצה והרקידה מארח את נגן הקונטרבס המצוין שכבר קנה לו שם עולמי. 00:30, Red Note.

יום שלישי, 30.8
רביעיית אלי דג'יברי. הסקסופוניסט והמנהל האמנותי של הפסטיבל יופיע ביומו האחרון עם להקתו. 20:00, Red Note.

רביעיית אלברט בגר עם ערן צור. סקסופוניסט האוונגרד הוותיק ומייצגו הנאמן של הג'אז החופשי בארץ יארח את המוזיקאי המקורי ובעל המבע האישי. 20:30, Jazz Cinema.

צ'ייק קוריאה. אחד המוזיקאים הגדולים בימינו, חלוץ הפיוז'ן בעולם, עם קריירה של מעל 50 שנים ועם למעלה מ-200 אלבומים – הוא ולא אחר מגיע להופעה יחידה באילת. הבסיסט אבישי כהן יזכה לאחד מרגעי השיא בקריירה שלו וישלים את הטריו עם המתופף מרקוס גילמור. 23:00, Port Arena.

בלקן ביט בוקס. ה-BBB ינעלו את הפסטיבל בהופעה שהיא מסיבת ריקודים אחת גדולה. ההרכב הישראלי המצליח, בסגנון חוצה גבולות, יבשות וז'אנרים ובהופעה תזזיתית, יקפיצו את אילת. יהיה חם! 00:30, Sea Club.
">
צ'יק קוריאה. צילום: דיק צימרמן
צ'יק קוריאה. צילום: דיק צימרמן