כמעט שש שנים אחרי "לב1", אלבום בכורה מצוין, חוזר אייל אבן צור, סולן להקת "נעליים" ז"ל, עם "בדרך לחירות" (נענע דיסק). קדמו לו הסינגלים "שלוש קומות", "ארגזים", "מאז שקיץ", "שירו של חוף" וכמובן "הכל טוב" - דואט עם שאנן סטריט. "האלבום הזה מציין מבחינתי תהליך בדרך לחירות", מעיד אבן צור. "הוא מדבר על הרבה שינויים שעברתי בשלוש השנים האחרונות, חלקם מדהימים, כמו אהבה גדולה שמצאתי, אבל יותר מהכל, הוא הוביל אותי להשתחרר עוד קצת מהמסגרות שסוגרות עלי ביומיום".



העובדה שהחלטת להפיק את עצמך מוזיקלית לבד היא חלק מזה?
"אכן, היה חיפוש וניסוי בשיר או שניים, כדי למצוא מפיק מוזיקלי שיתאים לי. בסוף הגעתי לאסי איילון, שהעבודה איתו הייתה מעולה, והשיר שעשינו יחד, 'מאז שקיץ', מופיע באלבום. מצד שני, התובנות שלו האירו כמו פנס על איזה מקום אצלי, ונתנו לי את הביטחון שבעצם אני יכול להפיק את עצמי מוזיקלית, ואפילו לעשות לבד את המיקסים לאלבום. איכשהו, מצאתי את האיזון בין להיות יותר מדי בתוך עצמי, לבין לגשת לדברים שלי, שעשיתי עד היום עבור יוצרים אחרים".



אייל אבן צור, אחיו הצעיר של שחר מ"מוניקה סקס", נחשב לאחד מאנשי הסאונד המוכרים והעסוקים בארץ. הוא עבד, בין היתר, עם משינה, פורטיס (על האלבום "חצי אוטומטי"), ברי סחרוף, כנסיית השכל ואיפה הילד.







חוץ מכל הנ"ל, הפיק מוזיקלית את אלבום הבכורה של אלישע בנאי וארבעים השודדים, ואת "מקצועות חופשיים" של "מוניקה סקס". "בדרך לחירות" מייצג עבור אבן צור סופית את ההשלמה עם המעבר ממאחורי הקלעים לפרונט. "רגשית ואמנותית עבורי, להיות בפרונט ומאחורי הקלעים זה אותו הדבר. נפשית, כשפתאום אני על הבמה, אני שר ואנשים מקשיבים, זה יותר מלחיץ", הוא מתוודה.



יש בך חרטות לגבי האקורד הצורם שבו פורקה "נעליים"?
"לא. אני מאמין שמה שצריך לקרות, קורה. הרגשתי אז צורך לברוח, בניגוד להיום. בתקופה ההיא, להתראיין אצלך עבור העיתון למשל היה עול גדול מאוד עבורי, ודווקא עכשיו אני די נהנה מהשיחה בינינו".



מה השיר שהכי מייצג אותך ומופיע באלבום החדש?
"רוב השירים שנמצאים בו הם השתקפות חיי כרגע, כשכמובן 'הכל טוב' מביא סיפור אישי שנוגע במקום שבו כולנו חיים. אז נכון שכל הזמן אנחנו אומרים ש'הכל טוב', אבל מולנו המציאות קשה. למשל, בן אדם יכול לשבת בכיף בסלון עם בירה ביד, ופתאום לראות בטלוויזיה, או מחלון הבית, יירוט של טיל על ידי 'כיפת ברזל'. זאת הזיה אחת מוחלטת".



מה לגבי שיתוף פעולה עם שחר, אחיך?
"ה'ביחד' הזה שלנו קורה כל הזמן: עבדתי איתו על שני האלבומים הראשונים שלו ועל האלבום של 'מוניקה', והוא הפיק מוזיקלית עבורי. אני מניח ששיתוף פעולה בינינו, על הבמה, יקרה בקרוב".